تحلیل مقایسه‌ای حقوق سیاسی زنان در تمدن اسلامی و اسناد بین‌المللی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه حقوق، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه حقوق، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، کردستان، ایران.

3 استادیار گروه حقوق، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، کردستان، ایران

چکیده

تمدن اسلامی رویکردی جهان‌شمول به حقوق زنان داشته و از گذشته‌ای که در آن زنان از کوچک‌ترین حقوق محروم بوده‌اند تا امروزه که اسناد بین‌المللی زیادی برای احقاق حق زنان به وجود آمده؛ همواره زنان را مورد توجه قرار داده است. بر همین اساس هدف این پژوهش تحلیل مقایسه‌ای حقوق سیاسی زنان در تمدن اسلامی و اسناد بین‌المللی بوده و به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا اساساً حقوق سیاسی زنان در اسلام در مقایسه با اسناد بین‌المللی رعایت نشده است؟ روش بررسی این پژوهش کیفی و اسنادی است که در آن محقق اسناد پژوهشی معتبر مانند آیات و روایات را مورد واکاوی و تحلیل قرار می‌دهد و بر اساس بهره‌گیری از آیات قرآن کریم، روایات و احادیث و همچنین تفسیرهای مرتبط با این آیات و روایات نتایج و تفاسیر ارائه شده است. یافته‌های این بررسی نشان داده است که تمدن اسلامی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین رویکردهای قابل اعتماد، همواره نگاه مثبتی به احقاق حق زنان در عرصه‌های مختلف به ویژه در عرصه‌های سیاسی داشته است. بررسی تطبیقی حقوق سیاسی زنان در شریعت اسلام و اسناد بین‌المللی نشان می‌دهد که هر دو منشأ حقوق سیاسی زنان هستند، اما تفاوت‌هایی در جزئیات و اجرای آن‌ها وجود دارد. اسلام به زنان حق شرکت در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و انتخابات محلی و ملی می‌دهد. آیات قرآن و روایات پیامبر اسلام (ص) بیان می‌کنند که زنان مسلمان حق و وظیفه دارند در امور جامعه و امور مسلمانان مشارکت کنند. در اسناد بین‌المللی، حقوق سیاسی زنان نیز تأیید شده است. منشور ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، حقوق سیاسی زنان را به‌عنوان حقوق انسانی اساسی تأیید می‌کنند. این اسناد به زنان حق رأی، حق شرکت در انتخابات و حق داشتن در ساختارهای تصمیم‌گیری سیاسی را اعطا می‌کنند.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparative Analysis of Women's Political Rights in Islamic Civilization and International Documents

نویسندگان [English]

  • Khalid Hame Nouri Darwish Ali 1
  • Haneh Farkish 2
  • Arkan Sharifi 3
1 Ph.D Student, Department of Law, Research Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Law, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Kurdistan, Iran
3 Assistant Professor, Department of Law, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Kurdistan, Iran
چکیده [English]

Islamic civilization adopts a universal approach to women's rights and has consistently recognized the importance of women throughout history. From a time when women were denied even the most basic rights to the present day, when numerous international documents have been established to promote and protect women's rights, this commitment remains evident. Accordingly, the purpose of this study is to conduct a comparative analysis of women's political rights within Islamic civilization and international documents. It seeks to answer the question of whether women's political rights have been disrespected in Islam when compared to international standards. The research method employed in this study is qualitative and documentary. The researcher examines and analyzes credible research documents, including verses from the Holy Quran, narrations, and hadiths. Based on these sources, along with relevant interpretations, the study presents its findings and interpretations. The results indicate that Islamic civilization, recognized as one of the oldest and most reliable frameworks, has consistently maintained a positive perspective on the realization of women's rights across various domains, particularly in the political arena. A comparative study of women’s political rights in Islamic law and international documents reveals that both serve as sources of these rights; however, there are notable differences in their specifics and implementation. Islam grants women the right to engage in political decision-making as well as to participate in local and national elections. The verses of the Quran and the narrations of the Prophet Muhammad (PBUH) affirm that Muslim women have both the right and the duty to engage in societal and communal affairs. Additionally, women's political rights are recognized in various international documents. The United Nations Charter, the Universal Declaration of Human Rights, and the International Covenant on Civil and Political Rights affirm that women's political rights are fundamental human rights. These documents guarantee women the right to vote, the right to participate in elections, and the right to engage in political decision-making processes.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic Civilization
  • Political Rights
  • International Documents
  • Women
  • آصفی، محمدمهدی. (1385)، «زن و ولایت سیاسی و قضایی» مجله فقه اهل بیت، شماره 42.
  • آشوری، داریوش (1366)، دانشنامه سیاسی، چاپ اول، انتشارات سهرودی، تهران.
  • آصفی، محمدمهدی (1385)، «زن و ولایت سیاسی و قضایی»، مجله فقه اهل بیت، شماره
  • جعفری لنگرودی، محمد جعفر (1394ترمینولوژی حقوق، تهران: انتشارات گنج دانش.
  • جلالی، محمود (1383)، «حقوق بشر زنان در حقوق­الملل و وضعیت ایران»، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره‌ی 66.
  • طبرسی، فضل بن حسن (1372مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن، تهران: ناصرخسرو.
  • قمی مشهدی، محمد بن محمدرضا (1368)، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • مطهری، مرتضی (1389)، نظام حقوق زن در اسلام، قم: آل طه.
  • مکارم شیرازی، ناصر (1379)، الأمثل فی تفسیر کتاب الله المنزل، قم: مدرسه امام علی بن ابی­طالب (ع).
  • یاسری، زینب؛ اخوان نیلچی، نفیسه (1397)، «تبیین الگوی مفهومی ‌نقش‌آفرینی زنان در تحقق تمدن نوین اسلامی»، فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، 1(2)، 133-152.

 doi: 10.22070/nic.2018.788

  • أبوشقه، عبدالحلیم (1990)، «تحریر المرأه فی عصر الرساله»، دار القلم للنشر، دمشق، ص 125.
  • البزاز، عبدالرحمن (1958)، «مبادی اصول القانون»، ط 1، دار الجنان للنشر و التوزیع، بغداد: العراق، ص 69.
  • حافظ محمد انور (1420 ق)، ولایه المرأه فی الفقه الإسلامی، ریاض: داربلنسیه.
  • رحمت الله طارق (1986 م)، المرأة و مسئلة الإمارة، پاکستان: ادراه ادبیان إسلامیه.
  • السباعی، مصطفى (1999)، المرأة بین الفقه والقانون، مصر: ص 77.
  • سلیمان بن احمد طبرانی (1415 ق)، المعجم الکبیر، قاهره: مکتبة ابن تیمیة.
  • سلیم، محمد (1991)، «نساء حول الرسول صلى الله علیه وسلم»، مجلد (1)، ابن سینا للنشر، الامارات العربیة المتحدة، ص 157.
  • سنن الترمذی (1998)، «کتاب الرضاع، باب حق المرأة على زوجها»، المکتبة الشاملة الحدیثة للنشر، بیروت: لبنان، ص 479-480.
  • عبدالرحمن بن علی ابن جوزی (1422 ق)، زاد المسیر فی علم التفسیر، بیروت: دارالکتاب العربی.
  • عساف، عبدالمعصی (1987)، مقدمه فی علم السیاسیه، ط 2، دار مجدلاوی للنشر و التوزیع، عمان: اردن.
  • علی بن ابی بکر هیثمی (1414 ق)، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، قاهره: مکتبة القدسی.
  • علی بن محمد بعلی (1420 ق)، القواعد و الفوائد الأصولیة و ما یتعلق بها من الأحکام الفرعیة، صیدا بیروت: المکتبة العصریة.
  • العوا، محمد (2006)، «الفقه الاسلامی فی طریق التجدید»، سفیر الدولیة للنشر، القاهرة: مصر، ص 344.
  • متولی، عبدالحمید (1978 م)، مبادی نظام الحکم فی الإسلام، اسکندریه: منشأة المعارف.
  • Ahmed, L. & Ahmed, A. (2022). Role of Women in developing the society: Islam and Modern world perspectives. Al-Salihat (Journal of Women, Society, and Religion), 1(01), 24-33.
  • Akhmetova, E. (2016). Women in Islamic civilisation: Their rights and contributions. Islam and Civilisational Renewal, 274(4127), 1-18.
  • Amirarjmand, A. (2002). Collection of international human rights documents. Tehran: University of Shahid Beheshti Publication, 111.‏
  • Aziz, K. & Iqbal, A. (2020). The Political Rights of Women in the Light of Islamic Jurisprudence. Rahat-ul-Quloob, 47-51.
  • Bishin, B. G. & Cherif, F. M. (2017). Women, property rights, and Islam. Comparative Politics, 49(4), 501-520.
  • El-Ali, L. (2022). No Truth Without Beauty: God, the Qur’an, and Women's Rights (p. 306). Springer Nature.
  • El-Shorbagy, A. M. (2020). Women in Islamic architecture: towards acknowledging their role in the development of Islamic civilization. Cogent Arts & Humanities, 7(1), 1-16.
  • Fineman, M. A. (2005). Feminist legal theory. UJ Gender Soc. Pol'y & L. 13, 13.‏
  • Habermas, J. (1984). 1984–1987. The theory of communicative action. Boston: Beacon.‏
  • Ma'mun, S. & Maliki, I. A. (2023). A Socio-Historical Study of Women's Rights Advocacy in Islamic Legal Construction. JSEAHR, 7, 1.
  • Mayer, A. E. (2018). Islam and human rights: Tradition and politics. Routledge.
  • Menkel-Meadow, C. (1991). Mainstreaming feminist legal theory. LJ, 23, 1493.‏
  • Orakzai, S. B. (2014). The rights of women in Islam: The question of ‘public’and ‘private’spheres for women’s rights and empowerment in Muslim societies. Journal of Human Rights in the Commonwealth, 2(1). 1-20.
  • Rahman, F. (2021). Status of Women in the Qur'an. In Women and revolution in Iran (pp. 37-54). Routledge.
  • Stowasser, B. F. (2020). The status of women in early Islam. In Muslim Women (RLE Women and Religion) (pp. 11-43). Routledge.
  • Wong, J. (1998). The anti-essentialism v. essentialism debate in feminist legal theory: the debate and beyond. & Mary J. Women & L. 5, 273.‏
  • Young, I. M. (1989). Polity and group difference: A critique of the ideal of universal citizenship. Ethics, 99(2), 250-274.‏
  • Young, I. M. (1990). Justice and the Politics of Difference. Princeton University Press.‏
  • Yousuf, I. Sivarajan, S. & Shah, B. (2014). Political Rights of Women as Per Islam'A Study of Its Concept'. Indian Streams Research Journal, 4(8).