عوامل تاثیرگذار بر مدیریت افکار عمومی در جمهوری اسلامی ایران و چالش‌های پیش رو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

چکیده

از ابتدای پیدایش دولت‌های مدرن، موضوع کنترل و تسلط بر افکار عمومی حایز اهمیت بوده است. بر همین اساس از منظر جامعه شناسی سیاسی به نظر می‌رسد کنترل افکار عمومی تا اندازه‌ای به تحرک نیروهای جدید اجتماعی در سیاست و سلطه هژمونیک دولت برآن بستگی دارد. هدف اصلی مقاله حاضر بررسی و تحلیل جامعه شناختی مدیریت افکار عمومی در جمهوری اسلامی ایران است. با توجه به دگرگونی‌های وسیع جامعه ایران، پرسش اصلی تحقیق حاضر این است که جمهوری اسلامی چگونه بر افکار عمومی تاثیر می‌گذارد؟ در پاسخ به پرسش اصلی به نظر می‌رسد که سیاسی کردن کلیه شئون زندگی اجتماعی و خصوصی براساس چشم انداز اسلامی، ویژگی بنیادین دولت در ایران است که با نماد‌سازی از سنت و دین، رسانه‌ها و شبکه آموزشی نسبت به تاثیرگذاری بر افکار عمومی مبادرت می‌کند. یافته‌های تحقیق نیز نشان می‌دهد که دولت ایران از این طریق و با برساخت نمادهای اسلامی – شیعی به دنبال مدیریت افکار عمومی است. اما جهانی‌شدن، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جهانی و عوامل اجتماعی - اقتصادی، کارایی دولت ایران را در کنترل افکار عمومی به چالش کشیده است. با توجه به کاهش کارایی هژمونیک دولت بر افکار عمومی در ایران، به نظر می‌رسد تسلط بر افکار عمومی از مسیر برساخت نمادهای جدید و کارآمدسازی دولت و اصلاحات ساختاری بوروکراتیک در جهت توسعه فراگیر ایران امکان پذیر است. با توجه به ماهیت موضوع، روش پژوهش کیفی و از نوع توصیفی – تحلیلی است. گردآوری اطلاعات پژوهش به‌روش مطالعات کتابخانه ای و بررسی اسناد بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Important Factors Influencing the Control of Public Opinion in the Islamic Republic of Iran and the Challenges Ahead

نویسنده [English]

  • Majid Ostovar
Assistant Professor, Department of Political Science, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
چکیده [English]

Since the beginning of modern governments, controlling and dominating public opinion has been important. Accordingly, from the point of view of political sociology, the control of public opinion depends to some extent on the movement of new social forces in politics and the hegemonic dominance of the government.The main goal of this article is the sociological study of public opinion management in the Islamic Republic of Iran. Considering the vast transformations of Iranian society, the main question is how does the Islamic Republic affect public opinion? In response to the main question, it seems that the politicization of social and private life based on the Islamic perspective is the main feature of the government in Iran, which acts to influence public opinion by symbolizing tradition and religion, the media, and the educational network. The findings of the research also show that the Iranian government seeks to manage public opinion by creating Islamic-Shiite symbols. But globalization, social networks and global media and social and economic factors have challenged the efficiency of the Iranian government in controlling public opinion. Considering the reduction of the government's hegemonic efficiency over public opinion in Iran, it seems that it is possible to dominate public opinion by making new symbols and making the government more efficient and bureaucratic structural reforms in the direction of the comprehensive development of Iran. According to the nature of the subject, the research method is qualitative and descriptive-analytical. The collection of research data was done through library studies and document review.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hegemonic Government
  • Public Opinion
  • Globalization
  • Hegemony
  • Iran

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 اسفند 1403
  • تاریخ دریافت: 20 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری: 01 آذر 1403
  • تاریخ پذیرش: 14 اسفند 1403