The semiotics of Arbaeen's walks and its relationship with Mahdavi's rule

Document Type : Research Paper

Authors

1 Faculty Member of Islamic Azad University, Ilam Branch

2 Graduated from Ilam Islamic Azad University

Abstract

The present article seeks for the semiotics of the Arbaeen walks and its relationship with Mahdavi's rule. This article claims that the Arba'in's walking carries signs and symbols, as well as meaningful and symbolic symbols and symbols of Mahdavi's rule. In fact, the walking of the Arbaeen can be a diminished symbol of the Mahdi community, in which people feel all the dimensions of happiness and perfection in the light of the infallible leadership (aj) and part of the promised utopia to the righteous in this The massive and historic community is emerging and acting. With reference to the common denominators of the Mahdi and the discourse of Arbaeen, and the semiotics of these two historical events, Charles Sanderson Peer's semiotic theory is used as a theoretical advocate of research. By examining the apparent and conceptual symbols of the Arbaeen community, it can be said that this community has a reliable and meaningful relationship with the components and symbols of the community under the rule of Imam Mahdi. Based on the findings of this research, it can be said that the caterpillars, the population of pilgrims, and icons, colors and religious symbols are signs and symbols of the Arbaeen hike and Mahdavi rule And pure obedience, justice, the strengthening of human values and social ties, peace and security, economic regulation and emancipation, and the unity of the conceptual and semantic signs of these two great societies. The test method of the present study is descriptive-analytic.

Keywords


-      قرآن کریم.
-      آلستون، ویلیام‌. پی (1381)، فلسفه زبان، احمد ایرانمنش و احمدرضا جلیلی، تهران: سهرودی، چاپ اول.
-      احمدی، علی (1389)، طلایه‌داران تقریب 2 (شیخ محمود شلتوت آیت شجاعت)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی.
-   پور آقایی، محسن و محمد فهمیده قاسم‌زاده و مهدی عمرانی (1389) «راهبرد‌های فرهنگی مهدویت برای جامعه و دولت زمینه‌ساز، بر اساس مدل SWOT»، فصلنامه مشرق موعود، سال چهارم، شماره 15، صص 34-5.
-      تاجیک، محمدرضا (1389) «نشانه‌شناسی؛ نظریه و روش»، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال پنجم، شماره 4، صص 39-7.
-   حائری، محمدعلی (1385)، ویژگی­های حکومت و کارگزاران حضرت مهدی (عج) در قرآن و حدیث، مجله پاسدار اسلام، شماره 289، صص 31-26.
-      خزاز قمی رازی، علی (1401 ق)، کفایه الاثر، نشر بیدار.
-   رضوی­فر، املی و حسین غفاری (1390)، «نشانه­شناسی پیرس در پرتو فلسفه، معرفت‌شناسی و نگرش وی بر پراگماتیسم»، نشریه فلسفه، سال 39، شماره 37، صص 5-2.
-   رضوی زاده، ندا (1396)، «ادراک و تجربۀ زیستۀ زائران پیادۀ ایرانی در عراق (مورد مطالعه: پیاده‌روی اربعین آذر ۱۳۹۳- عراق)»، فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره 6، شماره 4، صص 630-595.
-      شریفی، علی، (1393)، رنگ از منظر قرآن، حدیث و روان‌شناسی، دوفصلنامه قرآن و علم، سال هشتم، شماره 14،168-148.
-      شفیعا، سعید و محمدجواد درودیان (1396)، اولین همایش بین‌المللی گردشگری، جغرافیا و محیط‌زیست.
-      صافی گلپایگانی، لطف­الله (1380) منتخب­الاثرفی الامام الثّانی عَشَر (عج)، قم: دفتر آیت­الله صافی.
-      صباغیان، حجت، (1393)، «پیاده‌روی اربعین میعادگاه بزرگ‌ترین اجتماع انسانی»، سمعک، سال پنجم، شماره 79، ص 7.
-      طاهرزاده، اصغر (1395)، اربعین حسینی؛ امکان حضور در تاریخی دیگر، انتشارات لب المیزان.
-      فریشلر، کورت (1355)، امام حسین و ایران، ترجمه ذبیح‌الله منصوری، انتشارات جاویدان، چاپ دوم.
-      کلینی، محمد بن یعقوب (1365)، الکافی، تهران: دار الکتب الاسلامیه، ج 2.
-      کامل، سلیمان (1386)، روزگار رهایی، ترجمه علی‌اکبر مهدی پور، تهران: آفاق، ج 2.
-      مجلسی، محمدباقر (1403)، بحارالانوار، ج 16.
-      مجلسی، محمدباقر (1403)، بحارالانوار، ج 51.
-      مجلسی، محمدباقر (1403)، بحارالانوار، ج 52.
-      محمدی، جلال (2536)، حسین رهبر نهضت کربلا، انتشارات ساحل.
-      مطهری، مرتضی (1377)، عدل الهی، (مجموعه آثار ج 1) تهران: صدرا.
-      مصباح یزدی، محمدتقی (1387)، آیین پرواز، تلخیص: جواد محدثی، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
-      میرباقری، (1383) دکترین جامعه مهدوی، مجله پرسمان، شماره 26، صص 9-7.
-      ویتگنشتاین‌، لودویگ‌ (1379)، درباره رنگ‌ها‌، ترجمه لیلی گلستان‌، تهران‌: مرکز‌، چاپ دوم‌.
 
-   ورزلی، محسن امین (1394)، پیاده­روی اربعین به مثابه ارتباطات آیین شیعی، به راهنمایی عبدالله گویان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات گرایش مطالعات سیاست‌گذاری، گرایش سیاست‌گذاری عمومی، دانشگاه امام صادق (ع).
 
-      Cheristia,fotini,Dekeyser,Eiizabeth,Knox,Dean, (2016),To Karbala:Serveying Religious Shia from Iran and Iraq, Political Science Department at the Massachusetts Institute of Technology.
-      Everaert, Nicole, (2011), Peirce's Semiotics, Availabel in: http://www.signosemio.com / peirce/semiotics.asp/ 2012/12/27.
-      Pierce. C. S. (1998), The essential pierce, Volume I ed. N. Houser & Chr. Cloesel (Bloomington) Indian University Press.
-      Pierce. C. S.(1868),"Questions concerning certain faculties claimed for man, Journal of speculative philosophy,2,103-114.
-      Silerman,Kaja.(1983),The subject of semiotics, NewYork, Oxford University Press.
-      Savan, D., (1988). An Introduction to C.S. Peirce's Full System of Semeiotic. Toronto: Toronto Semiotic Circle.
 
-      جواندل، نرجس (1388)، نشانه‌شناسی پیرس، فصلنامه نامه مفید، شماره 26، تاریخ آخرین به روز رسانی 30/4/1380:
 https://hawzah.net
-      نادری، احمد (1397)، شباهت­های راهپیمایی اربعین با عصر ظهور، آخرین تاریخ به روز رسانی 7/8/1397:
 https://www.mashreghnews.ir/news/906809/
 
-      یافرهادیان، مریم و حمید جزایری، (1392)، «مصادیق نور در آیات و روایات»، آخرین تاریخ به روز رسانی 16/8/1392:
-      یاسمی، مینا، (1396)، موکب چیست، آخرین تاریخ به روز رسانی 28/4/1395: