- ابوزید، نصرحامد (1383)، نقد گفتمان دینی، ترجمۀ حسن یوسفی اشکوری و محمد جواهر کلام، تهران: نشر یادآوران.
- ارکون، محمد (1399)، سکولاریسم و دین، ترجمۀ کیوان محمدی، تهران: نشر نگاه معاصر.
- استادی، هوشنگ (1399)، «جریان شناسی نواندیشی مسلمانان در علوم اسلامی (مطالعۀ موردی: نو اندیشان مسلمان عرب، حنفی، ابوزید، جابری، ارکون)» فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی، دورۀ 5، شمارۀ 18، تابستان، صص : 89- 117.
- الجابری، محمد عابد (1384)، عقل سیاسی در اسلام، ترجمۀ عبدالرضا سواری، تهران: گام نو.
- الجندی، انور (1389)، امام حسن البنا: شهید و منادی بیداری، ترجمۀ مصطفی اربابی، تهران: نشر احسان.
- الجندی، انور (1371)، اسلام و جهان معاصر، ترجمۀ حسن تقی زاده، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی استان قدس.
- المسیری، عبدالوهاب (1386)، گفتمان صهیونیستی؛ پژوهشی نظری و مقایسهای، ترجمه سید مرتضی حسینی فاضل، تهران: پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق.
- المسیری، عبدالوهاب (1382)، دایره المعارف یهود، یهودیت و صهیونیسم، ترجمۀ موسسه مطالعات و پژوهشهای تاریخ خاورمیانه، تهران: دبیرخانه کنفرانس بینالمللی حمایت از انتفاضه فلسطین.
- حقیقت، سید صادق (1383)، گونه شناسی ارتباط دین و سیاست در اندیشۀ سیاسی شیعه، مجله نامه مفید، مهر و آبان، شمارۀ پیاپی 44.
- شجاعی زند، علیرضا (1377)، مشروعیت دینی دولت و اقتدار سیاسی دین؛ بررسی جامعهشناختی مناسبات دین و دولت در ایران اسلامی، تهران: نشر تبیان.
- شریعت، فرشاد (1394)، فراسوی روشنگری، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.
- شریعت، فرشاد (1393)، «سکولاریسم اجتماعی در عصر جدید؛ مقایسۀ مبادی فلسفی لاک و میل و تأثیر آن مبادی بر فایدهگرایی میل غربشناسی بنیادی»، دورۀ 5، شمارۀ 1، بهار و تابستان، صص : 47- 60.
- شریعت، فرشاد (1389)، «لیبرالیسم، سکولاریسم و غرب جدید»، فصلنامۀ دانش سیاسی، دورۀ 6، شمارۀ 1، سال ششم، بهار و تابستان، صص 61 –
- فتحی زاده، مرتضی (1380)، «نگاهی به مسئله درونگرایی و برونگرایی در معرفتشناسی معاصر»، فصلنامه پژوهشهای فلسفی- کلامی، دورۀ 7، بهار، صص 33- 58.
- مجیدی، حسن، افتخاری، اصغر و چیت فروش، سجاد (1393)، «نقد سنت و تجدد و نسبت آن با اندیشۀ سیاسی محمد عابد الجابری»، فصلنامه سیاست، دورۀ 44، شمارۀ 3، پاییز، صص :589- 608.
- مومنی، فریبا (1386)، «مقایسۀ دو دیدگاه درونگرایی و برونگرایی در مسئله معرف خداوند از نظر ویلیام آلستون»، فصلنامه دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، سال پنجاه و هشتم، شمارۀ 3، صص : 155- 176.
- میر احمدی، منصور (1390)، سکولاریسم اسلامی؛ نقدی بر دیدگاه روشنفکران مسلمان، تهران: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
- احمد، التجانى محمد الامین زاید (2015) العلمانیة فی محیط الثقافة العربیة الإسلامیة- مادة مقترحة -مقررا- لدرس العلمانیة طلاب الجامعات العربیة، مجلة العلوم و البحوث الإسلامیة، المجلد 16، العدد 2 (31 دیسمبر/کانون الأول 2015)، ص ص. 1-17.
- الجابری، محمد عابد، (1996) الدین و الدوله و تطبیق الشریعه، بیروت؛ مرکز دراسات الوحده العربیه.
- الجندی أنور (1991) سقوط العلمانیة ، دارالکتاب اللبنانی، مکتبة المدرسة .
- الجندی، انور(1996) أصالة الفکر الإسلامی فی مواجهة التغریب والعلمانیة ، دار الفضیلة.
- الزهرا ثلعوب ، فاطمه (2015) علمانیة فی الفکر العربی المعاصر ناصیف نصار أنموذجا، الجزایر : جامعة محمد بوضیاف بالمسیلة.
- داسة، البتول (2017) إشکالیة إلمثقف وإلسلطة عند «نصیف نصار»، الجزایر : جامعة محمد بوضیاف بالمسیلة.
- مقوره، جلول (2014)تاریخ الفلسفة بین الاستغلال و الاستقلال : قراءة فی دفاتر «ناصیف نصار» مجلة العلوم الاجتماعیة و الإنسانی، المجلد 2014، العدد 6 (31 ینایر/کانون الثانی 2014)، ص ص. 95-107، جامعة محمد بوضیاف- المسیلة کلیة العلوم الإنسانیة و الاجتماعیة.
- مکی، انفال (2017) الإیدیولوجیا وعوائق الحوار فی المجتمع العربی المعاصر ناصیف نصار نموذجا، الجزایر : جامعة محمد بوضیاف بالمسیلة.
- Abu-Zayd, N. (2010). The ‘others’ in the Qur’an: A hermeneutical approach. Philosophy & Social Criticism, 36(3–4), 281–294.
https://doi.org/10.1177/0191453709358530
- Ali, H. (2018). Abdelwahab Elmessiri’s Islamic humanism. International Sociology, 33(5), 568–576. https://doi.org/10.1177/0268580918791969.
- Ali, Haggag (2011). Modernity in the discourse of Abdelwahab Elmessiri. Intellectual Discourse 19 (1).71-96.
- ALi, H. (2013a). Mapping the Secular Mind: Modernity’s Quest for A Godless Utopia. London; Washington: International Institute of Islamic Thought. doi:10.2307/j.ctvkc67rh
- Ali, Haggag (2013b) Secularism: from Solidity to Liquidity. Cultura. 10, (1) pp: 85-98.
- Browers, M. (2015) From “New Partisans of the Heritage” to Post-Secularism: Mohammed Abed al-Jabri and the Development of Arab Liberal Communitarian Thought in the 1980s. In: Hatina M., Schumann C. (eds) Arab Liberal Thought after 1967. New York: Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1057/9781137551412_8
- Corm ,Georges (2016) Arab contemporary political thought: secularist or theologist?, Contemporary Arab Affairs, 9:2, 237-251,
DOI: 10.1080/17550912.2016.1151611
- Elmessiri, A. (1996) Towards a more comprehensive and explanatory paradigm of secularism. Encounters: Journal of Inter-Cultural Perspectives 2(2): 137–154.
- Elmessiri, A. (1997) Features of the new Islamic discourse. (Trans. A Tamimi). In: The West and Islam: Clashpoints and Dialogues, conference, Cairo, Egypt, 15–23 February 1997.
- Elmessiri, (2000) Secularism, immanence and deconstruction. In: Esposito J and Tamimi A (eds) Islam and Secularism in the Middle East. London: Hurst & Company.
- Hart, James G. (2016) Deep Secularism, Faith, and Spirit, International Journal of Philosophical Studies, Special Issue: Phenomenology and The Post-secular Turn: Reconsidering the ‘Return of the Religious’ 24:5, 639-662,
DOI: 10.1080/09672559.2016.1249609
- Najjar, Fauzi M. (2000) Islamic Fundamentalism and the Intellectuals: The Case of Nasr Ha¯mid Abu Zayd, British Journal of Middle Eastern Studies, 27:2, 177-200, DOI: 10.1080/13530190020000529
- Watson ,Brenda (2011) Democracy, religion and secularism: reflections on the public role of religion in a modern society, Journal of Beliefs & Values, 32:2, 173-183, DOI: 10.1080/13617672.2011.600816.