دانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937151120170923A Study of the Internal Roots of Neo-Orientalism in Central Asia In the context of the neo-patrimonialist modelبررسی ریشههای داخلی نواقتدارگرایی در آسیای مرکزی در چارچوب الگوی نئوپاتریمونیالیستی12668310.22070/iws.2018.2339.1414FAاحسانفلاحیدانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه اصفهانorcid.org/0000-0001-7898-5899محمد علیبصیریدانشیار روابط بینالملل دانشگاه اصفهانJournal Article20170502With the collapse of the Soviet Union and the collapse of Communist totalitarianism, the path was paved for the strengthening of democracy in the newly independent republics. The constitution of free elections meant the end of authoritarian rule in these republics, but between 1991 and 2000, a new pattern of authoritarianism emerged in the region, with a new form of authoritarianism prevailing in all five Central Asian republics at the beginning of the third millennium. Now, more than two decades after the independence of these countries, the process continues. This article examines the question of "what are the intrinsic roots of neo-authoritarianism in Central Asia?"; "Neo-authoritarianism in Central Asia is a multifaceted phenomenon that has political, economic, and social backgrounds"; The aforementioned have been subdivided into several subdivisions and investigated using the theory of neo-patrimonialism. Since Uzbekistan and Turkmenistan have the worst authoritarian situation in Central Asia, there is a further focus on the two countries in this article. The methodology of this research is descriptive-analytical, using library and cyberspace resources.با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و نابودی تامگرایی کمونیستی، زمینه برای تقویت دموکراسی در جمهوریهای تازهاستقلالیافته مهیا شد. تدوین قوانین اساسی مبتنیبر انتخابات آزاد، از اتمام دوران اقتدارگرایی در این جمهوریها حکایتداشت اما در فاصله سالهای 1991 تا 2000، الگویی جدید از اقتدارگرایی در منطقه تکوینیافت بهطوریکه در آغاز هزاره سوم، شکلی نوین از اقتدارگرایی در هر پنج جمهوری آسیای مرکزی، حاکم شدهبود؛ اکنون با گذشت بیش از دو دهه از استقلال این کشورها، روند یادشده، همچنان تداومدارد. این مقاله با بررسی الگویِ جدید اقتدارگرایی در آسیای مرکزی درپی پاسخ به این پرسش است که «ریشههای درونی نواقتدارگرایی در آسیای مرکزی چیست؟»؛ «نواقتدارگرایی در آسیای مرکزی، پدیدهای چندوجهی است که پسزمینههای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد»؛ هریک از ابعاد یادشده، به چند زیرشاخه تقسیمبندی و با استفاده از نظریه نئوپاتریمونیالیسم بررسیشدهاست. با توجه به اینکه ازبکستان و ترکمنستان، وخیمترین وضعیت اقتدارگرایانه را در آسیای مرکزی دارند، در مقاله پیشرو بر این دو کشور، بیشتر تمرکزشدهاست. روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده، با استفاده از منابع کتابخانهای و فضای مجازی تدوینشدهاست.https://iws.shahed.ac.ir/article_683_6a08790f28056c1490f062a55b0176bc.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937151120170923Saudi Arabia's Augmentative Role in Violent Grounds of Islamic Identity: A Case Study of the Central Asian Regionنقش عربستان سعودی در تصاعد زمینههای خشونتزای هویت اسلامی: مطالعه موردی منطقه آسیای مرکزی275068410.22070/iws.2018.2500.1447FAمهدیهدایتی شهیدانیاستایار گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلانعسگرصفریدانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه گیلانJournal Article20170405Since the collapse of the Soviet Union, "fundamentalism and the rise of violence in Central Asia" has been one of the issues facing countries in the region; it has been studied from a variety of perspectives and various scholars have cited the "political, economic and cultural" reasons for its formation. The purpose of this study is to investigate the role of external factors, including the role of Saudi Arabia in expanding the scope of violence in Central Asia. With the collapse of the Soviet Union, Saudi Arabia has made widespread efforts to infiltrate the Central Asian region, much of it related to the use of identity tools to manage the behavioral patterns of Saudi Arabian interest groups in the post-collapse years. These efforts were largely based on perceptual foundations that must be traced back to the Wahhabi speculative circles; the main question of this study is, "How did Saudi Arabia's behavior patterns lead to the rise of violence in Central Asia?" The findings show that after the collapse of the Soviet Union, Saudi Arabia has distorted the identity of Islamic groups in Central Asia by expanding the Wahhabi idea. The most important feature of the Wahhabi idea is the intolerance against other ethnic groups which has increased the scope of violence in Central Asia.پس از فروپاشی شوروی، «بنیادگرایی و افزایش خشونت در آسیای مرکزی»، یکی از موضوعهایی است که کشورهای این منطقه با آن مواجه بودهاند؛ این موضوع از چشماندازهایی گوناگون مطالعهشدهاست و پژوهشگران مختلف به دلایل «سیاسی، اقتصادی و فرهنگی» شکلگیریِ این پدیده اشارهکردهاند. هدف این پژوهش، بررسی نقش عوامل خارجی ازجمله نقش عربستان سعودی در گسترش دامنه خشونت در آسیای مرکزی است. با فروپاشی شوروی، عربستان سعودی، تلاشهایی گسترده را برای نفوذ در منطقه آسیای مرکزی انجامدادهاست؛ بخش عمده این تلاشها به بهرهمندی از ابزارهای هویتی برای مدیریت الگوهای رفتاری گروههای مدنظر عربستان در منطقه آسیای مرکزی مربوط میشد؛ کنش این گروهها در سالهای پس از فروپاشی، بهطورعمده بر بنیانهای ادراکی استوار بود که ریشههای آن را در محافل فکری وهابیت عربستان بایدجستجوکرد؛ پرسش اصلی این پژوهش، عبارت از این است که «چگونه الگوهای رفتاری عربستان سعودی به تصاعد خشونت در آسیای مرکزی منجرشدهاست؟». یافتههای پژوهش نشانمیدهند که پس از فروپاشی شوروی، عربستان سعودی از طریق گسترش طرح (ایده) وهابیت به این منطقه، موجب انحراف در هویتیابی گروههای اسلامی منطقه آسیای مرکزی شدهاست. مهمترین ویژگی ایده وهابیت عدم تحمل در مقابل سایر گروههای هویتی است و این امر، دامنه خشونت را در آسیای مرکزی افزایشدادهاست.https://iws.shahed.ac.ir/article_684_557c3bff831b56a530a5b82b4003ebe2.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937151120170923Islamism and its Failure in Iraqi Kurdistanاسلامگرایی و ناکامی آن در کردستان عراق519268610.22070/iws.2018.2473.1439FAحمیداحمدی. استاد گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهراننجم الدینتمریدانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران.Journal Article20170422Twenty-first century developments in the Middle East have changed the political equations of the Middle East in terms of political, economic, and cultural dimensions, and have addressed various issues in the field of regional research, of which Islamic political currents are the most important issue. The history of Islamic political groups and currents in that country, due to strategic position and political and social upheavals, became a place for competition of Islamic political parties against secular parties with nationalist tendencies in the election process, but despite success and victory of Islamic parties in many Arabic countries in the Middle East, such as Egypt and Tunisia after the Arabic Spring, Kurdish Islamic parties neither succeeded in the social and political developments of Iraqi Kurdistan nor did in the election process. The hypothesis of this study is based on the analytical and documentary method that three main variables, namely, "Overcoming the ideas of ethnic nationalism, overcoming secular party rival currents and the presence of foreign forces (US)", have contributed to the failure of Islamic parties in Iraqi Kurdistan.تحولات خاورمیانه در قرن بیستویکم در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، معادلات سیاسی خاورمیانه را دستخوش تغییر کرده و مسائلی گوناگون را در چشمانداز پژوهشهای منطقه قراردادهاست که مسئله جریانهای سیاسی اسلامگرا از مهمترین آنهاست؛ دراینمیان، اقلیم کردستان عراق هم با توجه به رشد و پیشینه تاریخی گروهها و جریانهای سیاسی اسلامی در آن به دلیل موقعیت راهبردی (استراتژیکی) و تحولات سیاسی و اجتماعی پیشآمده به محلی برای رقابت احزاب سیاسی اسلامگرا با احزاب سکولار با گرایشهای ناسیونالیستی در فرایند انتخابات تبدیلشد اما بهرغم موفقیت و پیروزی احزاب اسلامگرا در بسیاری از کشورهای عربی خاورمیانه، مانند مصر و تونس پس از بهار عربی، احزاب اسلامگرا در تحولات اجتماعی و سیاسی کردستان عراق و فرایند انتخابات به موفقیت دستنیافتند. فرضیه این پژوهش، مبتنیبر روش تحلیلی و اسنادی آن است که سه متغییر اصلی یعنی «غلبهیافتن اندیشههای ناسیونالیسم قومی، غلبۀ جریانهای رقیب حزبی سکولار و حضور نیروهای خارجی (ایالات متحده آمریکا)» در ناکامی احزاب اسلامگرا در کردستان عراق، تأثیرگدار بودهاست.https://iws.shahed.ac.ir/article_686_071b1006b94c26ee473a76a96174fcbf.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937151120170923Sociological Backgrounds of the Development of Social Justice Discourses in Iran:A Case Study of Post-Islamic State Governmentsزمینههای جامعهشناختی تکوین گفتمانهای عدالت اجتماعی در ایران: مطالعه موردی دولتهای پس از انقلاب اسلامی9312268710.22070/iws.2018.2367.1420FAرحیمزائر کعبهکاندیدای دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریزفردینقریشیاستاد روابط بینالملل دانشگاه تهرانمحمدباقرعلیزاده اقدمدانشیار علوم اجتماعی دانشگاه تبریز.Journal Article20170424Discourses do not form in a vacuum; their genesis is influenced by particular social contexts. This research raises the question "What are the sociological contexts influencing the development of social justice discourses in post-Islamic state governments both internally and externally?", in order to find the answer. To this aim, each of the related discourses is analyzed as a case study using a historical-developmental method and their similarities and differences are analyzed as well. The result is a new conceptualization, clarification of how the discourses evolved, determining the ratio of internal and external factors affecting the subject, and finally confirming the proposition that the discourse is temporary and restless, relying on historical and empirical evidence and data.گفتمانها در خلأ شکلنمیگیرند؛ پیدایش آنها تحت تأثیر زمینههای اجتماعی خاصی است. این پژوهش درپی کشف زمینههای مؤثر بر شکلگیری گفتمانهای عدالت در ایران دوره جمهوری اسلامی، این پرسش را مطرحمیسازد که «زمینههای جامعهشناختی مؤثر بر تکوین گفتمانهای عدالت اجتماعی در دولتهای پس از انقلاب اسلامی در بعد داخلی و خارجی کداماند؟»؛ در جهت یافتن پاسخ این پرسش، هریک از گفتمانهای موضوع بحث با استفاده از روش تکوینی- تاریخی و بهصورت مطالعه موردی تحلیلشده و شباهتها و تفاوتهای آنها مقایسهشدهاست. حاصل کار، ارائه نوعی مفهومسازی جدید، شفافسازی نحوه تحول گفتمانهای مورد بحث، تعیین نسبت عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر موضوع و درنهایت تأیید گزاره ناظر بر توقیت و بیقراری گفتمانها با تکیه بر شواهد و دادههای تاریخی و تجربی است.https://iws.shahed.ac.ir/article_687_421893ea5848661329a343dbdef68684.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937151120170923Backgrounds, Structures, and Agencies of Establishing the Organization of Islamic Revolutionary Brigades of Iranزمینه و بسترهای فکری، ساختاری و کارگزاری ایجاد سازمان کمیته-های انقلاب اسلامی ایران12314868810.22070/iws.2018.2821.1494FAزیباعابدیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد.عباسکشاورز شکریدانشیار علوم سیاسی دانشگاه شاهدJournal Article20170418The purpose of the present study is to examine the intellectual, structural and agency backgrounds and contexts of the Organization of Islamic Revolutionary Brigades. The occurrence of revolutions has always been accompanied by the emergence of spontaneous and popular institutions and organizations with particular revolutionary values. One of the important organizations that emerges after the victory of the revolutions is the militia and paramilitary organizations composed of revolutionaries and the masses. The Islamic Revolution Brigades were among the first organizations to be formed to deal with military and security issues and to provide security, comfort and prosperity to the people after the victory of the Islamic Revolution. Given the position of defense and security organizations in the continuation and growth of the revolution, as well as their role in maintaining the revolution and maintaining its achievements, it seems necessary to study them. The research method is qualitative and historical research. The tool for collecting data is note taking and interview. According to the research findings, the intellectual and ideological grounds for the formation of the Revolutionary Brigade organization are the ideology of the Islamic Revolution. Political, social, and cultural structures were explored in the context of structural issues. Among the political structures, the leadership and the Revolutionary Council played an important role in the formation of the revolutionary brigades, but the provisional government opposed the brigades' continued work. Among the social and cultural structures, the seminaries, universities, mosques and hosseiniyas played an important role in the formation and continuation of the Brigades' tasks. Investigating the administrative areas, it was concluded that political elites, including the leaders of the revolution and members of the Revolutionary Council and the clergy and the masses, played a key role in the formation and organization of the birgadesهدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی زمینهها و بسترهای فکری، ساختاری و کارگزاری سازمان کمیتههای انقلاب اسلامی است. وقوع انقلابها همواره با پیدایش نهادها و سازمانهای خودجوش و مردمی با ارزشهای خاص انقلابی همراه است. یکی از سازمانهای مهمی که پس از پیروزی انقلابها پدیدمیآید، سازمانهای شبهنظامی و شبهپلیسی متشکل از انقلابیون و توده مردم است. کمیتههای انقلاب اسلامی از اولین سازمانهایی بود که بهضرورت برای حل مسائل نظامی و امنیتی و تأمین امنیت، آسایش و رفاه مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیلشد. با توجه به جایگاه سازمانهای دفاعی و امنیتی در تداوم و رشد انقلاب و همچنین نقش آنها در نگهبانی از انقلاب و حفظ دستاوردهای آن، مطالعه آنها ضروری بهنظرمیرسد. روش انجام تحقیق، کیفی و از نوع پژوهش تاریخی است. ابزار گردآوری اطلاعات فیشبرداری و مصاحبه است. طبق یافتههای پژوهش، زمینههای فکری و ایدئولوژیکِ تشکیل سازمان کمیتههای انقلاب، همان ایدئولوژی انقلاب اسلامی است. در برسی زمینه های ساختاری، ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بررسی شد. از میان ساختارهای سیاسی، رهبری و شورای انقلاب در تشکیل کمیته های انقلاب نقش مهمی داشتند اما دولت موقت با ادامه کار کمیته ها مخالف بود. از میان ساختارهای اجتماعی و فرهنگی، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مساجد و حسینیه ها در تشکیل و ادامه کار کمیته ها نقش مهمی ایفا کردند.در بررسی زمینه هاس کارگزاری این نتیجه حاصل شد که نخبگان سیاسی از جمله رهبران انقلاب و اعضای شورای انقلاب و روحانیون و توده های مردمی در تشکیل و سازماندهی کمیته ها نقش کلیدی داشته اند.https://iws.shahed.ac.ir/article_688_d7fe63f63831a9453c34f29a5d1231eb.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937151120170923ISIL's Emergence and its Impact on Regional Equations: A Case Study of Challenges and Opportunities for Iranظهور داعش و تأثیر آن بر معادلات منطقهای: مطالعه موردی چالشها و فرصتهای بهوجودآمده برای ایران14917468910.22070/iws.2018.2524.1453FAرضارضاییدانشآموخته کارشناسیارشد پژوهشگده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی.سید صدرالدینموسوی جشنیاستادیار گروه اندیشه سیاسی در اسلام، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.0000-0002-7189-6057Journal Article20170509The emergence of ISIS in the Middle East and neighboring Iranian territories and the support of some regional countries and trans-regional powers have created profound challenges and changes in regional equations. Although Iran, as a major regional actor, faced a number of major challenges as a result of the emergence of ISIS, new opportunities were also provided to the Islamic Republic. As a representative of nonviolent Islam, Iran has faced challenges in various discursive, security, and political areas with the emergence of this terrorist group. The present study is an attempt to find the answer to the question, "What challenges and opportunities has the emergence of ISIL created for the Islamic Republic of Iran?". Necessary data were collected by library method and analyzed as a case study in a descriptive-analytic manner.The findings of the study show that ISIL's threats are prominent in changing the regional equations for Iran in the areas of discourse, security and ideology. At the same time, the possibilities for the emergence of ISIS for Iran include the distinction between violent Islam and non-violent Islam, revealing Iran's anti-terrorist nature to the world, highlighting Iran's power and influence in the region.ظهور داعش در منطقه خاورمیانه و در سرزمینهای همجوار ایران و حمایت بعضی از کشورهای منطقه و قدرتهای فرامنطقهای از این جریان، چالشها و تغییرهایی عمیق را در معادلات منطقهای ایجادکردهاست. گرچه ایران بهعنوان یک کنشگر منطقهای عمده، درنتیجه ظهور داعش با چالشهایی عمده روبهرو شد، درعینحال فرصتهایی جدید نیز در اختیار جمهوری اسلامی قرارگرفت. ایران بهعنوان نماینده اسلامِ غیرخشونتورز با ظهور این گروه تروریستی، با چالشهایی در عرصههای مختلف گفتمانی، امنیتی و سیاسی روبهرو شدهاست؛ درعینحال، فرصتهایی مناسب نیز به دلیل فعالیتهای این گروه برای معرفی اسلامِ خشونتپرهیز پیشآمدهاست. پژوهش حاضر، تلاشی است برای یافتن پاسخ این پرسش که «ظهور داعش، جمهوری اسلامی ایران را با چه چالشها و فرصتهایی روبهروساختهاست؟»؛ دادههای لازم به روش کتابخانهای، گردآوری و بهعنوان مطالعهای موردی به شیوه توصیفی- تحلیلی واکاویشد. یافتههای تحقیق نشانمیدهند که تهدیدهای داعش با تغییر در معادلات منطقهای برای ایران در حوزههای گفتمانی، امنیتی و ایدئولوژیک، برجسته است؛ درعینحال، فرصتهای ظهور داعش برای ایران عبارتاند از: تمایز میان اسلام خشونتورز و اسلام خشونتپرهیز، آشکارشدن ماهیت ضدتروریستی ایران برای جهان، برجستهشدن قدرت منطقهای و تأثیرگذاری ایران در منطقهhttps://iws.shahed.ac.ir/article_689_8f53953a7d2978e91be97a56798fac19.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-937151120170923Neo-Ottomanism and Neo-Salafism: A case comparison of Fathullah Gülen and Yusuf al-Qaradawiنوعثمانیگری و نوسلفیت: مقایسه موردی فتحالله گولن و یوسف القرضاوی17519669010.22070/iws.2018.2654.1476FAیوسفترابیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علوم انتظامی امینمهدیپیروزفردانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع).Journal Article20170505Neo-Ottomanism and neo-Salafism and its various interpretations are one of the most important issues of today's scholars of the Islamic world. Among the scholars who have views in this area, Fethullah Gülen, the originator of social Islam, and Yusuf al-Qaradawi, a prominent Sunni Muslim thinker, are pointed out who have had social and political reflections among the intellectual and political currents of the Sunni brothers. The approach taken in this research is comparative using a descriptive-analytical method. The comparison of these two thinkers reflects their similarities and perceptual distinctions about Islam and consequently, the comparison of Gülen's neo-Ottomanist thinking with the Brotherhood's neo-Salafi plans (ideas) showed that their views on religion and the state are completely contradictory. Gülen considers Islam to be a heart affair and separate from politics, while Qaradawi calls the separation of religion and politics alien to Islam. So although Gülen promotes secularism, Qaradawi believes that secularism has never been accepted in Islam. In terms of similarities, Gulen and Qaradawi's views on democracy are closely related, and both accept democracy; in this respect Gulen and Qaradawi (both) view women as elements of civil society, but Unlike Gulen, Qaradawi considers that observation of all Islamic regulations is a prerequisite for the presence of women in society. Gülen recommends a neo-Ottomanism that is mixed with ethnic and racial values and opposes the principles of the Islamic United Ummah in the Qur'an and the Prophet Muhammad's Sire, whereas Qaradawi does not consider any gentilty or originality for ethnicity and race and he believes in the originality of the Islamic Ummah, which is closer to Islamic principles.نوعثمانیگری و نوسلفی و تعابیر مختلف درخصوص آن، یکی از مسائل مهم امروزین اندیشمندان جهان اسلام محسوبمیشود. ازجمله متفکرانی که در این قلمرو دارای دیدگاههایی قابلمطالعه هستند، میتوان به دیدگاه <em>فتح</em><em></em><em>الله گولن</em>، مبدع اسلام اجتماعی و <em>یوسف القرضاوی</em> از اندیشمندان شاخص نوسلفی اهل سنت اشارهکرد که بازتابهای اجتماعی و سیاسی در میان گروهها و جریانهای فکری - سیاسی برادران اهل سنت داشتهاست. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و با بهرهگیری از رویکرد تطبیقی انجاممیشود؛ مقایسه تفکر این دو اندیشمند، نشاندهنده شباهتها و تمایزهای ادراکی آنان از اسلام است و درنتیجه، مقایسه تفکرهای نوعثمانی گولنی با طرحهای (ایدههای) نوسلفی اخوانی قرضاوی مشخصکرد که دیدگاه آنها درخصوص دین و دولت، بهطورکامل با هم تناقضدارد. <em>گولن</em>، اسلام را امری قلبی و جدای از سیاست میداند درحالیکه قرضاوی، جدایی دین از سیاست را با اسلام بیگانه میخواند؛ بنابراین اگرچه <em>گولن</em>، سکولاریسم را ترویجمیکند، <em>قرضاوی</em> معتقد است که سکولاریسم در اسلام هیچگاه پذیرفتهنبودهاست. در بعد شباهتها، دیدگاههای <em>گولن</em> و <em>قرضاوی</em> درباره دموکراسی، بهطورتقریبی به هم نزدیک بوده و هر دو نفر، دموکراسی را میپذیرند؛ در همین راستا <em>گولن</em> و <em>قرضاوی</em> (هر دو) زنان را از عناصر جامعه مدنی میدانند ولی <em>قرضاوی</em> برخلاف <em>گولن</em>، رعایت تمامی شئون اسلامی را پیششرط حضور زنان در جامعه میداند؛ بنابراین درحالیکه <em>گولن</em>، تفکر نوعثمانی را توصیهمیکند که به ارزشهای قومی و نژادی، آمیخته است و با اصول و مبانی امت واحده اسلامی در قرآن و سیره پیامبر، حضرت محمد <em>مصطفی</em> (ص) تقابلدارد، درمقابل، <em>قرضاوی</em> به عدم اصالت قومیت و نژاد و اصالت امت واحده اسلامی، معتقد بوده که به مبانی اسلامی نزدیکتر است.https://iws.shahed.ac.ir/article_690_65b9f53bec75d60f153df69ec777d185.pdf