- آبراهامیان، یرواند (1386)، اسلام رادیکال-مجاهدین ایرانی، ترجمه فرهاد مهدوی، آلمان: نشر نیما.
- آل احمد، جلال (1357)، در خدمت و خیانت روشنفکران، تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، جلد .2
- ابراهیمی کیاپی، هادی (1393)، نسبت انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی (تونس و مصر)، رساله دکتری، علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی
- بروجردی، مهرزاد (1378)، روشنفکران ایرانی و غرب، ترجمه جمشید شیرازی، تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
- حاضری، علیمحمد (1377)، «فرایند بالندگی ایدئولوژی انقلاب اسلامی»، فصلنامه علمی پژوهشی متین، شماره 1، صص 157-107.
- خبرنامه اتحاد جبهه ملی ایران، شماره 1، 20 بهمن 1356.
- خرمشاد، محمدباقر (1392)، «انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی و تمدن نوین اسلامی»، راهبرد فرهنگ، شماره 23، صص 153-127.
- رنجبر دائمی، سیاوش(1396)، «از مهرآباد جنوبی تا دانشکده فنی» در اتابکی، تورج و ناصر مهاجر (بی تاریخ)(ویراستار)، راهی دیگر: در بودوباش چریکهای فدایی خلق ایران، نشر نقطه، جلد دوم.
- رهدار، احمد (1386)، «شریعتی و روحانیت»، مجله حوزه، دوره 24، شماره 144-143، صص 297-218.
- در پاسخ به اتهامات اخیر رژیم(1352)، سازمان مجاهدین خلق ایران.
- سجادی، امیر (1393) «دموکراسی و اسلام سیاسی در خاورمیانه: مطالعه موردی اخوانالمسلمین مصر»، مطالعات سیاسی، شماره 25، صص 52-29.
- سنجابی، کریم (1983)، پروژه تاریخ شفاهی ایران، دانشگاه هاروارد.
- شجاعیزند، علیرضا (1382)، برهه انقلابی در ایران، تهران: مؤسسه چاپ و نشر عروج.
- شریعتی، علی (1385)، مجموعه آثار 9، مذهب علیه مذهب، تهران: انتشارات چاپخش و بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی.
- شریعتی، علی (1386)، مجموعه آثار 5، ما و اقبال، تهران: انتشارات الهام.
- شریعتی، علی (1387)، مجموعه آثار 22، مذهب علیه مذهب، تهران: انتشارات چاپخش.
- عظیمی دولتآبادی، امیر، علیرضا شجاعیزند و سید احمد موثقی (1393)، «نقد رویکرد دمکراتیزاسیون و قرائت آن از تغییرات سیاسی جهان عرب»، مطالعات سیاسی جهان اسلام، سال 3، شماره 9، صص 34-11.
- علم، اسدالله (1390)، یادداشتهای علم، ویرایش علینقی عالیخانی، تهران: کتابسرا، جلد 6
- مردم (ارگان مرکزی حزب توده ایران)، شماره 197، 1 بهمن 1356.
- نبوی، نگین (1397)، روشنفکران و دولت در ایران: سیاست، گفتار و تنگنای اصالت، ترجمه حسن فشارکی، تهران: انتشارات شیرازه کتاب ما.
- نوید (وابسته به حزب توده ایران)، شماره 2، 1 تیر 1355.
- Abul-Magd, Z. (2017). Militarizing the nation: The army, business, and revolution in Egypt: Columbia University Press.
- Arjomand, S. A. (1988). The turban for the crown: The Islamic revolution in Iran: Studies in Middle Eastern History.
- Bayat, A. (1998). Revolution without movement, movement without revolution: Comparing Islamic activism in Iran and Egypt. Comparative studies in society and history, 40(1), 136-169.
- Bayat, A. (2007). Making Islam democratic: Social movements and the post-Islamist turn: Stanford University Press.
- Bayat, A. (2008). Is there a future for Islamist revolutions? Religion, Revolt, and Middle Eastern Modernity. Revolution in the Making of the Modern World: Social identities, globalization, and modernity, 96-112.
- Bayat, A. (2013). Egypt and its unsettled Islamism. Post-Islamism: The changing faces of political Islam, 185-228.
- Cleveland, W. L. & Bunton, M. (2016). A history of the modern Middle East: Hachette UK.
- Dabashi, H. (2017). Theology of discontent: The ideological foundation of the Islamic Revolution in Iran: Routledge.
- Della Porta, D. (2013). Political opportunity/political opportunity structure. The Wiley‐Blackwell Encyclopedia of Social and Political Movements.
- Farhi, F. (1990). States and urban-based revolutions: Iran and Nicaragua: Univ of Illinois Pr.
- Fischer, M. M. (2003). Iran: From religious dispute to revolution: Univ of Wisconsin Press.
- Gholizadeh, S. & Hook, D. W. (2012). The discursive construction of the 1978–1979 Iranian Revolution in the speeches of Ayatollah Khomeini. Journal of Community & Applied Social Psychology, 22(2), 174-186.
- Goldstone, J. A. (1980). Theories of revolution: The third generation. World Politics, 32(3), 425-453.
- Goldstone, J. A. (2001). Toward a fourth generation of revolutionarytheory. Annual review of political science, 4(1), 139-187.
- Goodwin, J. & Skocpol, T. (1989). Explaining revolutions in the contemporary Third World. Politics & Society, 17(4), 489-509.
- Huntington, S. P. (1993). The third wave: Democratization in the late twentieth century (Vol. 4): University of Oklahoma press.
- Ibrahim, S. E. (1996). The changing face of Egypt's Islamic activism.
- Ismail, S. (2006). Rethinking Islamist politics: Culture, the state and Islamism: IB Tauris.
- Jaraba, M. (2014). Why Did theEgyptian Muslim Brotherhood Year-Long Rule Fall? Zeitschrift für Politik, 61-80.
- Keddie, N. R. (1983). Religion and politics in Iran: Shi'ism from quietism to revolution: Yale UP.
- Koopmans, R. & Statham, P. (1999). Ethnicand Civic Conceptions of Nationhood and the Diferetial Success of the Extreme Right in Germany and Italy. How social movements matter, 10, 225.
- Kurzman, C. (1996). Structural opportunity and perceived opportunity in social-movement theory: The Iranian revolution of 1979. American Sociological Review, 153-170.
- Lust, E. Soltan, G. & Wichmann, J. (2016). Why Fear Explains the Failure of Egypt’s Revolution. Washington Post.
- McAdam, D. McCarthy, J. D. Zald, M. N. & Mayer, N. Z. (1996). Comparative perspectives on social movements: Political opportunities, mobilizing structures, and cultural framings: Cambridge University Press.
- McAdam, D. Tarrow, S. & Tilly, C. (2003). Dynamics of contention. Social Movement Studies, 2(1), 99-102.
- Mirsepassi-Ashtiani, A. (1994). The crisis of secular politics and the rise of political Islam in Iran. social Text(38), 51-84.
- Mirsepassi, A. (2010). Political Islam, Iran, and the enlightenment: philosophies of hope and despair: Cambridge University Press.
- Mirsepassi, A. & Faraji, M. (2018). De-politicizing Westoxification: The Case of Bonyad Monthly. British Journal of Middle Eastern Studies, 45(3), 355-375.
- Moaddel, M. (1993). Class, politics, and ideology in the Iranian revolution: Columbia University Press.
- Moazami, B. (2009). The Islamizationof the Social Movements and the Revolution, 1963–1979. Comparative Studies of South Asia, Africa and the Middle East, 29(1), 47-62.
- Nikazmerad, N. M. (1980). A chronological survey of the Iranian Revolution. Iranian Studies, 13(1-4), 327-368.
- Parsa, M. (1989). Social origins of the Iranian revolution: Rutgers University Press.
- Parsa, M. (2000). States, ideologies, and social revolutions: A comparative analysis of Iran, Nicaragua, and the Philippines: Cambridge University Press.
- Pioppi, D. (2013). Playing with fire. The Muslim brotherhood and the Egyptian leviathan. The International Spectator, 48(4), 51-68.
- Povey, T. (2016). Social movements in Egypt and Iran: Springer.
- Rosefsky Wickham, C. (2013). The Muslim Brotherhood. Evolution of an Islamist Movement.
- Roy, O. (1996). The failure of political Islam: Harvard University Press.
- Roy, O. (2012). The transformation of the Arab world. Journal of democracy, 23(3), 5-18.
- Schoch, C. Angell, J. Rougier, B. & Lacroix, S. (2016). Egypt's Revolutions: Politics, Religion, and Social Movements: Springer.
- Shehata, D. (2012). Mapping Islamic Actors in Egypt. Netherlands-Flemish Institute in Cairo & al-Ahram Center for Political and Strategic Studies, 92-93.
- Skocpol, T. (1982). Rentier state and Shi'a Islam inthe Iranian revolution. Theory and society, 11(3), 265-283.
- Tarrow, S. (2010). The strategy of paired comparison: Toward a theory of practice. Comparative political studies, 43(2), 230-259.
- Tilly, C. (1984). Big structures, large processes, huge comparisons: Russell Sage Foundation.
- Trager, E. (2016). Arab Fall: How the Muslim Brotherhood Won and Lost Egypt in 891 Days: Georgetown University Press.
- Wickham, C. R. (2015). The Muslim Brotherhood: evolution of an Islamist movement: Princeton University Press.
- گنجبخش، امیرحسین (1991)، برنامه تاریخ شفاهی ایران، بنیاد مطالعات ایران.
- نهضت آزادی ایران الف (1362)، صفحاتی از تاریخ معاصر ایران، اسناد نهضت آزادی ایران، جلد 9، دفتر2.
- نهضت آزادی ایران ب (1362)، صفحاتی از تاریخ معاصر ایران، اسناد نهضت آزادی ایران، جلد 10.