دانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93711220120621Measurement and Ranking of National Power of Muslim Countriesسنجش و رتبهبندی قدرت ملی کشورها در جهان اسلام1263010.22070/iws.2012.30FAسیدهادیزرقانیاستادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20130807National power consists of tangible and intangible capabilities that exist within the realm of a geographical unit called state. The measurement of national power for the purpose of ranking of the sates in international geopolitical system and its comparison with other countries has always been a concern of political geographers, political scientists and scholars of international relations. Hence several multivariable and single-variable methods have been invented to measure the power of countries. Attempts have been made in the present paper to review the existing measures and also measure the national power of Muslim states on the basis of nine economic, political, military, special, extraterritorial, territorial, scientific, technological, social and cultural elements. Also after ranking the Muslim states on the basis of their political, social, economic power, the rank of the Islamic Republic of Iran has been compared with those of the Muslim states. Finally, a three-tier power model has been depicted to identify the status of Muslim states. <br /> به مجموعهای از تواناییهای مادی و معنوی که در قلمرو یک واحد جغرافیایی- سیاسی بهنام کشور وجوددارد، قدرت ملی گفتهمیشود. سنجش و اندازهگیری قدرت ملی کشورها بهمنظور تعیین جایگاه کشور در نظام ژئوپلیتیک جهانی و مقایسه قدرت کشورها، همواره از دغدغههای جغرافیدانان سیاسی، دانشمندان علوم سیاسی و روابط بینالملل بودهاست. ازهمینرو، تلاشهای متعددی از سوی صاحبنظران برای سنجش قدرت کشورها در قالب ابداع روشها و مدلهای تکمتغیره و چندمتغیره محدود انجامشدهاست. در این پژوهش با مروری بر مدلهای پیشین سنجش قدرت ملی و با استفاده از مدل جدید سنجش قدرت ملی، قدرت کشورهای جهان اسلام در قالب نه فاکتور اقتصادی، سیاسی، نظامی، فضایی، فرامرزی، سرزمینی، علمی و فناوری، اجتماعی و فرهنگی بررسی و ارزیابی شدهاست. بر این اساس، ضمن مشخصکردن رتبه کشورهای جهان اسلام از نظر میزان قدرت در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... به مقایسه رتبه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مذکور در هریک از فاکتورهای نهگانه و همچنین در مجموع فاکتورها (میزان قدرت ملی) پرداخته، و در پایان نیز ساختار سهسطحی قدرت بر اساس مدل مزبور ترسیم شده و جایگاه کشورهای جهان اسلام در این ساختار مشخصشدهاست.دانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93711220120704Positioning of the World of Islam in North-South Demarcationموقعیتسنجی جهان اسلام در مرزبندی شمال- جنوب27542310.22070/iws.2012.23FAسعیدمیرترابیدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوسJournal Article20130807The present paper is an attempt to study the position of the Islamic countries in the North-South division through studying their economic, social and cultural conditions. Hence a number of criteria have been studied to explain the developmental condition of the bloc of Islamic countries and a specific threshold has been set to the depict the North-South demarcation. These criteria prepare the grounds for a logical comparison within the Islamic world bloc and between the bloc of Islamic countries and other developmental groupings such as the developing and developed worlds. The main question of the present paper is as follows: what is the position of the countries constituting the Islamic world in the world and in the division of North and South? The findings of the paper indicate that the countries of the world of Islam, on the basis of main development indexes and variables, are not congruent. But on the basis of the existing demarcations, the condition of the world of Islam is compatible with the weak countries of the South. The failure of the countries of the world of Islam in scientific development and attraction and employment of advanced technology are among the factors for their weak position on the world level. Qualitative and quantitative data have been used through analytical-descriptive method to test the hypothesis.این مقاله تلاشدارد با بررسی شرایط و ویژگیهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای اسلامی، موقعیت کلی این کشورها را در مرزبندی شمال- جنوب مشخصسازد. مقاله برای این منظور طیف متنوعی از معیارهای توسعهای را برای تشریح وضعیت توسعهای بلوک کشورهای اسلامی بهکارمیگیرد و آستانههای مشخصی را برای ترسیم مرزبندی شمال و جنوب مدنظرقرارمیدهد. این معیارها، امکان انجام مقایسههای منظم و منطقی در داخل بلوک کشورهای اسلامی و میان گروه کشورهای اسلامی با دیگر گروهبندیهای توسعهای مطرح همچون جهان در حال توسعه و جهان پیشرفته را فراهممیسازد. مقاله در جستجوی پاسخ به این پرسش اصلی است که مجموعه کشورهای جهان اسلام با توجه به متغیرها و شاخصهای عمده توسعه، چه جایگاهی در سطح جهان دارند و موقعیت آنها نسبتبه مرزبندی شمال و جنوب چگونه است؟ در پاسخ به این سؤال مقاله نشانمیدهد که کشورهای حوزه جهان اسلام بر اساس متغیرها و شاخصهای عمده توسعه، وضعیت ناهمگنی دارند؛ اما بهطور کلی بر اساس مرزبندیهای موجود، موقعیت جهان اسلام با بخش ضعیفتر کشورهای جنوب (جنوب پایین) قابل انطباق است. عدم توفیق بلوک کشورهای جهان اسلام در زمینه توسعه علمی و جذب و بهکارگیری فناوریهای پیشرفته، جزو مهمترین عوامل موقعیت ضعیف کشورهای اسلامی در سطح جهان بهحسابمیآید. مقاله طیف گستردهای از دادههای کمّی و کیفی را در راستای آزمون فرضیه به روش تحلیلی و توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قراردادهاست.دانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93711220120704Roots of Islamism in Uzbekistanریشههای اسلامگرایی در ازبکستان55782410.22070/iws.2012.24FAالههکولاییاستاد گروه مطالعات منطقه ای دانشگاه تهرانجوادخوانساریدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20130818After the disintegration of Soviet Union, Islamism gained a considerable weight in Central Asia, particularly in Uzbekistan. Islamism in Uzbekistan is of a fundamentalist nature. Through a historical, comparative method, the present paper will study the roots of emergence and spread of Islamism in Uzbekistan. Also the contexts of the emergence and spread of this phenomenon will be studied from the viewpoint of external factors and role of other countries including Iran, Turkey, Saudi Arabia and Afghanistan as well as some events such as September 11 attacks and their aftermath. Also internal factors such as the continuation of authoritarian system, violation of human rights, civil-political freedoms, suppression of Islamist groups, and social and economic problems will be studied. The hypothesis of the present paper is as follows: although external factors have been effective in the emergence and promotion of fundamentalism in Uzbekistan, internal factors have played a stronger role in this trend. پس از فروپاشی شوروی، پدیده اسلامگرایی در آسیای مرکزی و بهویژه ازبکستان از اهمیت قابلتوجهی برخوردارشدهاست. اسلامگرایی در ازبکستان از نوع بنیادگراست. این مقاله بر اساس رویکرد مقایسهای و تاریخی به بررسی، شناسایی ریشههای پیدایش و گسترش اسلامگرایی در ازبکستان میپردازد. در ادامه زمینههای پیدایی و گسترش این پدیده از منظر عوامل بیرونی ازجمله نقش کشورهای مختلف مانند ایران، ترکیه، عربستان سعودی، افغانستان و رخداد یازده سپتامبر، حوادث پس از آن و همچنین عوامل درونی مؤثر مانند تداوم نظام اقتدارگرایی، نقض حقوق بشر، آزادیهای سیاسی- مدنی، سرکوب گروههای اسلامگرا و مشکلات اجتماعی- اقتصادی بررسیمیشود. بر اساس فرضیه نویسندگان هرچند عوامل بیرونی در پیدایش و گسترش بنیادگرایی در ازبکستان تأثیرگذار بودهاند، اما بهنظرمیرسد، عوامل درونی نقش بارز و چشمگیری در این زمینه ایفاکردهاند.دانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93711220120704Iran and Arab Countries’ Foreign Policy and Stances Towards the Lebanon 33-day Warسیاست خارجی و مواضع دولت ایران و دولتهای عربی در قبال جنگ سی و سه روزه لبنان791142510.22070/iws.2012.25FAعباسکشاورز شکریاستادیار علوم سیاسی دانشگاه شاهدهاجرصادقیانکارشناسی ارشد جامعه شناسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهدJournal Article20130917The objective of the present paper is to study the stances and polices of the governments of Iran and Arab countries towards the Lebanon 33-day war. The US and Western supporters of the Zionist regime expected to defeat Hezbuallh within a week, but the 33-day calculated defense of Hezbuallh forced the armed-to-the-teeth Zionist regime to accept the defeat. The countries of the region adopted different stances towards the war. Attempts have been made in the present paper to study different aspects of these stances through documentary method within the framework of Rosena’s foreign policy and international policymaking theory. The findings of the present paper show that the Islamic Republic of Iran’s foreign policy is based on its internal and external environments and its ideological orientation. Hence Tehran announced its support for the resistance in political, cultural, publicity… arenas in the entire region. Among the Arab countries, six have been chosen that have had a more outstanding role during the 33-day war. The triangle of Saudi Arabia, Egypt and Jordan are classified as opponents of resistance that opposed the Lebanese war in the hope of the victory of Zionist regime and US. But countries such as Syria, Qatar and Yemen supported Lebanon. The official stances, diplomatic propaganda and religious propagation as well as the fatwas are among the stances to be studied in the present paper. هدف نوشتار حاضر بررسی مواضع و دیدگاههای دولت ایران و دولتهای عربی در قبال جنگ سی و سه روزه لبنان است. در این جنگ که آمریکا و پشتیبانان غربی رژیم صهیونیستی پیروزی بر حزبالله را در ظرف مدت یک هفته پیشبینیمیکردند؛ دفاع حسابشده حزبالله سی و سه روز ادامهیافت و رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی مجبور به پذیرش شکست شد. در این میان دولتهای منطقه مواضع متفاوتی را اتخاذکردند. در این راستا بر مبنای نظریه سیاست خارجی و سیاستگذاری بینالمللی روزنا و با روش تحلیل اسنادی ابعاد و کم و کیف این جهتگیریها بررسی و برای جمعآوری دادهها به منابع و مراجع مختلف قابل دسترس مراجعهشدهاست. نتایج نشانمیدهد که جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی خود را بر مبنای ویژگیهای محیط داخلی و خارجی و جهتگیری ایدئولوژیکی خاص خود، به حمایت از مقاومت اسلامی در زمینههای مختلف سیاسی، فرهنگی، تبلیغاتی و... در کل منطقه خاورمیانه اعلامکردهاست. از میان کشورهای عربی مواضع شش کشور که نقش بارزتری را در جریان جنگ سی و سه روزه لبنان داشتند انتخاب شدند. مثلث عربستان سعودی، مصر و اردن در جبهه مخالف لبنان دستهبندی میشوند که با امید به پیروزی رژیم صهیونیستی و آمریکا و حمایت از آنها، به مخالفت با لبنان و جبههگیری پرداختند، اما در کنار اینها کشورهایی مانند سوریه، قطر و یمن از لبنان حمایتکردند. موضعگیری رسمی و دیپلماتیک، تبلیغاتی و دینی، فتواهای صادرشده از جانب اعراب و ... ازجمله مواضعی است که بدان اشارهمیشود.دانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93711220120704Opportunities and Challenges of Establishment of Islamic Government in Iraq After the Victory of Islamic Revolution of Iranفرصتها و چالشهای شکلگیری حکومت اسلامی در عراق پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران1151382610.22070/iws.2012.26FAمجتبیعطارزادهعضو هئیت علمی دانشگاه هنر اصفهاناعظمخانیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20130720The Islamic Revolution of Iran through reviving Islamic issues led to great cultural developments on the regional level, preparing the grounds for Islamic Awakening movement in the Middle East, North Africa and other regions. The main objective of the present research is to review the impacts of the Islamic Revolution of Iran on Iraq. The main question of the present paper is: what challenges and opportunities appeared with the victory of the Islamic Revolution for establishment of an Islamic government in Iraq? Despite the existence of a number of opportunities such as long joint borders, majority of Shia population in the south of Iraq, deep relations between the clerics and religious scholars of the two countries, the existence of certain limitations such as suppressive policies of the Ba’th regime, lack of unity among the Shia organizations and Ba’th party’s policy of nepotism, prevented the overthrow of the Ba’th regime and establishment of an Islamic government in Iraq in the early years of the victory of Islamic Revolution. Attempts have been made in the present paper to comparatively study the government models of Imam Khomeini and that of Ayatollah Sadr to elaborate the political structure of Iraq and its impact on the stance of Iraqi Shias towards the Islamic Revolution of Iran – through discourse analysis. Also the role of Shia organizations in their unity and solidarity, the economic conditions of the Iraqi Shias as well as the impacts of Iranian economic conditions on stance of Iraqi Shias towards the Islamic Revolution have been studied through a rational approach.انقلاب اسلامی ایران با احیای دوباره مباحث اسلام، تحول فرهنگی عظیمی را در ابعاد منطقهای موجبشد و زمینههای بیداری جنبشهای اسلامی در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای مرکزی و دیگر مناطق را فراهمکرد. در این خصوص، هدف اصلی این پژوهش بازخوانی تأثیرات انقلاب اسلامی ایران بر کشور عراق است. سؤال اصلی آن است که چه فرصتها و چالشهایی برای ایجاد یک حکومت اسلامی در کشور عراق همزمان با سالهای آغازین انقلاب اسلامی ایران وجودداشت؟ بهنظرمیرسد علیرغم برخی فرصتها مانند وجود مرز طولانی عراق و ایران، وجود اکثریت شیعه در جنوب و بهخصوص ارتباط گسترده علما و روحانیان دو کشور؛ محدودیتهایی مانند سیاستهای خشونتآمیز حزب بعث، عدم وحدت تشکیلات شیعه و همچنین سیاست حامیپروری حزب بعث در ارائه خدمات عمومی مانع از سرنگونی رژیم بعثی و ایجاد حکومتی اسلامی در عراق در سالهای آغازین انقلاب اسلامی ایران شدهاست. در این پژوهش برای اثبات این فرضیه از رهیافت گفتمان در بررسی مقایسهای الگوی حکومتی امام خمینی(ره) و الگوی موردنظر شهید آیتا... صدر؛ برای تبیین ساختار سیاسی عراق و تأثیر آن بر جهتگیری شیعیان عراق نسبتبه انقلاب اسلامی ایران و همچنین بررسی تشکیلات شیعیان در میزان وحدت و انسجام از رهیافت نهادی و درنهایت بهمنظور تبیین وضعیت اقتصادی شیعیان عراق و همچنین تأثیر اوضاع اقتصادی ایران بر جهتگیری شیعیان عراق نسبتبه انقلاب اسلامی ایران از رهیافت عقلانی استفادهمیشوددانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93711220120704Paradigms of Resistance and Islamic Awakening in the Light of Developments in Middle East and North Africaپارادایم مقاومت و بیداری اسلامی در پرتو تحولات شمال آفریقا و خاورمیانه1391602710.22070/iws.2012.27FAمحمد تقیقزلسفلیعضو هیئت علمی دانشگاه مازندرانسمیهفرخیدانشجوی دکترای دانشگاه یاسوجJournal Article20130925Over the past two years, the Middle East and North Africa have been the scene of considerable political and social developments, shaking the political structure and cultural atmosphere of the countries of the region. The term Islamic awakening is a suitable concept to explain these developments. The hypothesis of the present paper is as follows: from the viewpoint of the discourse of Islamic Revolution, the year 1979 has a semantic connection with intellectual grounds of the movement of Islamic Awakening. The Islamic Revolution of Iran is an important link in the chain of contemporary Islamic movements and is a new paradigm which has been challenging the international system since 1980s. The hypothesis of the present paper is that simultaneous with the victory of the Islamic Revolution two other factors theoretically contributed to the formation of the resistance paradigm. One was the publication of the effective book of Edward Said, Orientolism (1979) and the other The Postmodern Condition of Francois Leotard (1979). The hypothesis of the present paper will be studied in two sections: in the first section, the formation of the paradigm of resistance will be studied while the section will discuss the connections of the said paradigm and the way of its impacts on the recent developments. The theoretical framework will be Cohen’s paradigm and the research methodology will be descriptive-analytical. منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در یکی دو سال گذشته عرصه تحولات سیاسی و اجتماعی قابلتوجهی شدهاست که پایههای ساختار سیاسی و فضای فرهنگی، آنها را به شدت دگرگونکردهاست. عنوان بیداری اسلامی کلیدواژه مناسبی برای این دگرگونی بودهاست. در همین راستا مفروضه نگارندگان مقاله آن است که از منظر گفتمان انقلاب اسلامی سال 1357 شمسی، زمینههای فکری جنبش بیداری اسلامی در پیوندهای معنایی با انقلاب اسلامی ایران معناپیدامیکند. انقلاب اسلامی مهمترین حلقه از حلقات جنبشهای اسلامی معاصر و به مثابه پارادایمی جدید در چالش با نظام بینالملل از آغاز دهه هشتاد سده بیستم مطرح شدهاست. ازاینرو، در نوشتار حاضر نویسندگان نشانخواهندداد که چگونه و تحت چه شرایطی همزمان با وقوع انقلاب اسلامی در عرصه عمل، دو مؤلفه مهم دیگر در عرصه نظریهپردازی به شکلگیری پارادایم مقاومت مدد رساندند. یکی از این دو انتشار کتاب اثرگذار و سرنوشتساز «شرقشناسی» (1979) ادوارد سعید بهطور تقریبی همزمان با انقلاب اسلامی و دیگری در عرصه نظریه انتقادی کتاب دورانساز «موقعیت پست مدرن» (1979) از فیلسوف معروف فرانسوی ژان فرانسوا لیوتار بود. مقاله حاضر در دو بخش به تشریح فرضیه خود میپردازد. در بخش نخست چگونگی شکلگیری پارادایم مقاومت بررسی میشود و در بخش دوم ضمن اشاره به پیوندهای پارادایم مذکور، نوع اثرگذاری آن بر تحولات اخیر نشاندادهخواهدشد. چارچوب نظری مقاله پارادایم کوهن بوده و روش آن توصیفی- تحلیلی است