دانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93711320120922A Study of the Role of Internet in Social Movement of Egyptبررسی نقش اینترنت در جنبش اجتماعی مصر1165710.22070/iws.2012.57FAسید جوادصالحیاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیرازایوب فرج زادهفرج زادهدانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای دانشگاه شیراز.عباسفرح بخشدانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای دانشگاه شیراز.Journal Article20130826This research work intends to study the role of Internet in recent social movement in Egypt that toppled down Hosni Mubarak’s government in January 2011. During the recent years, new communication technologies, specially the Internet and social networks on the Internet, have turned to be a major source for mobilization and organization of social movements across the globe. The recent movements in Arab states of the Middle East and North Africa made use of new communication technologies and put on display a new form of revolution and mass mobilization in this region wherein people sought meeting their legitimate rights. The role of mass media in general and Internet and social networks in particular was very important ever since the outset of the movements. These communication tools promoted public awareness on one side and on the other side, accelerated the demonstrations and expansion of the movement to all cities because of possessing diversified capabilities. It is believed that large social networks such as Facebook, Twitter and personal weblogs have served as powerful and influential channels for the people of Egypt who had long suffered state censorship. Moreover, Internet and social networks brought about development of political concepts and mass mobilization for political activities in Egypt. هدف از این پژوهش، بررسی نقش اینترنت در جنبش اجتماعی اخیر مصر است که سرانجام در ژانویه 2011 موجب سرنگونی دولت حسنی مبارک شد. در سالهای اخیر، فناوریهای جدید ارتباطی بهویژه رسانههای اجتماعی اینترنتی به منابعی مهم برای بسیج اقدام جمعی و سازماندهی جنبشهای اجتماعی در سراسر جهان تبدیلشدهاند. جنبشهای اخیر در خاورمیانه عربی و شمال آفریقا با بهرهگیری از فناوریهای جدید ارتباطی، شکلی جدید از انقلاب، جنبش و بسیج مردمی را در این منطقه بهنمایشگذاشت و مردم در این کشورها خواستار احیای حقوق خود شدند. آنچه در این جنبشها پررنگتر و تأثیرگذارتر از همه دیدهمیشد، رسانهها و بهخصوص اینترنت و شبکههای اجتماعی آن است، زیرا از بدو شروع اعتراضها نقش مهمی را در این جنبشها ایفا کردند و از یک سو موجب آگاهیبخشی به مردم و ازسویدیگر با داشتن قابلیتهای مختلف، سبب سرعتبخشی به اعتراضها و گسترش آن در سطح منطقه شدند. عقیده بر این است که شبکههای بزرگ رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و وبلاگهای شخصی بهعنوان کانالهایی قدرتمند ظاهر شدند که به مردم مصر در عبور از سانسور دولتی، گسترش مفاهیم اصلاحات سیاسی، بسیج شهروندان برای شرکت در فعالیتهای سیاسی بهعنوان منبعی مهم برای اقدام جمعی و سازماندهی جنبش یاریرسانند.دانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93711320120922Modeling Geopolitical Genomes Affecting Iran-Iraq Foreign Policyمدلسازیِ ژنومهای ژئوپلیتیکِ تأثیرگذار بر سیاست خارجی ایران و عراق17445810.22070/iws.2012.58FAمحسنخلیلیدانشیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدجهانگیرحیدریدانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدهادیصیادیدانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد.حسیناصغری ثانیدانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20130929Geopolitical Genome is the geographical genetic and variable map of the politics and derived from geography of a country that affects foreign policy. Identifying geopolitical viewpoints coming from geopolitical genomes of the neighbors and identifying the geopolitical codes existing in the target countries can play a key role in adopting foreign policy in parallel with geopolitical weight. With respect to historical, cultural and racial commonalities between Iran and Iraq and the influence of regional and trans-regional powers in this country it is necessary to identify and study the genomic geopolitical map of Iraq for directing Iran’s foreign policy toward this country. Placing emphasis on analysis of geopolitical codes and genomes in the political geography of Iran and Iraq, the authors have tried to analyze the consequences of this contradiction and its influence on bilateral foreign policy by presenting a model entitled “contradiction of Iran-Iraq codes/genomes”.ژنوم ژئوپلیتیک، نقشه عوامل ثابت و متغیّر جغرافیایی تأثیرگذار بر سیاست و برخاسته از جغرافیای یک کشور است که سیاست خارجی را تحت تأثیر قرارمیدهد. شناخت دیدگاههای ژئوپلیتیک نشأتگرفته از ژنومهای ژئوپلیتیک همسایگان و شناسایی کدهای ژئوپلیتیک موجود در کشورهای هدف میتواند نقشی مؤثر در اتخاذ سیاست خارجی همراستا با وزن ژئوپلیتیک ایفاکند. با توجه به اشتراک در پیشینه تاریخی، فرهنگی و نژادی عراق با ایران و نفوذ قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای در این کشور، شناسایی و مطالعه نقشه ژنگانِ ژئوپلیتیک این کشور برای جهتدهی به سیاست خارجی ایران، ضروری است. نگارندگان، با تأکید بر تحلیل کدها و ژنومهای ژئوپلیتیک موجود در جغرافیای سیاسی ایران و عراق کوششکردهاند تا در قالب مدلی با عنوان مدل تقابل کد/ ژنومهای ایران و عراق، پیامدهای این تقابل و تأثیر آن بر سیاست خارجی دو کشور را تحلیلکننددانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93711320120922Developments in Identity Dialogs in Turkey, from Kemalism to Islamism: with an Emphasis on Justice and Development Partyتحول گفتمان هویت در ترکیه از کمالیسم به اسلامگرایی با تأکید بر حزب عدالت و توسعه45725910.22070/iws.2012.59FAسید جوادامام جمعه زادهدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانمحمودرضارهبر قاضیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهانزهرهمرندیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20130831This paper intends to analyze and clarify the turn in the ruling identity dialog in Turkey from Kemalism to Islamism. In this dialog-oriented development, political Islam plays a key role with respect to social, historical, ideological and identity variables in the Republic of Turkey. In this research work, while reviewing in brief the identity elements in Turkey of Kemalism era, we will study the conflicts between Islamism and Kemalism dialogs and finally end up with the reasons for hegemony of Islamic dialog. A study of the existing political literature on Turkey shows that the previous studies chiefly have focused on such issues as security, democracy and Turkey’s request for joining the European Union. Apparently they have all neglected the importance of Islamic identity procedures and mechanisms in Turkey and secularism. Therefore, in reviewing and clarifying the dialog-oriented developments in Turkey, we have focused on the role of Islamic identity and its impact on the policies adopted by new Turkish statesmen (with an emphasis on Justice and Development Party). According to the findings of this research, obtained through dialog analysis the new Islamists in Turkey, working under the banner of Justice and Development Party, are players who have practically managed to weaken Kemalistic dialog in the country by democratic and peaceful methods, thus pave the ground for the emergence of a new Islamic dialog. This new dialog wants to give a new definition of the relations between Islam and modernization in Turkish society. Therefore, the main purpose of this paper is to understand this fact that what strategies and tactics Turkish Islamists have taken during various ages to fight strict control of religious identity of the people by Kemalistic dialog. اصلی این مقاله تحلیل و تبیین روند چرخش گفتمان هویتی حاکم در ترکیه از کمالیسم به اسلامگرایی است. در این تحول گفتمانی، اسلام سیاسی با توجه به متغیرهای اجتماعی، تاریخی، ایدئولوژیکی و هویتی در جمهوری ترکیه، نقشی بسیار مهم را برعهدهدارد. در این پژوهش، ضمن مرور مختصر عناصر هویتی ترکیه در دوره کمالیسم، به واکاوی تقابل گفتمانهای اسلامگرایی و کمالیسم و سرانجام علل هژمونیکشدن گفتمان اسلامگرایی پرداختهشدهاست. بررسی ادبیات موجود درخصوص ترکیه نشانمیدهد که پژوهشهای صورتگرفته بهطور عمده بر موضوعهایی ازقبیل امنیت، دموکراسی و فرایند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا تأکیدمیکنند و بهنظرمیرسد که بیشتر آنها از اهمیت فرایندها و مکانیسمهای هویتی اسلامگرایان ترکیه، نگرانیهای اسلامگرایان درباره حفظ هویت اسلامیشان و همچنین سکولاریسم غفلتکردهاند؛ بنابراین این پژوهش در بررسی و تبیین تحول گفتمانی بالا، به نقش هویت اسلامگرایی و تأثیر آن بر سیاستهای اتخاذشده توسط دولتمردان جدید (با تأکید بر حزب عدالت و توسعه) در این کشور اشارهدارد. طبق یافتههای پژوهش که براساس روش تحلیل گفتمان بهدستآمدهاست اسلامگرایان نوین ترکیه (در قالب حزب عدالت و توسعه) بازیگرانی هستند که بهطور عملی توانستهاند گفتمان کمالیستی در این کشور را به روشهای دموکراتیک و مسالمتجویانه تضعیفکرده، گفتمان تازه اسلامگرایی را در این کشور به منصه ظهور برسانند. این گفتمان جدید میخواهد تعریفی جدید از ارتباط اسلام و تجدد در جامعه ترکیه ارائهدهد. بنابراین، هدف اصلی این مقاله، فهم این امر است که اسلامگرایان ترکیه در دوران مختلف تاریخ جمهوری ترکیه با چه استراتژیها و تاکتیکهایی با کنترل هویت دینی مردم توسط گفتمان کمالیستی به مقابله پرداختهانددانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93711320120922Orientation to West in Turkish Foreign Policy during the Reign of Justice & Development Partyنگاه به غرب در سیاست خارجی ترکیه در دوران حزب عدالت و توسعه (2012 -2002)73966010.22070/iws.2012.60FAسیده مطهرهحسینیاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی تهرانطالبابراهیمیمدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی کنگان و دانشگاه آزاد اسلامی بندر دیر، کارشناس ارشد روابط بین¬المللصفی اللهشاه قلعهمدرس دانشگاه آزاد اسلامی کمیجان، کارشناس ارشد علوم سیاسیJournal Article20131106Turkey, as a Muslim nation, has worked a lot to promote its rank in domestic and foreign fields. Turkish statesmen believe that their foreign policy is a continuation of Turkish domestic policy. Therefore, they have tested various ways to develop economic and social state of Turkey. During the past few decades, they managed to make social and economic developments so that in comparison with 70s Turkey has become a major hub of economic development and foreign investment in the region. When the Islamists (Justice and Development Party) assumed power in Turkey in 2002, drastic changes occurred in foreign policy dialog of this country. During the years before administration of Justice and Development Party, Turkish statesmen pursued Ahmet Davutoglu’s “theory of strategic depth”. He was the architect of modern Turkey. Today, Justice and Development Party, under Erdugan, seriously tries to join the European Union. To that end, Turkey has tuned its regional and trans-regional policies in tandem with full conformity with the preconditions for membership in the European Union. This analytical-descriptive paper has used library and Internet sources for its research. ترکیه به عنوان یک کشور مسلمان، همواره تلاش زیادی را بهکارگرفته است تا بتواند در عرصههای داخلی و خارجی، جایگاه خود را ارتقاء بخشد. دولتمردان این کشور با تأکید بر این نکته که سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است، راههای گوناگونی را آزموده تا بتوانند وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور خود را بهبود بخشند. البته آنها در چند دهه گذشته بهتدریج توانسته اند به اهداف خود دستیافته و شرایط اقتصادی و سرمایهگذاری های مناسبی را نسبت به دهه 1970 تجربه کنند. به قدرت رسیدن اسلامگرایان (حزب عدالت و توسعه) در سال 2002، گفتمان سیاست خارجی این کشور را تغییر داد. در سالهای پس از به قدرترسیدن حزب عدالت و توسعه و با به کارگیری نظریه عمق استراتژیک احمد داوود اوغلو معمار ترکیه نوین، راهبرد استراتژیک سیاست خارجی این کشور تغییر کرد. حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان کوشید وارد اتحادیه اروپا شود و اکنون سیاستهای منطقهای و فرامنطقهای حزب حاکم عدالت و توسعه در راستای همگرایی با شرایط عضویت در اتحادیه اروپا قرار گرفته است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و بهرهمندی از منابع کتابخانهای و اینترنتی این موضوع را بررسی میکند.دانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93711320120922A Study of the Role of Islamic Groups in Somaliaنظری بر نقش گروههای اسلامگرا در سومالی971226110.22070/iws.2012.61FAحسینمسعودنیااستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانعاطفهفروغیکارشناس ارشد علوم سیاسیJournal Article20131029Putting behind a colonial period under Great Britain and Italy, Somalia experienced an age of military dictatorship that enforced former Soviet Union model of administration. During the Cold War, Somalia turned to be a field of competition for the Soviet Union and the United States because of its geopolitical situation. Upon the fall of the Soviet Union in 1991, Somalia became the scene of bloody civil war for political power because of its traditional tribal structure. The United Nations made many initiatives to establish a national and central government in this country, but all its efforts were in vain. Fundamentalist Islamic groups in Somalia, too, have a role in the commotions, tribal disputes and the civil war for power. The Islamic groups boosted political activities ever since the collapse of the Soviet Union so that today, they have a key role in domestic developments and foreign policy of Somalia. During the recent years, Somalia has become the focus of mass media because of the Somali pirates in the Gulf of Eden and the civil war that has attracted regional and international attention. Given the above, it is necessary to establish peace and security in this country and consequently in the strategic Horn of Africa, Gulf of Eden, and Bab el Mandeb. <br />This paper intends to clarify reasons behind formation of Islamic fundamentalist groups in Somalia, their relationship with Al-Qaeda and the pirates, as well as hopes and prospects for formation of a central Islamic government in this African country.کشور سومالی پس از پشتسرگذاشتن دوره استعماری بریتانیا و ایتالیا به دورهای از دیکتاتوری نظامی با الگوپذیری از شوروی، وارد شد. در دوره جنگ سرد هم به دلیل موقعیت استراتژیکی خود به محلی برای رقابت شوروی و آمریکا تبدیلشد. پس از فروپاشی شوروی و دیکتاتوری نظامی در سومالی (1991)، این کشور به دلیل ساختار سنتی قبیلهای، به صحنه جنگ داخلی میان قبایل برای تصاحب قدرت سیاسی مبدلشد. سازمان ملل متحد، تلاشهای زیادی برای تشکیل دولت ملی و مرکزی در این کشور انجامداده اما موفقیت چندانی به دنبال نداشته است. در جنگ و هرج و مرج داخلی سومالی در کنار اختلافهای قبیلهای، نقش گروههای اسلامی بنیادگرا نیز به چشم میخورد. فعالیت این گروهها به ویژه پس از فروپاشی دیکتاتوری زیادباره گسترشیافته و از این زمان به بعد، گروههای اسلامگرا نقشی عمده در تحولهای داخلی و روابط خارجی سومالی داشتهاند. در سالهای اخیر، فعالیت دزدان دریایی سومالی در خلیج عدن و تأثیر هرج و مرج و اختلافهای داخلی این کشور بر ظهور و گسترش این پدیده، توجه بینالمللی و منطقهای را به خود جلبکرده، لزوم برقراری نظم و ثبات در این کشور و به تبع آن، منطقه استراتژیکی شاخ آفریقا، خلیج عدن و تنگه بابالمندب را بیشتر نمایانساختهاست. هدف از نگارش مقالة حاضر، تبیین علل تکوین گروههای بنیادگرای اسلامی در سومالی، ارتباط این گروهها با القاعده و دزدان دریایی و چشمانداز شکلگیری دولت مرکزی اسلامی در این کشور است.دانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93711320120922Cultural Particularism and Reproduction of Religious Identities: With an Emphasis on Islamic Awakening Movementخاصگرایی فرهنگی و بازتولید هویتهای دینی: با تأکید بر جنبش بیداری اسلامی1231506210.22070/iws.2012.62FAعلیاشرف نظریعضو هیئت علمی دانشگاه تهران ،لقمانقنبریکارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20131116Globalization is a multidimensional process and culture is one of the main dimensions of this process. Although globalization of culture means cultural equalization in the world, we must not forget reproduction of Islamic identity and culture. Unlike the common viewpoints that say globalization leads to popularization and cultural equalization, solid evidences show that the progress in communication technologies has facilitated reproduction of diversified cultural identities. On this basis, this study intends to have a glance at globalization phenomenon, explain about some of its specifications and then try to classify two major viewpoints on the culture of globalization in a bid to remove some ambiguities. In the first viewpoint, we will study globalization of culture in the context of Western cultural hegemony (cultural imperialism) or sovereignty of Anglo-American culture while expressing our critical points. In the second viewpoint, we will study globalization of culture in parallel with reproduction of Islamic identity in the context of cultural particularism. Studying both viewpoints, this paper concludes that the second viewpoint, despite some faults with it, has managed to give a better understanding of the research and reproduction of Islamic awakening in terms of cultural globalization. جهانیشدن، فرایندی چندبُعدی است که یکی از ابعاد اصلی آن، بُعد فرهنگی است. گرچه جهانیشدن غالباً به معنی یکسانسازی فرهنگی در جهان تلقی میشود، اما در کنار این مسئله نباید از بازتولید هویت و فرهنگ اسلامی چشمپوشیکرد. برخلاف دیدگاه رایج که جهانیشدن را موجب عامگرایی و یکسانسازی فرهنگی میداند، شواهد نشانمیدهند، پیشرفت در فناوری ارتباطات و گسترش خودآگاهیهای هویتی، موجب تسهیل در بازتولید هویتهای فرهنگی مختلف شدهاست. بر همین اساس، این مقاله پس از نگاهی مختصر به پدیده جهانیشدن و بیان برخی ویژگیهای آن سعیدارد تا با دستهبندی دو دیدگاه عمده در زمینه جهانیشدن فرهنگ، برخی ابهامها را بزداید؛ در دیدگاه اوّل، به جهانیشدن فرهنگ به معنای هژمونی فرهنگ غربی (امپریالیسم فرهنگی) یا حاکمیت فرهنگ آنگلو- آمریکایی و نقد آن پرداختهخواهدشد و در دیدگاه دوم، به جهانیشدن فرهنگ و به موازات آن، بازتولید هویت اسلامی در چارچوب نظریه خاصگرایی فرهنگی پرداختهمیشود. نوشتار حاضر، پس از بررسی هریک از این دو نگرش، نتیجهمیگیرد که دیدگاه دوّم بهرغم بهرهمندی از برخی ایرادها توانسته است درکی بهتر از پویش و بازتولید بیداری اسلامی را درخصوص فرایندهای ناشی از جهانیشدن فرهنگ ارائهدهد.