دانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93714920160822Soft Power of Islamic Republic of Iran and Shia’s Political Movements in Western Asiaقدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و جریانهای سیاسی شیعه غرب آسیا12854510.22070/iws.2017.1400.1283FAمحمد رحیمعیوضیاستاد علوم سیاسی دانشگاه شاهدعلینوازنیدانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی، دانشگاه اصفهان0000-0001-9812-9731فریباعلیمحمدیکارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)Journal Article20160420Today, soft power of countries in achieving their goals and benefits is clear to everybody, meanwhile soft power is fulfilled considering recent political movements and communication revolutions. In this regards, countries try to achieve their goals and benefits through applying soft power and influencing public thoughts. Depending on Islamic values and virtues, Iran has suitable capacity for having soft power in and influencing Shia movements in countries such as Iraq, Bahrain, and Lebanon. This is descriptive-analytic paper examining soft power of Iran in Shia movements in Western Asia. Findings show that soft power of Iran affects political structure and completeness of these movements and improves such movementsامروزه، اهمیت قدرت نرم کشورها در پیگیری و دستیابی به اهداف و منافع ملی بر کسی، پوشیده نیست بهویژه اینکه با توجه به تحولات شکلگرفته در عرصههای سیاسی و انقلاب ارتباطات، اعمال قدرت نرم بیش از هر زمانی دیگر، میسر شدهاست؛ در این راستا، کشورها سعیدارند منافع و اهداف ملی خود را در دیگر کشورها از طریق اعمال قدرت نرم و تأثیرگذاری بر افکار عمومی و بهواسطه آن، همراهساختن تودههای مردم با سیاستهای موردنظر تأمینکنند؛ در این میان، جمهوری اسلامی ایران با تکیه و تأکید بر آموزهها و ارزشهای دین اسلام و مذهب تشیع، از ظرفیتی مناسب برای تأثیرگذاری بر جریانهای سیاسی شیعی در منطقه و بهویژه کشورهایی مانند عراق، بحرین و لبنان بهعنوان کشورهایی دارای جمعیت شیعهمذهب، بهرهمند است. در قالبی توصیفی- تحلیلی، مقاله حاضر درصدد پاسخگویی به این پرسش اصلی است که قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران چه تأثیری بر جریانهای سیاسی شیعه منطقه غرب آسیا داشتهاست. یافتههای این مقاله نشانمیدهند که قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران با تأثیرگذاری بر ساختار سیاسی و انسجامبخشی جریانهای سیاسی شیعه منطقه، سبب رشد و تقویت این جریانها شدهاست.https://iws.shahed.ac.ir/article_545_3daeb6f6d971c1450982e06719719504.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-9371492016092211urwSocial Gaps in Iraq and its Influences on Islamic Republic of Iran Foreign Policy Based on 2014 Crisisشکافهای اجتماعی عراق و تأثیرهای آن بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با محور بحران 2014295254610.22070/iws.2017.1303.1268FAسجادمرادی کلاردهدانشآموخته کارشناسی ارشد روابط بینالملل دانشگاه گیلانرضاسیمبراستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلانJournal Article20160412Iraq is a country with low consensus. Diversity of ethnic-religious groups and claiming a share of power has led to multi social gaps in Iraq which affects foreign policies of this country coincided with terrorist groups emerging. With defensive neorealism theory, this is analytical research which surveys influences of Iraq’s social gaps on Iran’s foreign relations inside Iraq in domestic, regional, and international levels. Also, this theory is posed that social gaps in Iraq with establishment of ISIS terrorist group has increased the possibility that Iran will experience domestic, regional, and international challenges. Findings show this subject in domestic aspects of Iran’s foreign policy makes the gap between Shia and Sunni gap bold, considering possibility of Iraq decomposition. This subject in regional level leads to gap in Shia geopolitics and gap in resistance and also threats security of the area, leading to Iran’s aggressive active defense. In addition, it has resulted in integration and coalition against Iran for excuse of resisting to ISIS and other terrorist groups. Finally, in international level, it has led to more tangible presence of Iran in the region, influencing public thoughts against Iran.عراق، کشوری با میزان تجانس اجتماعی پایین است. تعدد گروههای قومی- مذهبی و سهمخواهی از قدرت، شکلگیری شکافهای اجتماعی چندگانه را در عراق، موجب شده که با شکلگیری گروههای تروریستی، بر سیاست خارجی کشورهای منطقه، تأثیرگذار بودهاست. این مقاله سعیدارد با روش تحلیلی و محوربودن نظریه نورئالیسم تدافعی به این پرسش پاسخگوید که شکافهای اجتماعی عراق بر سیاست خارجی ایران در عراق در ابعاد داخلی، منطقهای و بینالمللی در شرایط ظهور داعش چه تأثیریداشتهاست؟ همچنین این فرضیه مطرحمیشود که شکافهای اجتماعی عراق در شرایط ظهور گروههای تروریستی نظیر داعش، زمینه مواجه ایران با چالشهای داخلی، منطقهای و بینالمللی را فراهمکرده و وجوه امنیتی آن را افزایشدادهاست. یافتهها نشانمیدهند که این مسئله در ابعاد داخلی سیاست خارجی، ایران را با تعمیق شکاف شیعه و سنی و نیز احتمال تجزیه عراق و مسائل قومیتی برخاسته از آن مواجهمیکند؛ این مسئله در بعد منطقهای خود ازیکطرف، ایجاد شکاف در ژئوپلیتیک شیعی و درنتیجه، شکاف در محور مقاومت را درپیدارد و ازطرفی نیز، تهدید محیط امنیتی منطقهای را موجب میشود که واکنش ایران درراستای دفاع فعال تهاجمی را بههمراهداشتهاست؛ در طرف سوم نیز، این مسئله به شکلگیری ائتلاف منطقهای ضد ایران با محور بودن حمایت از داعش و سایر گروههای تروریستی منجرشدهاست. درنهایت در سطح بینالمللی، افزایش حضور آمریکا در محیط منطقهای ایران و راهبرد نیابتی سیاست خارجی این کشور را ضد ایران درپیداشتهاست.https://iws.shahed.ac.ir/article_546_0c975085d17bee09080d3682818644c0.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93714920160922Democratic action of Islamic Movements in Turkey Considering Mystic Doctrineکنشِ دموکراتیک جنبشهای اسلامی در ترکیه با تأکید بر طریقتهای عرفانی537654710.22070/iws.2017.1287.1281FAسجادامیدپوردانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیمحمدباقرخرمشاددانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160413Conflicts and interactions between religion and government in Turkey has had some specific sociological results and outcomes which have been caused by past political movements and have caused political-social relations in future. Experiencing some military coups, it seems that Turkey has more efficient democracy compared to other countries in the area. Democracy is being rooted in this country (if don’t say already rooted). Democracy tradition in Turkey, except Iran, is not comparable to any other countries in the area. This research answers the question “why Islamic movements in Turkey have not applied violent actions”? In other words, why fighting in the regime is high priority to fighting to regime for Islamic movements”? Authors believe that there are two types of factor for answering this question: infrastructure and superstructure factors. Infrastructure factors include Turkish people political culture as a determining factor for political collaboration type, mystic doctrines and its influence on their theology and anthropology. Superstructures involve high power of secular regime in suppression of oppositions, creation of multi-party regime, free elections, and economic growth.تقابل و تعامل دین و دولت در ترکیه، برآیندهای خاص جامعهشناختی داشته که ازیکسو مدلول پدیدههای سیاسی در گذشته و ازدیگرسو، دلیل مناسبات سیاسی – اجتماعی در آینده بودهاست. ترکیه اگرچه چندبار کودتای نظامی را تجربهکرد، بهنظرمیرسد که نسبتبه دیگر کشورهای اسلامی خاورمیانه، دموکراسیای کارآمدتر و جاافتادهتر داشتهباشد؛ دموکراسی در این کشور (اگر نگوییم نهادینه شدهاست) در حال نهادینهشدن است. سنت دموکراتیک در این کشور با دیگر کشورهای اسلامی خاورمیانه (بهجز ایران) قابلقیاس نیست.<br /> این پژوهش درپی پاسخگویی به این پرسش است که «چرا جریانها و جنبشهای اسلامی در ترکیه به کنشهای خشونتبار رونیاوردهاند یا بهمانند دیگر کشورهای منطقه، ترکیه، دستخوش تحولات خشونتبار از این سنخ نبودهاست؟ بهعبارتدیگر چرا برای جنبشهای اسلامی در ترکیه، مبارزه در رژیم، نسبتبه مبارزه با رژیم اولویتداشتهاست؟»؛ نگارندگان بر این باور هسنند که برای پاسخگویی به پرسش بالا میتوان از دو دسته عوامل «زیربنایی و روبنایی» نامبرد: درباره عوامل زیربنایی، میتوان به فرهنگ سیاسی مردم ترکیه بهعنوان عامل تعیینکننده نوع مشارکت سیاسی، طریقتهای عرفانی و تأثیر آنها بر انسانشناسی و خداشناسی شهروندان ترکیه و همچنین غیرسیاسیبودن این طریقتها، اشارهکرد؛ ازجمله عوامل روبنایی نیز میتوان، توان بالای رژیم سکولار در سرکوب مخالفان مسلح، ایجاد نظام چندحزبی، انتخابات آزاد و رشد اقتصادی را برشمردhttps://iws.shahed.ac.ir/article_547_6680505a809a49e18755c1f922d52fb3.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93714920160922Takfiri Groups’ Political Mobalization Methods(Case Study: Syria)شیوههای بسیج سیاسی گروههای تکفیری، مطالعه موردی سوریه7710854810.22070/iws.2017.1193.1250FAعلیکریمیاستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندرانرضاگرشاسبیکارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه مازندران.Journal Article20160404One of the requirement for activity of social communities and movements, is acquiring different resources especially human resources and making them integrated towards their goals. Takfiries active in Iraq and Syria have been powerful actors in the area employing a vast range of human resources from all over the world, finding territorial identity. This is descriptive-analytical paper examining the question “what are resources for Takfiries”? And surveys the idea that Takfiries apply different resources such as ideological, economic, sexual, and media resources and also hard and soft power. Findings indicate that Takfiries have afforded to employ many fighters via strategic view, tactical opportunism, imagining a fabulous and magic world (money, welfare, material and spiritual prosperity). <br /> از ضروریات کنشورزی گروهها و جنبشهای اجتماعی، دستیازیدن آنان به منابع متعدد و بهویژه نیروی انسانی و بسیج آنها درراستای تحقق و حصول اهداف موردنظر است. تکفیریهای فعال در جامعه سوریه و عراق به کنشگرانی قدرتمند و مؤثر بدلشدند که با بهرهبرداری از منابع بیشمار، نیروی انسانی گستردهای را از سراسر جهان بهسوی خود گسیلداشتهاند و با دامنزدن به بسیج سریع و حجیم آنان، موجودیتی قلمرویی پیداکردند؛ نوشتار حاضر با هدف فهم چرایی چنین بسیج حماسی، با روشی توصیفی – تحلیلی، درپی پاسخگویی به این پرسش است که «منابع بسیج گروههای تکفیری چیست؟» و این فرضیه را به بوته آزمایش میگذارد که آنان از منابعی متعدد، مانند منابع ایدئولوژیک، اقتصادی، جنسی، رسانهای و قدرت سخت و نرم بهرهمیگیرند. نتایج تحقیق نشانمیدهند که تکفیریها با دیدی راهبردی و فرصتطلبیهای تاکتیکی و بهرهمندی از منابع یادشده، با بازنمایی و ترسیم جامعهای اسطورهای و همهچیزبخش (ثروت، رفاه، ارزشمندی، هویت و سعادت دنیوی و اخروی)، خیلی عظیم از جنگجویان را به خود جذب و قدرتمندی خویش را تضمینکردهاند.https://iws.shahed.ac.ir/article_548_963d9444f866e6552d31a9c62ddca331.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93714920160922The analysis of Salafi Islamist trends in Franceتحلیل جریانهای اسلامگرای سلفی در فرانسه10914054910.22070/iws.2017.1404.1285FAمسعوداخوان کاظمیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی0000-0003-4129-9689سید شمس الدینصادقیعضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی0000000321131770مهدیشاکریدانشجوی دکترای جامعهشناسیJournal Article20160222Islamic salafi trends have been extended from Java to Africa and from the Islamic East to the Arabic West. Neither the western territory has been preserved from the presence and effects - and sometimes from its harms. In the French society also, the presence of the ideas and symbols of the Salafist islam and clothing norms of Muslim men and women supporting Salafism, is evident. This article contains an overview of the genealogy of the Salafist currents, and examines the context and causes of its expansion in France. It also deals with the description of different forms of Salafist trends and their characteristics in this country, and tries to analyze which goals they intend to reach and how they react for realizing their aims, all in facing the obstacles. This research while analyzing the intellectual and behavioral principles of Salafism in France, concludes that this movement is affected by the geographical area of Saudi Arabia and North Africa and three main flows (traditionalist, jihadist, political) are actives within it. Traditionalist Salafist trend, which proselyting the religion, benefits from a larger number of supporters and has more mosques at its disposal in France. However, the Jihadist salafist dispose to most of the media coverage and is more organized in their actions.گرایشهای اسلام سلفی از جاوه تا آفریقا و از مشرق اسلامی تا مغرب عربی، گسترده شدهاند؛ مغربزمین نیز از حضور و تأثیرها (و گاه آسیب) سلفیگرایی، بینصیب نبودهاست؛ در جامعه فرانسه نیز، حضور اندیشهها و نمادهای ظاهری اسلام سلفی و هنجارهای پوششی زنان و مردان مسلمان هوادار و معتقد به آموزههای سلفی، کم و بیش، مشهود است.<br /> مقاله حاضر، ضمن مروری بر تبارشناسی جریانهای سلفی، به بررسی زمینهها و علل رشد سلفیگری در فرانسه میپردازد و با تشریح اشکال مختلف جریان یادشده در این کشور، تلاشمیکند دریابد که جریانهای اسلامگرای سلفی در فرانسه، از چه ویژگیهایی بهرهمندند، چه اهدافی را دنبالمیکنند و بهویژه خاستگاههای فکری و نظری آنها در خارج از خاک فرانسه کجاست؟ فرضیهای که در این پژوهش، بررسی و آزمونخواهدشد، این است: درعینحالیکه سیاستهای تبعیضآمیز فرانسه نسبتبه مسلمانان حاضر در این کشور، تأثیرهایی را بر رادیکالشدن آنها برجاگذاشتهاست، نقش عوامل خارجی در این میان، ازلحاظ نظری بسیار پررنگتر است. این پژوهش درراستای تحلیل مبانی فکری و رفتاری سلفیگری در فرانسه به این نتیجه دستمییابد که جریان سلفی فرانسوی، تحت تأثیر دو حوزه جغرافیایی «عربستان و شمال آفریقا» قراردارد و سه طیف عمده سلفی سنتگرا، سیاسی و جهادی در درون آن فعالاند. طیف سلفی سنتگرا که به امر تبلیغ دین و دعوت اهتمامدارد، در میان مسلمانان فرانسه، طرفدارانی بیشتر داشته، مساجدی را در این کشور دراختیاردارد؛ باوجوداین، بیشترین پوشش رسانهای از آنِ سلفیان جهادی است که گروهی کمشمارند ولی سازمانیافتهتر عملمیکنند.https://iws.shahed.ac.ir/article_549_aceadb36a8e44056d2e8d4a1c65d2f89.pdfدانشگاه شاهدجامعهشناسی سیاسی جهان اسلام2980-93714920160922Political Culture in Islamic Republic of Iran Case Study: 7th Presidential Electionفرهنگ سیاسی در جمهوری اسلامی: مطالعه موردی هفتمین دوره انتخابات ریاستجمهوری ایران14116255010.22070/iws.2017.1552.1298FAابراهیمبرزگراستاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160613Political culture is one of the tools for political analysis in every country. In this method, author surveys thoughts of a category or majority of society instead of searching thoughts and minds of an individual; thoughts which every person can be influenced by. Political culture approach is a cross-major approach composed of psychology, sociology, social psychology, and anthropology. This paper studies 1997 election through qualitative content analysis and collaborative observation, indicating some aspects of political culture in Iran. Religious deontologist in war era, consumerism in construction era, pessimistic to the governors, Ashura events and negative collaborations are some of the findings.فرهنگ سیاسی، یکی از مجاری و ابزارهای تجزیهونحلیل سیاسی در هر کشوری است؛ در این شیوه، محقق بهجای جستجوی ذهنیت یک فرد، برجستجوی ذهنیت قشر یا اقشار یا وجه غالب جامعه متمرکز میشود؛ ذهنیتی که هر عامل اجتماعی خواهناخواه، کم و بیش از آن متأثر میشود. رهیافت فرهنگ سیاسی، خود رهیافتی میانرشتهای و از ترکیب روانشناسی، جامعهشناسی، روانشناسی اجتماعی و مردمشناسی شکلگرفتهاست. در این مقاله با تحلیل محتوای کیفی و مشاهده مشارکتی، واقعه انتخابات خرداد 1376 تجزیه و تحلیلشده و محقق از مجرای آن کوشیدهاست که وجوهی از فرهنگ سیاسی در جمهوری اسلامی را برجستهنماییکند. تکلیفگرایی مذهبی دوره جنگ، مصرفگرایی دوره سازندگی، بدبینی ساختاری نسبتبه حاکمان، سائقه عاشورا و مشارکت منفی، برخی از یافتههای این نوشتارند.https://iws.shahed.ac.ir/article_550_c5ca0adca6c7955a107dab470a64c2af.pdf