دانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937191920210923ISIL future research in Iraq and Syriaآیندهپژوهی داعش در عراق و سوریه128365210.22070/iws.2022.5549.1936FAیحییفوزیاستاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیnullنصراللهنخعی زرندیدانشجوی رشته دکتری مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی پژوهشکده امام خمینی (ره)Journal Article20210130Despite the defeat of the Islamic Caliphate and its end in Iraq and Syria, the grounds, factors and forces that have played an effective role in the formation of this group still remain strong. And they can change the current course of the destruction of ISIS. The purpose of this article is to investigate the future of ISIS in Iraq and Syria. The purpose of this article is to investigate the future of ISIS in Iraq and Syria. This research tries to identify the influential factors influencing the formation of ISIL in Iraq and Syria, based on the method of James Dither scriptwriting and the method of impact analysis, and by using the exploratory method and collecting data in the form of documents and libraries. And rewrite the future scenarios of ISIL in Iraq and Syria by extracting the causes of sectarian strife, regional rivalries, and the central power of Iraq and Syria as the driving force. Findings show that the best possible future for ISIL is to continue the current trend and the continuous growth of this trend until the complete destruction of ISIL, which is achieved through political and religious convergence and the reduction of social divisions at both the internal levels of Iraq and Syria and between the countries of the region , so that the more this convergence increases, the power of the central governments in Iraq and Syria will increase and reinforce the scenario of the destruction of ISIS, the scenario is favorable for Iran's national security. On the contrary, the less this convergence leads to an increase in the political and religious divide at the two internal levels of Iraq and Syria and the tension and conflict or even war between the countries of the region, the process of fighting ISIL is collapsing, reinforcing the worst-case scenario of a resurgence of ISIL, which the worst case scenario is for Iran's national security.
با وجود شکست خلافت اسلامی و پایان آن در عراق و سوریه هنوز زمینهها، عوامل و نیروهای که در روند شکلگیری این گروه نقش موثری داشتهاند به قوت خود باقی مانده و میتوانند ادامه روند فعلی نابودی داعش را تغییر دهند. هدف این مقاله آیندهپژوهی داعش در عراق و سوریه است. این پژوهش سعی دارد بر اساس روش سناریو نویسی جمیز دیتور و نیز روش تحلیل تاثیر بر روند و با استفاده از روش اکتشافی و جمعآوری دادهها به شکل اسنادی و کتابخانهای، عوامل تاثیرگذار موثر در روند شکلگیری داعش در عراق و سوریه را شناسایی نماید و با استخراج عوامل منازعات فرقهای، رقابتهای منطقهای و قدرت مرکزی عراق و سوریه به عنوان پیشران، سناریوهای آینده داعش در عراق و سوریه را بازنویسی نماید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بهترین حالت ممکن آینده داعش ادامه روند فعلی و رشد مدوام این روند تا نابودی کامل داعش میباشد که از طریق همگرایی سیاسی و مذهبی و کاهش شکافهای اجتماعی در دو سطح داخلی عراق و سوریه و بین کشورهای منطقه به دست میآید، به طوری که هرچه این همگرایی افزایش پیدا کند قدرت حکومتهای مرکزی در عراق و سوریه بیشتر و باعث تقویت سناریو نابودی داعش میگردد که سناریوی مطلوب برای امنیت ملی ایران است. در مقابل هر چه این همگرایی کمتر و به سمت افزایش شکاف سیاسی و مذهبی در دو سطح داخلی عراق و سوریه و تنش و درگیری و یا حتی جنگ بین کشورهای منطقه کشیده شود روند مبارزه با داعش با فروپاشی مواجهه گردیده و باعث تقویت سناریوی بدترین حالت ممکن، شکلگیری مجدد داعش میشود که بدترین سناریو برای امنیت ملی ایران است.<br /> <br /> <br /> https://iws.shahed.ac.ir/article_3652_e7f414e01fc490d40edb90d6d18f0b70.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937191920210923Political discourse formation in the parties of the Iraqi Kurdistan regionصورتبندی گفتمانی امر سیاسی در احزاب اقلیم کُردستان عراق2954365310.22070/iws.2022.13800.2023FAامیدقادرزادهدانشیار جامعهشناسی سیاسی دانشگاه کردستان و پژوهشگر پژوهشکده کردستان شناسیزمناکوعلی محمدکارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه کردستانJournal Article20210531In this study, we have tried to analyze the political order in the Kurdish region of Iraq through the theory of analysis of the discourse of Laclau and Mouffe. The basic idea was based on the principle that the political order in the Kurdistan region constructs political subjects in a discursive way. The most important actors in this arena are the parties of the Iraqi Kurdistan Region, each of which has its own kind of political order and political discourse.In this regard, we analyzed the discourse of the four main parties. The data studied were the statutes of the parties as well as the speeches and quotations of the party leaders, which were analyzed using the method of analyzing the discourse of Laclau and Mouffe. Data analysis led us to four political discourses, which include the discourse of Kurdistan Independence (KDP), the discourse of Democratic Kurdistan (Patriotic Union of Kurdistan), the discourse of legitimate Kurdistan (Movement for Change) and the national-religious discourse (Islamic Union of Kurdistan).نظم سیاسی در اقلیم کُردستان عراق با احزاب سیاسی گره خورده است. در این پژوهش بر آن بودهایم تا نظم سیاسی حاکم بر اقلیم کُردستان عراق را به میانجی نظریه تحلیل گفتمان لکلائو و موفه مورد واکاوی قرار دهیم. ایدهی اساسی بر این اصل استوار بود که نظم سیاسی در اقلیم کُردستان به گونهای گفتمانی سوژههای سیاسی را برساخت میکند. مهمترین بازیگران این میدان گفتمانی احزاب سیاسی هستند که هرکدام نوعی از نظم سیاسی و گفتمان سیاسی مختص به خود را دارند. در این راستا به واکاوی گفتمان چهار حزب اصلی پرداختیم. دادههای مورد بررسی شامل اساسنامههای احزاب، سخنرانیها و نقلقولهای رهبران احزاب بوده است که به مدد روش تحلیل گفتمان لکلائو و موفه مورد تحلیل قرار گرفتهاند. تحلیل دادهها ما را به چهار گفتمان سیاسی رساند که شامل گفتمان استقلال کُردستان (حزب دموکرات کُردستان)، گفتمان کُردستان دموکراتیک (اتحادیهی میهنی کُردستان)، گفتمان کُردستان قانونمند (جنبش تغییر) و گفتمان ملّی- مذهبی (اتحاد اسلامی کُردستان) میباشند.<br /> https://iws.shahed.ac.ir/article_3653_6f3ee603c7811e8d444bf6d86cfd4115.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937191920210923Investigating the causes and contexts of the Taliban's return to power in Afghanistan
(2015-2021), a three-level analysisبررسی علل و زمینه های بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان (2015- 2021)، یک تحلیل سه سطحی5582365410.22070/iws.2021.15045.2118FAاعظممقدساستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20210418The purpose of this article is to study the contexts and reasons for the return of the Taliban to political power in Afghanistan and, subsequently, to change the fragile and fragmented political order that prevailed in Afghanistan after 2001. Although military coups, violent riots, foreign intervention, and civil war have been a recurring experience in the country since the 1970s; But the Taliban's significant advance and widespread occupation of cities, commercial ports and important areas of Afghanistan, the fall of governorates and the escalation of the war to the cities and finally the fall of Kabul to them, has created a new era of political and security instability and a wave of concern for the domestic and foreign actors of Afghanistan's political future. Research findings indicate inefficiency, the crisis of legitimacy and fragility of the government on the one hand and the internal capabilities of the Taliban on the other hand at the national level, changing the strategy and performance of neighbors such as Pakistan, India and Iran at the regional level and the US and NATO, Russia and China internationally. They have played a key role in re-establishing the Taliban in Afghanistan.
هدف این مقاله مطالعه زمینهها و علل بازگشت طالبان به قدرت سیاسی در افغانستان و در پی آن، تغییر نظم سیاسی شکننده و نیمبندی است که پس از 2001 در افغانستان حاکم شده بود. اگرچه کودتاهای نظامی، شورشهای خشونتبار، مداخله خارجی و جنگ شهری، تجربه پرتکرار این کشور از دهه 1970 بوده است؛ اما پیشرویهای چشمگیر طالبان و تصرف گسترده شهرها، بندرها تجاری و مناطق مهم افغانستان، سقوط فرمانداریها و کشیده شدن دامنه جنگ به شهرها و درنهایت سقوط کابل به دست آنها، دوره تازهای از بیثباتی سیاسی امنیتی و موجی از نگرانی در خصوص آینده سیاسی افغانستان برای بازیگران داخلی و خارجی ایجاد کرده است. در این راستا، پرسش اصلی این پژوهش بر چرایی بازگشت و قدرتیابی مجدد طالبان در صحنه سیاسی افغانستان متمرکز بوده که در چارچوب رویکرد سطح تحلیل، در سه سطح ملی، منطقهای و بینالمللی و از طریق مطالعه اسنادی و رجوع به متون و منابع موجود بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد ناکارآمدی، بحران مشروعیت و شکنندگی دولت از یکسو و ظرفیتهای داخلی طالبان از سوی دیگر در سطح ملی، تغییر استراتژی و عملکرد همسایگانی مثل پاکستان، هند و ایران در سطح منطقهای و ایالاتمتحده و ناتو، روسیه و چین در سطح بینالمللی، در قدرتیابی دوباره طالبان در افغانستان، نقش تعیینکننده داشتهاند.<br /> <br /> https://iws.shahed.ac.ir/article_3654_d9824dde72ddfadfc472f638adb51057.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937191920210923Future scenarios for the spread of extremism in Central Asia and strategies confronting itسناریوهای آینده گسترش افراطگرایی در آسیای مرکزی و راهبردهای مقابله با آن83110365510.22070/iws.2022.14844.2109FAایوبنیکونهاددانشجوی دکتری مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهدملیحهرمضانیدکتری علوم سیاسی-مسائل ایران- دانش آموخته دانشگاه اصفهانJournal Article20210220Although in the current situation in the West Asian region is known as one of the main centers of crisis in world politics, but due to the existence of suitable grounds for the spread of Islamic extremist ideas in areas such as Central Asia, this issue is likely to become one of the centers of crisis on a large scale in the future. The present study seeks to answer the questions: What are the main grounds for the spread of Islamic extremism and radicalism in the Central Asian region? What scenarios can be considered for the expansion of the activities of extremist groups in the Central Asian region? Regarding the geopolitical situation of these countries and their proximity to the borders of the Islamic Republic of Iran, what strategies can be put on the agenda to counter the growth of extremism in this region and prevent the dangers of its growth for the national security of the Islamic Republic of Iran? The tool for answering the questions will be a combination of causal layer analysis and scenario writing. The findings of the study indicate that the growth of Islamic radicalism and its similarity with Takfiri-jihadi thought in the future sphere of the region, has turned it into one of the scenarios with high certainty and probability of occurrence. Iran's geographical proximity to Central Asia causes the threat to extend into Iranian territory.<span lang="AR-SA" style="font-family: 'B Lotus';">باوجود اینکه در شرایط کنونی، منطقه غرب آسیا یکی از کانونهای اصلی بحران در سطح سیاست جهانی شناخته میشود،</span> <span lang="AR-SA" style="font-family: 'B Lotus';">اما بهواسطه وجود بسترهای مناسب جهت گسترش اندیشههای افراطگرایی اسلامی در مناطقی نظیر آسیای مرکزی، این مسئله را محتمل میسازد که در آینده و در مقیاس وسیع این منطقه به یکی از کانونهای بحران تبدیل گردد. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سؤالات است که بسترهای اصلی گسترش افراطگرایی و رادیکالیسم اسلامی در منطقه آسیای مرکزی کدماند؟ چه سناریوهایی را میتوان برای گسترش فعالیتهای گروههای افراطی در منطقه آسیای مرکزی برشمرد؟ با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی این کشورها و نزدیکی به مرزهای جمهوری اسلامی ایران چه راهبردهایی را میتوان برای مقابله با رشد افراطگرایی در این منطقه و جلوگیری از خطرات رشد آن، بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار داد؟ ابزار پاسخگویی به پرسشها تلفیق دو روش تحلیل لایههای علی و سناریونویسی خواهد بود. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که با توجه به همجواری سرزمینیِ میان منطقه آسیای مرکزی با شمال افغانستان، عدم توسعه سیاسی و سرکوب مخالفان، ناکارآمدی سیستم اقتصادی، بیکاری و فقر، مداخله کشورهای فرا منطقهای، همچنین وجود دره فرغانه به عنوان نقطه اتصال و پیوند افراطگرایی در میان کشورهای منطقه، رشد رادیکالیسم اسلامی و شباهت آن با اندیشه تکفیری- جهادی در سپهر آینده منطقه آن را به یکی از سناریوهای با قطعیت و احتمال وقوع بالا مبدل ساخته است. قرابت جغرافیایی ایران با آسیای مرکزی موجب میشود که تهدید تا درون سرزمین ایران نیز امتداد پیدا کند. لذا شناسایی زمینههای فعالیت و سنجش میزان خطرات مترتب بر امنیت ملی با اهداف پیشنگری و چارهاندیشی عملیاتی جهت مهار این پدیدهی خطرناک از زمره مواردی است که اهمیت این پژوهش را دوچندان میسازد.</span><br /><span lang="AR-SA" style="font-family: 'B Lotus';"> </span>https://iws.shahed.ac.ir/article_3655_3cf45c0283700fcfc3ac993a3daacb7f.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937191920210923Political Action of Religious Authority and the state Formation Process in Iraq (After 2003)کُنش سیاسی مرجعیت دینی و فرایند صورتبندی دولت در عراق (پس از 2003)11138365610.22070/iws.2022.13896.2032FAسعیدحاجی ناصریاستادیارعلوم سیاسی دانشگاه تهرانمحمدمهربان هلاندانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20210510After the fall of Saddam in 2003, a new socio-political climate emerged in Iraq in which actors who had previously been barred from acting were able to play a role in the process of forming a new state.<br />While the United States and its allies sought to manage the process of forming a new state based on the "top-down state-building" approach, the Shiite "Marja'", as one of the most important and influential socio-political actors in Iraq, through its active activism On the path of the "bottom-up state-building" approach.<br />Since in the new era, redefining the position of "Marja'" and its active activism has been influenced by contextual pressures and increasing social demands, this article explains the position of "Marja'" as "explaining the contextual pressures of the institution of Marja'. Has examined the "strategic actor" and the Marja' as an "informal institution" in the socio-political arena of Iraq. <br />To answer the research question, library resources were used to collect data and descriptive-analytical method was used to analyze the findings.<br />Using the institutionalist literature and the definition of state as a formal institution and Marja' as an informal institution, the present article seeks to explain how the informal institution influences the formation of the formal institution.پس از سقوط صدام در سال 2003، فضای سیاسی- اجتماعی جدیدی در عراق شکل گرفت که در آن، بازیگرانی که پیشازاین امکان کنشگری از آنها سلب شده بود توانستند در فرایند شکلگیری دولت جدید نقشآفرینی کنند. درحالیکه ایالاتمتحده و بازیگران همسو با آن تلاش میکردند فرایند صورتبندی دولت جدید را بر اساس رویکرد «دولت سازی از بالا» مدیریت کنند مرجعیت شیعی بهعنوان یکی از مهمترین و مؤثرترین بازیگران سیاسی- اجتماعی عراق، از طریق کنشگری فعال خود این فرایند را در مسیر رویکرد «دولت سازی از پایین» قرارداد. ازآنجاکه در دوران جدید، بازتعریف جایگاه «مرجع» و کنشگری فعال آن، از فشارهای بافتاری و مطالبات فزاینده اجتماعی تأثیر پذیرفته است؛ این مقاله برای فهم چگونگی اثرگذاری نهاد مرجعیت بر صورتبندی دولت، ضمن تبیین فشارهای بافتاری، جایگاه «مرجع» بهعنوان «کنشگر راهبردی» و «مرجعیت» بهعنوان «نهاد غیررسمی» در عرصه سیاسی- اجتماعی عراق را بررسی کرده است. برای پاسخ به سؤال تحقیق، از منابع کتابخانهای برای جمعآوری دادهها و از روش توصیفی- تحلیلی برای تحلیل یافتهها بهره گرفتهشده است. مقاله حاضر با استفاده از ادبیات نهادگرایی و تعریف دولت بهعنوان نهاد رسمی و مرجعیت بهمثابه نهاد غیررسمی، درصدد تبیین چگونگی اثرگذاری نهاد غیررسمی بر صورتبندی نهاد رسمی است.<br /> <br /> <br /> <br /> https://iws.shahed.ac.ir/article_3656_f8bf234d38110b3b5cf4f3d453dcf755.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937191920210923The Assessment of Political Socialization Process Impact on Erupting October 2019 Protests in Iraqارزیابی تأثیر فرایند جامعهپذیری سیاسی در عراق بر بروز اعتراضات اکتبر 2019139164365710.22070/iws.2022.14493.2072FAمحمدرضامجیدیدانشیارگروه مطالعات منطقهای دانشگاه تهرانعلیشمس آبادیدانشجوی دکتری مطالعات منطقهای دانشگاه تهران0000-0003-4972-8759Journal Article20210426The social protests in Iraq which took place in 2019 and the elite turning afterward was indeed a turning point in tensed history of this country particularly in Post-Saddam era. In fact the upraising was the beginning for social unrest in which 10 provinces out to 19 provinces in Iraq has faced it. In this research we are going to survey the political socialization index in the country to turn out the social roots of the so called “October Revolution”. To do so, we will answer the main question “How the political socialization process in Iraq led to October 2019 upraising?” based on library and media sources study. For this purpose we evaluate the status of political socialization such as Family (Violence against women and parenting Style), Educational institutions, the government efficiency, Media effect and peer group and then explain the causes behind the quench the protests without the problems being solved.اعتراضات اکتبر 2019 عراق و تحولات نخبگانی پس از آن را میتوان به عنوان نقطه عطفی در تاریخ پر تنش این کشور به ویژه در دوره پسا-صدام توصیف نمود. جریان مذکور در واقع سرآغاز روندی از ناآرامیهای اجتماعی شده که عرصه جغرافیایی آن به بیش از 10 استان از 19 استان این کشور رسید. در این پژوهش بر آن هستیم با بررسی وضعیت شاخصهای جامعهپذیری سیاسی در عراق، تبیینی جامعهشناختی از چگونگی و چرایی بروز اعتراضات موسوم به «انقلاب تشرین» ارائه دهیم. طی این روند، ضمن مطالعه منابع کتابخانهای و رسانهای، با روشی توصیفی-تبیینی به این پرسش اصلی پاسخ میدهیم: «فرایند جامعهپذیری در عراق، چگونه از طریق شکلدهی به فرهنگ سیاسی این کشور، باعث بروز خیزش اکتبر 2019 شد؟». جهت رسیدن به پاسخ درست، شاخصهای جامعهپذیری سیاسی در حوزههای گروه همسالان، خانواده (خشونت علیه زنان و سلوک والدین)، مراکز آموزشی (سطح سواد در سطح ابتدایی و دانشگاهی)، برخورد با حکومت (میزان کارآمدی نهادهای دولتی در حوزههای خدماترسانی، مالی- اقتصادی و امنیتی) و رسانه (ضریب نفوذ رسانههای سمعی، بصری و اجتماعی در میان مردم عراق و محتوای برخی شبکههای پر مخاطب) مورد بررسی قرار گرفته و در پایان ریشههای فروکش کردن اعتراضات و عدم اقبال عمومی جدی به آن در کنار عوامل تمایل معترضان به خشونت تبیین شده است.<br /> https://iws.shahed.ac.ir/article_3657_bc35c5da21caf303b890879e517439f0.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937191920210923Analyzing the Impact of Muhammed Bin Salman's Policies on the Eruption of Social Gaps and Political
Violence in Saudi Societyبررسی تأثیر سیاستهای محمد بن سلمان بر شکافهای اجتماعی و اقدامات خشونتبار سیاسی در جامعه عربستان سعودی165196365810.22070/iws.2022.13386.1990FAسجادرفیعیانفارغ التحصیل کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق(ع)حمیدهوشنگیاستادیارعلوم سیاسی، دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20210307Saudi Arabia has always been a multi-sectarian and tribal society, and many disputes between the tribes and groups in Saudi Arabia have exacerbated cleavages between the classes of Saudi society. Despite the dawn of nation-state making during the reign of King Abdul Aziz through the suppression of tribal tendencies, the exclusion of participation in political issues and demands for equality in economic capabilities will lead to a growing expectation of having active roles in society and power. On the other hand, due to the existence of a monarch and pyramidal society in Saudi Arabia, the king does not consider his accountability to the people, and this means that the king is not accountable to the lives of the people which will cause the accumulation of protests and social pressures.<br />Therefore, the main question of this research is what are the most important gaps in Saudi society and what are the effects and consequences on this society. In this respect, cleavages in Saudi society has been analyzed, using a descriptive-analytical method, while classifying the most prominent ones, using the theory of deprivation-aggression. All these steps have been fulfilled to investigate the relationship between fundamental gaps and political violence. The results of this paper show that following Bin Salman's reforms in line with the "Vision 2030" document, the growth of socio-economic gaps in Saudi society has been erupted. This provocation of gaps, in the context of deprivation among the social classes, has increased the risk of political violence.جامعه عربستان سعودی از گذشته تاکنون جامعهای چندپاره و طایفهای بوده و اختلافات فراوانی میان قبایل و گروههای موجود در عربستان منجر به بروز شکافهایی در میان طبقات جامعه سعودی شده است. علیرغم آغاز فرآیند دولت- ملتسازی در دوره ملک عبدالعزیز از طریق سرکوب تمایلات قبیلهای، از میزان این شکافها کاسته نشده و آثار و تبعات زیادی بر جامعه سعودی داشته است. ازآنجاییکه گروههای مختلفی در جامعه عربستان از توزیع برابر قدرت کنار گذاشتهشدهاند، محرومیت از مشارکت در مسائل سیاسی و مطالبات در جهت برابری در توانمندیهای اقتصادی موجب پدید آمدن توقع فزاینده برای حضور در جامعه و قدرت خواهد شد. از سوی دیگر به دلیل وجود جامعه بسته و هرمی در عربستان، شاه خود را ملزم به پاسخگویی به مردم نمیداند و همین مسئله یعنی پاسخگو نبودن پادشاه نسبت به زندگی مردم موجب خواهد شد تا انباشت اعتراضات و فشارهای اجتماعی تبدیل به نتایج خشونتبار در جامعه سعودی گردد.<br /> بنابراین سؤال اصلی این پژوهش آن است که مهمترین تأثیر سیاستهای محمد بن سلمان بر شکافهای اجتماعی جامعه عربستان سعودی چیست؟ در پژوهش حاضر با استفاده از شیوه توصیفی تحلیلی، ضمن دستهبندی برجستهترین شکافهای جامعه سعودی، با بهرهگیری از نظریه محرومیت- تهاجم، رابطه میان شکافهای اساسی و اقدامات خشونتبار سیاسی بررسی گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد با اصلاحات بن سلمان در راستای سند چشمانداز 2030، رشد شکافهای اجتماعی- اقتصادی در جامعه سعودی افزایشیافته و تقویت این شکافها در بستر توسعه محرومیت در میان طبقات جامعه خطر اقدامات خشونتبار سیاسی را افزایش داده است.<br /> https://iws.shahed.ac.ir/article_3658_a382f6fe569b82b5a7b0aa2843ed8b4b.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937191920210923Explaining the Relationship between Relative Deprivation Feeling and Political Satisfaction
(Case study: 18-35 year old youth living in Isfahan)تبیین رابطه احساس محرومیت نسبی با رضایتمندی سیاسی (مورد مطالعه: جوانان 18 تا 35 ساله ساکن شهر اصفهان)197228365910.22070/iws.2022.14772.2106FAهاجرصادقیاندانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهانحسینمسعودنیادانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهانحمیدنساجدانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهانمحمودرضارهبرقاضیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهانJournal Article20210404Having the support and continuation of society's satisfaction with domestic and foreign policies is a sign of an efficient political system. As the largest population group, young people have a special role and importance for the political stability of a society and its dynamism and vitality in terms of special characteristics of youth. Investigating the issue of political satisfaction of the youth from the point of view that this group has always had an impact on the political developments in Iran, It will bring research closer to recognizing and understanding the political satisfaction of Iranian society. One of the factors affecting youth satisfaction that has been proposed in various theories, including the theory of relative deprivation by Ted Robertger, is the degree of relative deprivation in the youth of a society. The purpose of this study was to assess the effect of the feeling of relative deprivation on the political satisfaction of the youth of Isfahan. This study was conducted by descriptive and survey method and the study sample consisted of 395 young people aged 18 to 35 years old in Isfahan who were selected by random sampling method. Questionnaire tools were used to collect data, its validity has been measured by form-content method and its reliability has been measured by Cronbach's alpha statistic. Data analysis was done using SPSS and AMOS software. "The main hypothesis of the study is that as political feelings of relative deprivation increase among young people, so does their political satisfaction." Experimental findings confirm the main hypothesis of research in the statistical population. Also, the feeling of relative deprivation is inversely correlated with political satisfaction and is relatively strong.
برخورداری از حمایت و تداوم رضایت افراد جامعه نسبت به سیاست های داخلی و خارجی از نشانه های یک نظام سیاسی کارآمد است. جوانان به عنوان بزرگ ترین گروه جمعیتی به لحاظ ویژگی های خاص دوران جوانی نقش و اهمیت خاصی برای ثبات سیاسی یک جامعه و پویایی و نشاط آن دارند. بررسی موضوع رضایتمندی سیاسی جوانان از این نظر که این قشر همواره در تحولات سیاسی کشور ایران صاحب تأثیر بوده است، تحقیق را به شناخت و فهم رضایتمندی سیاسی جامعه ایرانی نزدیک خواهد کرد. از جمله عوامل موثر بر رضایتمندی جوانان که در نظریات مختلف از جمله نظریه محرومیت نسبی تد رابرت گر مطرح شده، میزان احساس محرومیت نسبی در جوانان یک جامعه است. هدف از انجام این پژوهش سنجش میزان تأثیر احساس محرومیت نسبی بر رضایتمندی سیاسی جوانان شهر اصفهان بوده است. این مطالعه به روش پیمایشی و توصیفی انجام شده و نمونه مورد مطالعه شامل 395 نفر از جوانان 18 تا 35 ساله شهر اصفهان بوده است که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده و اعتبار آن به روش صوری – محتوایی و پایایی آن به کمک آماره آلفای کرونباخ سنجیده شده است. تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS صورت گرفت. فرضیه اصلی تحقیق این گونه بیان شده که با افزایش احساس محرومیت نسبی در بین جوانان رضایتمندی سیاسی آنها کاهش می یابد». یافتههای تجربی حاکی از تأئید فرضیه اصلی تحقیق در جامعه آماری است، همچنین احساس محرومیت نسبی با رضایتمندی سیاسی همبستگی معکوس و نسبتا قوی دارد.<br /> <br /> https://iws.shahed.ac.ir/article_3659_1563b716b30091df24e5087bcd2e01ba.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937191920210923Analyzing and Reading the Paradoxical Tendencies of Modern Secularism in the Thought of Contemporary Political Thinkers in the Arab Worldواکاوی و خوانش گرایشهای پارادکسیکال اندیشۀ سکولاریسم مدرن در تفکر اندیشمندان سیاسی معاصر جهان عرب229252366010.22070/iws.2022.15112.2123FAآرشبیدالله خانیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20210603The idea of secularism in the Arab world has had different foundations, constructions, theorists, reactions and functions. The present study examines the context and principles of secularism among the thinkers of the Arab world through the analysis of the thought of five contemporary thinkers and philosophers of the contemporary Arab world from the west and east of the Arab world. The main question of the present study is what is the structure of the typology of the thinking of the famous secularist thinkers in the Arab world? In response to the research question, the article considers the thinking of these thinkers about secularism based on the confrontation between tradition and modernity, resulting from the two constructs of reactionary introversion or localism and westernist extroversion in the Arab world. The current of reactionary introverted thinking considers the main cause of the problems of the Arab world to be the distance from the original Islamic traditions. And sees secularism and Western values as destroying the Arab world. The answer is a kind of Islamic radicalism - dogmatic thinking in political and social life in the Arab world. The second stream by choosing to support maximally anti-religious secularism; is a westernist, and considers the elimination and exclusion of Islamic religion and traditions from the current of political and social thought and life as one of its main goals. Some thinkers have also chosen the middle ground. The method of the present article is based on a qualitative analysis of the main texts of the five thinkers and philosophers in the Arab world, including Al-Masiri, Al-Jundi, Abed Jaberi, Nasr Hamed Abu Zayd, and Nassif Nasar.
اندیشۀ سکولاریسم در جهان عرب مبانی، ساخت بندی، نظریهپردازان، واکنشها و کارکردهای متفاوتی داشته است. پژوهش حاضر با گونه شناسی اندیشۀ سکولاریسم در بین اندیشمندان جهان عرب، بافت و مبانی اینگونه شناسی را از طریق تجزیهوتحلیل اندیشۀ پنج اندیشمند و فیلسوف نواندیش معاصر جهان عرب از مغرب و مشرق جهان عربی بررسی میکند. سؤال اساسی پژوهش حاضر این است که سنخ شناسی تفکر اندیشمندان مشهور سکولاریسم در جهان عرب چه ساختی دارد؟ در پاسخ به پرسش پژوهش، مقاله تفکر این اندیشمندان در رابطه با سکولاریسم را بر مبنای مواجهۀ سنت و مدرنیته، برآمده از دو ساخت درونگرایی یا بومیگرایی واکنش گرا و برونگرایی غربگرا در جهان عرب میداند. جریان اندیشگی درونگرای واکنشی ، عامل اصلی مشکلات جهان عرب را دوری از سنتهای اصیل اسلامی میداند و سکولاریسم و ارزشهای غربی را باعث اضمحلال جهان عرب میداند.پاسخ این جریان نوعی رادیکالیسم اسلامی – اندیشهای جزم اندیشانه در زندگی سیاسی و اجتماعی در جهان عرب است. جریان دوم با گزینش حمایت حداکثری از سکولاریسم ضد دین ؛ غربگرا است و حذف و طرد دین و سنتهای اسلامی را از جریان اندیشه ورزی وزندگی سیاسی و اجتماعی ازجمله اهداف اساسی خود میداند. برخی از اندیشمندان نیز، راهی میانه را برگزیدهاند. روش مقاله حاضر مبتنی بر تحلیل کیفی متون اصلی پنج اندیشمند و فیلسوف موردنظر در جهان عرب ازجمله المسیری، الجندی، عابد جابری، نصر حامد ابوزید و ناصیف نصار است.<br /> <br /> <br /> <br /> https://iws.shahed.ac.ir/article_3660_8da6b58874576bd550ed96c613152671.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937191920210923The evolution of women's rights in the Islamic world during he last two decades according to development indicators,
The approach of the Organization of Islamic Cooperationتحول حقوق زنان در جهان اسلام در دو دهه اخیر با توجه به شاخصهای توسعه با تأکید بر رویکرد سازمان همکاری اسلامی253282366110.22070/iws.2022.14878.2110FAمجیدبزرگمهریدانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)0000-0002-2715-8997وحیدمولاییدانش آموخته ارشد روابط بین الملل دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)حاکمقاسمیدانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)Journal Article20210212Assessing the three characteristics of the development in the world today regarding to women's rights, including gender development, combating gender inequality and combating the gender gap, are the main axes explaining the alignment and promotion of women's rights in countries and members of the Organization of Islamic Cooperation(OIC).<br />OIC has tried to present its sympathetic of women's rights in accordance with Islamic law and international custom and treaties through the documents like, the 2005 Ouagadougou Declaration and the Organization's Action Plan for the Promotion of Women's Rights and various other documents. . In the 7th Conference of Islamic Ministers on "The Role of Women in Promoting Development for Member States" in the session entitled "Empowerment of Women in Member States: Challenges and Prospects" in 2018, 16 important resolutions on improving the legal, economic, social and Women's security were adopted. <br />The major question of the research is the evaluation of women's rights in the policies of the Islamic Cooperation Organization during the last two decades. The member countries of the Organization of Islamic Cooperation, in spite of structural differences in economic, cultural and legal levels, have encouraged the three indicators of development in women's rights in line with human rights developments in the world.<br />The method of the study is based on the descriptive-analytical approach as well as the content analysis. Relying on original documents of OIC and reports has been the basis of data and analysis.هنجارسازی بر اساس تحولات روز حقوق بشری، گام مهمی در راستای تحقق حقوق زنان در کشورهای اسلامی بوده است. ارزیابی سه شاخصه نظام توسعه در جهان امروز در بحث حقوق زنان شامل توسعه جنسیتی، مقابله با نابرابری جنسیتی و مقابله با شکاف یا فاصله جنسیتی، محورهای اصلی تبیینکننده همسویی و ارتقاء حقوق زنان در کشورها و اعضای سازمان همکاری اسلامی است. سازمان همکاری اسلامی تلاش نموده است تا درک خود از حقوق زنان را بر مبنای شریعت اسلامی، عرف و معاهدات بینالمللی در چارچوب سند تأسیس سازمان، اعلامیه «اوآگادوگو»، سال 2005 و برنامه عمل سازمان در خصوص ارتقاء حقوق زنان و اسناد متعدد دیگر ارائه دهد. هدف اصلی مقاله آگاهی از فرایند تحول حقوق زنان در جهان اسلام و شناخت مواضع و عملکرد سازمان همکاری اسلامی در این زمینه است. با استناد به اسناد سازمان همکاری اسلامی، حقوق زنان در جهان اسلام با توجه به سه شاخصه توسعه حقوق زنان، در دو دهه اخیر چه تغییرات و تحولاتی را پشت سر گذاشته است؟ روش این مطالعه متکی بر رویکرد توصیفی تحلیلی و تحلیل محتوای اسناد بوده است. دادهها از اسناد درجه یک سازمان همکاری اسلامی و گزارشهای مستند این سازمان استخراج و مبنای تحلیلها قرار گرفته است.<br /> https://iws.shahed.ac.ir/article_3661_130f98889a6b62e40bde13cddb09864b.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937191920210923The Sociology of Globalization and Methodological Transformations
(Emphasizing on the glocalization)جامعهشناسی جهانیشدن و تحولات روششناختی (با تأکید بر جهان- محلیگرایی روششناختی)283308366210.22070/iws.2022.5234.1894FAلقمانقنبریدکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه رازیسیدشمس الدینصادقیدانشیار علوم سیاسی دانشگاه رازی0000000321131770قدرتاحمدیاندانشیار روابط بینالملل دانشگاه رازیJournal Article20210408Abstract <br /><br />Today the dynamics of globalization not only the objective realm of social life of societies, but also have transformed the theoretical and methodological realm of social science in analyzing and explaining social phenomena.<br />in other words, the current dynamics of globalization has discredited the old scales of analysis of phenomena within the realm of the social sciences. In this regard, the adoption of new methodological perspectives has been crucial for the study of social phenomena and issues. The main research question is: in the age of globalization, what is the importance necessity of applying»methodological glocalization« in the analysis of social and political phenomena? <br />The hypothesis appropriate to the research question is that, methodological Glocalization Beyond methodological Nationalism and Methodological Globalism provide new interpretive and analytical tools for political and social scholars to understand social phenomena. The finding of the study shows that within the framework of methodological glocalization, there will be an opportunity examine two global and local phenomena at the same time in a dialectical relationship. In this research, methodological glocalization is considered as an independent variable and understanding of social phenomena as dependent variable.امروزه پویشهای جهانیشدن نه تنها ساحت عینی زندگی اجتماعی جوامع، بلکه ساحت نظری و روششناختی علوم اجتماعی در تحلیل و تبیین پدیدههای اجتماعی را نیز متحول کرده است؛ به عبارت دیگر پویاییهای رایج در جهانی شدن، مقیاسهای قدیمی تحلیل پدیدهها در درون قلمرو علوم اجتماعی را بی اعتبار ساخته است. در این راستا، اتخاذ چشمانداز روش شناسانه جدید، برای مطالعه پدیدهها و موضوعات اجتماعی از اهمیت حیاتی برخوردار شده است؛ بنابراین سوال اصلی پژوهش این است که در عصر جهانیشدن، اهمیت و ضرورت کاربست «جهان-محلیگرایی روششناختی» در تحلیل پدیدههای اجتماعی و سیاسی چیست؟ فرضیه متناسب با سوال پژوهش این است که «جهان- محلیگرایی روششناختی» فراتر از ملیگرایی روششناختی و جهانگرایی روششناختی، ابزارهای تفسیری و تحلیلی جدیدی برای فهم پدیدههای اجتماعی در اختیار دانشپژوهان سیاسی و اجتماعی قرار میدهد. یافتههای پژوهش نشان میدهند که در چارچوب جهان- محلیگرایی روششناختی، این امکان و فرصت به وجود خواهد آمد تا دو پدیده جهانی و محلی را همزمان و در یک رابطه دیالکتیکی با هم مورد بررسی و تبیین قرار دهیم. در این تحقیق، جهان محلی- گرایی روششناختی به عنوان متغیر مستقل و فهم پدیدههای اجتماعی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.<br /> https://iws.shahed.ac.ir/article_3662_5140e6aa0dc559a6756120d4dae97713.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937191920210923Explanation of the factors affecting the role of Oman in the stability of the
Persian Gulf regionتبیین عوامل تأثیرگذار بر نقش عمان در ثبات منطقه خلیجفارس308335366310.22070/iws.2022.14328.2060FAعبدالکریمصادق دوستدانشجوی دکتری روابط بین الملل، گروه روابط بین الملل واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.نوذرشفیعیدانشیار گروه روابط بین الملل دانشگاه اصفهانرحمتحاجی مینهاستادیار روابط بین الملل، گروه ارتباطات و علوم اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20210323Explanation of the factors affecting the role of Oman in the stability of the<br />Persian Gulf region <br />Abstract<br />The Persian Gulf region is one of the most sensitive and critical regions of the world. In a region with this characteristic, Oman has been able to play a role in maintaining its stability. The question of this research is, “What factors have influenced the foreign policy of Oman on providing stability in the Persian Gulf region?” The hypothesis of this study is that, “Geopolitical factors, Economic factors, the role of Sultan Qaboos, internal stability and religious believes, have influenced the foreign policy orientation of this country in the form of adoption of positive neutrality, and this important issue, for its part, has caused Oman to play a role in stabilizing the Persian Gulf region”. In this research, descriptive – analytical method is used, and library method is used for gathering data. The findings of this study show that, Oman, in recent decades, understanding the importance of maintaining the stability in the region, has always tried to prevent the spread of any tension and crisis in this region, using diplomatic means. This country, has been able to play a role in establishing stability in the Persian Gulf region, through its diplomatic power and gaining the trust of other regional actors and parties involved in the crisis, despite lack of material tools of power. <br />Key words: foreign policy, Oman, Persian Gulf, positive neutrality, stabilityمنطقه خلیجفارس، یکی از حساسترین و بحرانزاترین مناطق جهان است. در منطقهای با این مشخصه، کشور عمان توانسته است در حفظ ثبات آن نقش ایفا کند. سؤال این پژوهش آن است که چه عواملی بر سیاست خارجی عمان در ایجاد ثبات در منطقه خلیجفارس تأثیرگذار بوده است؟ فرضیه این پژوهش آن است که عوامل ژئوپلیتیک، عوامل اقتصادی، نقش سلطان قابوس، ثبات داخلی و مذهب، بر جهتگیری سیاست خارجی این کشور در شکل اتخاذ سیاست بیطرفی مثبت تأثیرگذار بوده و این مهم بهنوبه خود، باعث نقشآفرینی عمان در ایجاد ثبات در منطقه خلیجفارس شده است. در این تحقیق از روش توصیفی- تحلیلی و در گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای بهره گرفتهشده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که کشور عمان در دهههای اخیر، با درک اهمیت حفظ ثبات در منطقه، همواره در تلاش بوده است که از گسترش هرگونه تنش و بحران در این منطقه، با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک، جلوگیری کند. این کشور، علیرغم فقدان ابزارهای مادی قدرت، توانسته است از توان دیپلماتیک و جلب اعتماد دیگر بازیگران منطقه و طرفهای درگیر در بحران، درزمینة ایجاد ثبات در منطقه خلیجفارس ایفای نقش نماید.<br /> <br /> <br /> https://iws.shahed.ac.ir/article_3663_21eeff47dae0f9f3a96aaa4976128f1a.pdf