دانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93713620150321Islamist Political Movements and Internal Challenges in Jordanجریانهای سیاسی اسلامگرا و چالشهای درونی در اردن12824410.22070/iws.2015.244FAیحییفوزیاستاد گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیnullسید عباسهاشمیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)Journal Article20140908 <br />In a general view, it seems that Islamism movement in Jordan does not have unique identity, and includes Ekhvan Al Moslemin, Salafi Jihadism and Takfiri and small moderate movements such as Alvasat party. The main purpose of this paper is deeper review of Islamism movement in Jordan, effort for identification of Islamist political parties in Jordan, their arrangement in political scene, their internal mental challenges, and their positioning to each other. <br /> <br />Keywords: Islamist political movements, Jordan, Ekhvan Al Moslemin, Traditional Salafism, Takfiri, Tahrir Party, Alvasat Party <br />در نگاهی کلی بهنظرمیرسد جنبش اسلامگرایی در اردن، ماهیتی واحد ندارد و چند جریان مهم شامل اخوانالمسلمین، سلفیگرایی در دو رویکرد سنتی و جهادی / تکفیری و جریانی کوچک از نوگرایان عملگرا و میانهرو، مانند حزب الوسط را دربرمیگیرد. «واکاوی ژرفتر جنبش اسلامگرایی در اردن، تلاش برای بازشناسی جریانهای سیاسی اسلامگرا در این کشور، آرایش آنها در صحنه سیاسی و چالشهای فکری درونی و مواضع آنها نسبتبه یکدیگر» موضوع اصلی این مقاله است. <br /> <br /><br />دانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93713620150321Vulnerabilities of Hosni Mubarak Government and Revolutionary Mobilization in Egyptآسیبپذیریهای دولت حسنی مبارک و بسیج انقلابی در مصر295624510.22070/iws.2015.245FAعباسکشاورز شکریدانشیار علوم سیاسی دانشگاه شاهد0000-0002-7686-6578الههعابدینی نجف آبادیدانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد.Journal Article20140930One of the most important political revolutions in the Middle East in recent years was public uprising of people and Hosni Mubarak’s regime fall after three decades in Egypt. This paper studies vulnerabilities of his regime and its role in the revolutionary Mobilization. The main question is that how these vulnerabilities led to revolutionary Mobilization? Qualitative documentary analysis was used for answer to this question. Available documents including books, articles, and websites were surveyed and factors influencing vulnerabilities of Mubarak’s regime and its role in revolutionary union were studied using government-oriented theories. Findings showed that independence of government from social classes, weakness and disability of the government in policy makings, restriction orientation of the government, and vulnerabilities resulted from the government’s reforms totally were the main factors.یکی از مهمترین تحولهای سیاسی، طی سالهای اخیر در منطقه خاورمیانه، وقوع قیام مردمی در کشور مصر و سقوط رژیم حسنی مبارک، پس از سه دهه حکومت در این کشور است. این مقاله به بررسی آسیبپذیریهای دولت حسنی مبارک و نقش آن در بسیج انقلابی میپردازد. پرسش اصلی مقاله، آن است که «چگونه آسیبپذیریهای دولت حسنی مبارک به بسیج انقلابی منجرشد؟»؛ برای پاسخگویی به این پرسش، از روش تحلیل اسنادی که از انواع روشهای کیفی است، استفادهشدهاست؛ با این روش، اسناد و مدارک موجود، شامل کتب، مقالات و سایتها بررسیشده، با استفاده از نظریات دولتمحوری، عوامل مؤثر بر آسیبپذیری دولت حسنی مبارک و نقش آن در بسیج انقلابی مورد بررسی قرارگرفتهاند. یافتههای تحقیق از آن حکایتدارند که مهمترین موارد آسیبپذیری دولت مبارک، شامل استقلال دولت از طبقات اجتماعی (جامعه مدنی)، ضعف توانایی دولت در سیاستگذاریها، انحصارطلبی دولت و آسیبپذیریهای حاصل از اصلاحات دولت در ترکیب با هم به بسیج انقلابی منجرشدهاند.دانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93713620150321Evolution of “Freedom” Idea in Government strucure and Political System of Sunnisتحول انگاره «آزادی» در ساخت دولت و نظام سیاسی تسنن578224610.22070/iws.2015.246FAحسنمجیدیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)مهدینادریاستادیار علوم سیاسی دانشگاه شاهدJournal Article20141025The subject of freedom in Sunni political system within last 14 centuries with specific ups and downs has been considered by political geniuses and public. In Imamam Ali’s governance era, people had role in development, maintenance and control of political power in form of rules such as Beiat, Amre-be-maroof and Nahye-az-monkar, Shora etc. Faith and doing the mentioned rules by muslims had recognized their public and political freedoms. By emergence of Umayyad dynasty, these rules were gradually forgotten, therefore public and political freedoms were damaged. In this era “freedom” was converted from possibility to refusal as Muslims were not familiar with public and political freedom. This procedure continued in Abbaian era influenced by Iranian reign and any protest against it was considered as objection against the religion. In the late Ottoman Emperial , Muslims were faced with western civilization and the road was paved for intellectual geniuses to revise the tradition. This procedure was followed in the past 50 years and currently possibility of freedom idea has been converted to the Arabs’ will with Islamic awakening beyond geniuses’ mind. Intellectual geniuses’ viewpoints (Abed Al Jaberi, Rashed Al Ghonushi, Yusof Gharzavi) and allocation of a part of Egypt constitutional law to public freedoms are representations for revival of freedom idea in Arabs’ will after 14 century. This was qualitative documentary researchمقوله آزادی در نظام سیاسی اهل تسنن در چهارده قرن گذشته با فراز و نشیبی خاص مورد اهتمام نخبگان سیاسی، عموم مردم و نظام سیاسی بودهاست. در دوران خلفا و حکمرانی امام علی (ع)، مسلمانان کموبیش در قالب قواعدی مانند «بیعت، امر به معروف و نهی از منکر، شورا والنصیحه للائمة المسلمین» در کسب، توسعه، حفظ و کنترل قدرت سیاسی مشارکتداشتند. ایمان و عمل مسلمانان در چارچوب قواعد یادشده، آزادیهای عمومی و سیاسی ایشان را بهرسمیتشناختهبود. بهتدریج با رویکارآمدن امویان و تبدیل نظام خلافت به ملوکیت، قواعد یادشده بهحاشیهرفتند و ازاساس، آزادیهای عمومی و سیاسی خدشهدار شدند؛ در این دوران، انگاره آزادی در سطح توده مسلمانان از امری «امکانی» به امری «امتناعی» تبدیلشد؛ گویی که مسلمانان با آزادیهای عمومی و سیاسی، مأنوس نبودند؛ چنین روندی در دوران خلافت عباسیان با نفوذ و تأثیرپذیری از نظام سلطنت ایرانی ادامهیافت و هرگونه مخالفت با روند جاری خلافت، خلاف شرع دانسته و سرکوبشد. در اواخر امپراتوری عثمانی، مسلمانان با مظاهر تمدن غرب، مواجه شدند و بهتدریج در گروهی از نخبگان فکری، زمینه بازنگری و بازاندیشی در سنت، فراهم شد؛ چنین روندی در نیم قرن گذشته بهصورت جدی در میان بیشتر نخبگان فکری دنبالشده و درحالحاضر، با آغاز موج جدید بیداری اسلامی، امکانیبودن انگاره آزادی فراتر از اندیشه نخبگان فکری، به اراده عمومی اعراب تبدیلشدهاست. دیدگاههای نخبگان فکری (عابد الجابری، راشد الغنوشی و یوسف قرضاوی) و اختصاصیافتن فصلی از قانون اساسی مصر به آزادیهای عمومی، مصادیقی از احیای امکان انگاره آزادی پس از چهارده قرن در اراده عمومی اعراب بهشمارمیروند. روش تحقیق در این پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل اسنادی بودهاست.دانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93713620150321Strategic analysis of Realization of Palestinian Ideal in the Light of Islamic Awakening in Middle East and North Africaتحلیل راهبردی تحقق آرمان فلسطین در پرتوی بیداری اسلامی در خاورمیانه و شمال آفریقا8311024710.22070/iws.2015.247FAسید جلالدهقانی فیروزآبادیاستاد گروه روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطباییحسینآجورلودکترای روابط بین الملل دانشگاه اسلامی لبنانJournal Article20140829With the unfolding of recent developments in the Arab world and fall of political systems in some of Arab countries as well as spread of Islamic thoughts, new grounds have been created for new wave of Islamic awakening. It seems that this wave has become dynamic over the past few years. Islamic awakening is an opportunity for realization of the ideal of Palestine. The present paper is an attempt to answer the following question on the basis of SWOT strategic analysis: What are the suitable and possible strategies for the realization of Palestinian ideal in the light of Islamic awakening opportunity? Attempts have been made through strategic analysis method to analyze the strong points of the Palestinian issue such as resistance, public support, foreign support as well as its weak points such as internal differences, economic problems, lack an integrated organization and a single leadership as well as the threats it faces such as intelligent foreign policy, settlement building, measures of the security system of the Zionist regime and measures of the conservative trends in the Middle East against resistance. Taking into account the opportunities of the Islamic awakening in the aftermath of the developments in the Arab world, attempts have been made to offer some strategies to institutionalize the Islamic ideology, a strategy for organized movement and promotion of unity, which seems to be necessary for the promotion of Islamic awakening and its move towards correct direction. با آغاز تحولهای اخیر جهان عرب و سقوط نظامهای برخی کشورهای عربی و همچنین گسترش تفکرهای اسلامی، زمینههای ایجاد موج جدید بیداری اسلامی بهوجودآمده و بهنظرمیرسد این موج در سالهای اخیر، دوباره پویایی خود را یافتهاست. بیداری اسلامی بهعنوان فرصتی برای تحقق آرمان فلسطین محسوبمیشود که عملیشدن آن به تحلیل، بررسی و ارائه راهکارهایی علمی و اجرایی، نیازمند است. این مقاله درصدد پاسخگویی به این پرسش است که «برمبنای روش تحلیل راهبردی SWOT» و با توجه به فرصت بیداری اسلامی، راهبردهای مناسب و ممکن برای تحقق آرمان فلسطین کداماند؟»؛ در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل راهبردی سعیشده نقاط قوت قضیه فلسطین، مانند مقاومت، حمایت عمومی، حمایت خارجی و نقاط ضعف آن نظیر اختلافهای درونی، مشکلات اقتصادی، عدم وجود تشکیلات منسجم و رهبری واحد و همچنین تهدیدهای پیش روی آن، مانند سیاست خارجی هوشمند، شهرکسازی و اقدامهای دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی و نیز، اقدامهای جریان محافظهکار منطقه خاورمیانه ضد جریان مقاومت شناساییشوند. با مدنظر قراردادن فرصت مناسب بیداری اسلامی درپی تحولهای اخیر در جهان عرب، تلاشهایی بهمنظور ارائه راهبردهای نهادینهکردن ایدئولوژی اسلامی، راهبرد حرکت تشکیلاتی و راهبرد گسترش وحدت انجامشدهاند که بهنظرمیرسد برای پیشبرد بیداری اسلامی در مسیر صحیح و اصیل آن میبایست، در جهت این راهبردها حرکتکرد.دانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93713620150321A Survey of Extremism and Moderationism in the Ekhvan Al –Moslemin Movement in Egyptبررسی افراطگرایی و اعتدالگرایی در جنبش اخوانالمسلمین مصر11113424810.22070/iws.2015.248FAمحمد علیتوانااستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یزدمحمدمیرحسینیکارشناس ارشد علوم سیاسی از دانشگاه یزدJournal Article20140831The subject of extravagance and temperance is one of the most important subjects of contemporary Islamic movement. Therefore, this essay surveys the causes of tension of Islamic movement to temperance and extravagance. In fact the main question in the investigation is the survey of the causes of tension of Islamic movement from extravagance to temperance? It was used from the method of analysis of qualitative content for answering to this question and the better understanding of the subject. As the hypothesis this investigation tries to demonstrate the factors such as the influence of the leaders in guidance of Islamic movements to extravagance and temperance , the historical backgrounds of religious conflicts, secularism and strain and suppression as the causes of facilitating in tension to extravagance that have fundamental role and the factors such as economic reformations, political partnership, public activity of movement were caused to control extravagance and tension to the temperance. The case study in this essay is Ekhvan Almoslemin of Egyptچکیده<br /> اعتدال و افراط از موضوعهای اساسی جنبشهای اسلامی معاصر هستند؛ به بیان ساده، جنبشهای اسلامی معاصر، اغلب به اعتدال یا افراط گرایشداشتهاند یا در حال نوسان میان این دو طیف بودهاند. یکی از بزرگترین جنبشهای اسلامی معاصر، اخوانالمسلمین مصر است؛ بهنظرمیرسد، این جنبش نیز از زمان تأسیس در سال 1928 تاکنون، میان اعتدال و افراط در نوسان بودهاست؛ بر این اساس، پرسش اصلی این پژوهش، بررسی دلایل گرایش جنبش اخوانالمسلمین مصر به اعتدال و افراط است. چارچوب نظری این مقاله، برآمده از نظریه «اقدام جمعی» حمید احمدی (متغیرهای خشونتزا و متغیرهای کنترلکننده) بودهاست؛ فرضیه مقاله نیز، این است که برخی عوامل، مانند «تأثیر رهبران در هدایت جنبشهای اسلامی به افراط و اعتدال، زمینههای تاریخی درگیریهای مذهبی، سکولاریسم و فشار و سرکوب»، بهعنوان علل تسهیلکننده در گرایش به افراطگرایی این جنبش، مؤثر بودهاند و مواردی نظیر اصلاحات اقتصادی، مشارکت سیاسی، فعالیت علنی جنبش و انسجام قومی و مذهبی، ازجمله عواملی هستند که موجب کنترل افراطگرایی و گرایش به اعتدال این جنبش شدهاند؛ روش مقاله نیز، توصیفی- تحلیل استدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93713620150321Cultural Change Approach and Constructed Model of Closed-loop Collective Action in the Society with Survival Values:
A Case Study in Egyptرویکرد تغییر فرهنگی و مدل برساخته «چرخه بسته کنش جمعی» در جوامع بهرهمند از ارزشهای بقا: مطالعه موردی مصر13515524910.22070/iws.2015.249FAسیدحسیناطهریدانشیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدسید عباسحسینی داورانیکارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا از دانشگاه تهرانJournal Article20140806One of the approaches to community development has been theorized that by Inglehart and Wlze are Cultural Change from survival values to self-expression values .Based on the theory of cultural change, societies can divided into two categories of “countries with survival value” and “countries with self-expression values”. The authors argue that collective action in any society Dependent on cultural change and values. Hence the collective action in countries with survival values different from other countries. Theoretical and conceptual conflicts and challenges very much around collective action, and there is not same views about some popular event .We aim to provide a constructed closed loop models of collective action for the survival of societies that have been studied in Egypt as a case study. Our aim in this study are the survey the Egypt as a different country from other arab country. یکی از رویکردهای توسعه جوامع که اینگلهارت و ولزل، آن را تئوریزهکردهاند، تغییر فرهنگی، از ارزشهای بقا به ارزشهای ابراز وجود است. با تکیه بر نظریه تغییر فرهنگی، میتوان جوامع را به دو دسته کشورهای «بهرهمند از ارزشهای بقا و بهرهمند از ارزشهای ابراز وجود» تقسیمکرد. نوشتار پیش رو، با توجه به درگیریها و چالشهای نظری و مفهومی درخصوص کنش جمعی و عدم یکسانی نظر در عنوانگذاری برخی رویدادهای مردمی، درپی پاسخگویی به این پرسش است که «گونههای کنش جمعی در جوامع بهرهمند از ارزشهای بقا چیستند و چه فرایندی را طیمیکنند؟»؛ ارائه مدل برساخته «چرخه بسته کنش جمعی» برای جوامع بهرهمند از ارزشهای بقا، تلاشی در جهت پاسخگویی به پرسش این نوشتار خواهدبود که با استفاده از روشهای تبیینی- تحلیلی انجامیافتهاست. در این مقاله، براساس مدل برساخته کنش جمعی، «مصر» بهعنوان مطالعه موردی بررسیشدهاست <br />