2024-03-28T22:35:57Z
https://iws.shahed.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=86
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
1395
4
8
شکل گیری گروه های ضدسیستمی در شبکه ژئوپلتیک جهان اسلام
فرهاد
قاسمی
بهرام
عین الهی معصوم
شبکههای منطقهای، بنابر ویژگیهای خود، شرایط متفاوتی را برای شکلگیری و یا رشد گروههای ضدسیستمی فراهم میکنند. نظمهای منطقهای به لحاظ پایداری، امنیت، ثبات و پویایی یکسان نبوده و با معماهای امنیتی مختلفی روبهرو هستند. امروزه جهان اسلام، به عنوان یک شبکه منطقهای، با انبوهی از چنین گروههایی مواجه است. لذا یکی از مهمترین موضوعات، علل شکلگیری این گروهها در نظمهای منطقهای، از جمله در گستره ژئوپلتیک جهان اسلام است که محور پژوهش حاضر را شکل میدهد. گروههای ضدسیستمی چندبعدی بوده و به عنوان یک پدیده اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مطرح هستند. بر این مبنا نویسندگان این استدلال را مطرح می کنند که جهان اسلام دارای موقعیت کانونی در نظم جهانی بوده و به همین دلیل قدرت مداخله گر نسبت به کنترل نظم آن بسیار حساس می باشند و با بهره گیری از ساختار نامنسجم شبکه منطقه ای جهان اسلام، در راستای تحقق سیستم کنترل نظم مورد نظر خود، گروههای ضدسیستمی را ایجاد کرده است. در همان حال در سطح اجتماعی منطقه نیز گروه های مقاومتی در مقابل سیاست های منطقه ای مداخله گر ایجاد شده اند. گونه های متعددی ار چنین گروهایی، مانند گروه های ابزاری و مقاومتی یا دفاعی و تهاجمی در شبکه منطقه ای اسلام ایفای نقش می کنند. .برخی از این گروه ها، به تحقق کارکردهای کنترلی قدرت مداخله گر کمک می کنند.در این مقاله با بهره گیری از روش مطالعه موردی با تقدم نظریه، فرضیه مورد بررسی قرار می گیرد .
جهان اسلام
ژئوپلیتیک
ژئوکالچر
قدرت مداخلهگر
گروههای ضدسیستمی
2016
03
20
1
42
https://iws.shahed.ac.ir/article_397_934cfd710a36aa8c92a95c34c58a3b45.pdf
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
1395
4
8
وزنه اجتماعی جامعه شیعی بحرین در ساختار قدرت فقدان عدالت اجتماعی و نابرابری
مجید
بزرگمهری
سوال اصلی ما در این مقاله در راستای بررسی تفصیلی جایگاه جامعه شیعی در ساختار قدرت در کشور بحرین و رویکرد تبعیض آمیز دولت نسبت به شیعیان با توجه به مفهوم عدالت اجتماعی است. در این راستا مولفه های جامعه شناسانه مانند وضعیت آموزش و تحصیلات، شرایط و فرصتهای اقتصادی و میزان حضور موثر در پست های اداری و سیاسی مورد بررسی قرار می گیرد.چنانچه تحقق عدالت به ویژه عدالت اجتماعی وظیفه نهاد دولت تلقی می شود، ضرورتا طبقه حاکم در بحرین باید در راستای تحقق همه جانبه عدالت اجتماعی برای همه اقشار ، به ویژه بخش اکثریت شیعی حامعه گام بردارد. عدم تلاش دولت حاکم و رویکرد تبعیض آمیزش، دلیل بر کاسته شدن مشروعیت محسوب می شود.طی این تحقیق با تکیه بر داده های جامعه شناسی و به صورت مستند مشخص شد که دولت بحرین رویکرد تبعیض آمیزی نسبت به شیعیان در حوره های مشارکت سیاسی، اقتصاد، فرهنگ و حتی فضای رسانه ای اختیار کرده است و در راستای وظیفه مهم دولت یعنی تحقق عدالت اجتماعی در قبال شیعیان تعمدا کوتاهی داشته است
"بحرین
شیعیان
حقوق بشر
2016
03
20
43
64
https://iws.shahed.ac.ir/article_398_f119c43abed6c3db6166434d02189aba.pdf
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
1395
4
8
مطالعه علل توقف فعالیت های حزب جمهوری اسلامی از منظر جامعه شناسی احزاب سیاسی
اکبر
اشرفی
احزاب سیاسی از طریق اجرای کارکردهایی مثل انتقال خواسته های مردم به حاکمیت ، تربیت نیروهای سیاسی برای اداره کشور و نهادمند کردن رقابت سیاسی قانونی در تحقق توسعه سیاسی به ایفای نقش می پردازند. از سوی دیگر دلایل متعدد سیاسی ،اقتصادی،فرهنگی، و عملکرد نخبگان سیاسی و حزبی در ناکامی احزاب سیاسی در ایفای نقش خود اثرگذار هستند. مقاله حاضر به دنبال بررسی این سوال اصلی است که علل شکل گیری حزب جمهوری اسلامی و نقش آن در مساله تحزب در ایران چیست و بر اساس روش تحلیل داده های تاریخی فرضیه اصلی زیر را به آزمون گذاشته است که حزب جمهوری اسلامی برای حفاظت از انقلاب اسلامی و جلوگیری از انزوای نیروهای مذهبی در جامعه انقلابی به وجود آمد و در تثبیت نظام سیاسی جدید و تاسیس نهاد های انقلابی ، تدوین قانون اساسی، رقابت با احزاب سیاسی غیر ولایی وتربیت نیروهای سیاسی لازم برای اداره کشور نقش بسیار مهمی ایفا کرد، اما فراگیر و جبهه ای بودن آن ، نحوه عضوگیری، عدم دقت و سختگیری در پایبندی اعضا به اهداف مرامنامه حزب، شهادت اولین و مؤثرترین دبیرکل حزب - آیتالله بهشتی- ، ناهمگونی تفکر و آمال نخبگان حزبی مخصوصاً شورای مرکزی آن ، و در نهایت دوگانگی در شیوه تعامل حزب با قوه مجریه در کنار سایر علل، حزب مذکور را با ناکامی در استمرار فعالیت خود مواجه ساخت و تجربه تلخ دیگری در حیات احزاب سیاسی ایران را رقم زد.
احزاب سیاسی
حزب جمهوری اسلامی
فقه پویا
فقه سنتی
جناح های سیاسی در ایران
2016
03
20
65
84
https://iws.shahed.ac.ir/article_1113_ebb79a7c36f9342675395b20a3f6c12f.pdf
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
1395
4
8
بنیادگرایی اسلامی داعش- القاعده: تمایزهای ساختاری و ایدئولوژیکی
سید جواد
صالحی
فاتح
مرادی نیاز
تحولات موسوم به بهار عربی و پیامدهای قابل توجه آن در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، معادلات سیاسی در خاورمیانه را دستخوش تغییر کرده است. نقش بارز گروههای بنیادگرای اسلامی و تروریستی چون القاعده و داعش در تحولات اخیر بویژه در جنگ داخلی سوریه و بحران عراق سیمای سیاسی خاورمیانه را به کلی دگرگون کرده است. خشونت عریان داعش در مقابله با گروهها و کنشگران دیگر در این کشورها و تقویت و رشد پایگاه سیاسی، اجتماعی و ایدئولوژیکی این گروه در منطقه و ورای آن به بحث اصلی محافل آکادمیک مبدل شده است. با وجود شباهتهای ساختاری و ایدئولوژیک، اما موج جدید بنیادگرایی در منطقه در بسیاری از ابعاد به صورت چشمگیری دچار تحول و دگردیسی شده است. داعش که اکنون قویترین گروه تروریستی و بنیادگرای جهان محسوب میشود، سبک و شیوه نوین در عملکرد و سیاستگذاریهای رادیکال از خود به نمایش گذارده است. کنترل بخشهای بزرگی از عراق و سوریه و جذب دهها هزار نیروی جدید جهادی از سرتاسر جهان حاکی از عملکرد نسبتا موفق این گروه دارد. در این مقاله تلاش شده تا با توجه شاخصهای ایدئولوژیکی و ساختاری که داعش و رهبران آن ارائه دادهاند، مقایسه موردی میان این گروه و القاعده انجام گیرد و تفاوتهای ساختاری و ایدئولوژیکی آنها مورد بررسی قرار داد. واژگان کلیدی: بنیادگرای اسلامی، داعش، القاعده، خشونت، ایدئولوژی
واژگان کلیدی: بنیادگرای اسلامی
داعش
القاعده
خشونت
ایدئولوژی
2016
03
20
85
110
https://iws.shahed.ac.ir/article_400_30dc073a1ffd5940159f532a3e950a9d.pdf
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
1395
4
8
تحلیل بحران سوریه از منظر شکافهای اجتماعی
خلیل اله
سردانیا
فائزه
کیانی
از دهه 1990 به این سو، تعارضات و شکافهای سیاسی و اجتماعی عمدتا شکل هویت بنیاد قومی، مذهبی و منطقهای- محلی یافته و از حالت صرفا طبقاتی خارج شده اند. به تاثیر از پدیده های همچون جهانی شدن و انقلاب ارتباطات، هویتها و کنشگران غیر طبقاتی، آگاه تر و سیاسی ش در این تحقیق، نگارندگان با روش تحقیق تبیینی- علی و با رویکرد جامعه شناختی سیاسی-تاریخی در صدد ارائه پاسخ تحلیلی به این پرسش هستند: از منظر شکافهای اجتماعی و بحران های مرتبط با آن، بحران و جنگ داخلی سوریه ریشه در چه عواملی دارد؟ فرضیه تحقیق آن است که: از منظر یاد شده، بحران و جنگ داخلی سوریه ریشه در عواملی همچون: بحران هویت، نارضایتی ها و سیاسی شدن هویت های مذهبی (عمدتا سنیهای در اکثریت) و تا حدی هویت های قومی (کردها)، بحران دولت سازی و مشروعیت و در نهایت، ظهور جریان تکفیری- سلفی داعش دارد. یافته کلی در این تحقیق آن است که بحران هویت و مشروعیت ریشه دار و عدم دولت سازی فراگیر با حضور همه گروه بندی های قومی و مذهبی در قیام هویت های قومی و مذهبی به ویژه جمعیت سنی مذهب در سوریه در سال 2011 موثر بودند اما با دخالت منفی کنشگران منطقه ای و فرامنطقه ای، ناشکیبایی حکومت بشار اسد و چیرگی رهبران و جریانات قدرت طلب و تکفیری، این حرکت به سرعت از جنبش اجتماعی با ماهیت اصلاح طلبانه منحرف شده و به سمت آشوب و جنگ داخلی سوق یافت.
سوریه
بحران سیاسی
شکافهای اجتماعی
2016
03
20
111
132
https://iws.shahed.ac.ir/article_401_1f1204e3eb6b1d066f8c6a47d02f6da9.pdf
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
1395
4
8
نمودهای اسلامهراسی و اسلامستیزی در انگلستان
علی
صباغیان
علی محمد
خاکسار
در دو دههی گذشته در بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد نوعی تمایز حقوقی و سیاسی بین شهروندان این کشورها هستیم. این دوگانه انگاری تحت تأثیر عواملی همچون حادثه 11 سپتامبر و برخی انفجارها در شهرهای اروپایی بیشتر متوجه شهروندان مسلمان این کشورها شده است. ایجاد تمایز بین شهروندان مسلمان و غیرمسلمان در کشورهای اروپایی مانند انگلستان در سال های اخیر به اسلامهراسی و اسلامستیزی منجر شده است. این پژوهش درصدد پاسخگویی به این پرسش اساسی است که چه عواملی موجب ظهور اسلامهراسی و اسلامستیزی در انگلستان شده ظهور و نمودهای این پدیده به چه صورت بوده است؟ یافتههای کلی پژوهش نشان میدهد که عواملی هویتی نقش مهمی در ایجاد دوگانگی، غیریت سازی و اسلامهراسی در بریتانیا داشتهاند.در پژوهش پیش رو از نظریه ی هویت شهروندی استفاده شده است.این نظریه به بررسی و شرح وظایف و حقوق شهروندان در برابر یکدیگر و در برابر دولت می پردازد. هر شهروند همانطور که دارای وظایفی هست، دارای حقوقی از طرف دولت و دیگر شهروندان نیز هست. اگر این حقوق و وظایف رعایت نشود هویت شهروندی هر شهروند در جامعه خدشه دار می شود.در این پژوهش، بین انواع مخالفت با اسلام تفکیک صورت گرفته است. همچنین نمودهای اسلام هراسی و اسلام ستیزی در انگلستان را به سه سطح تقسیم شده است.در سطح فضای عمومی جامعه به صورت خشونت کلامی و فیزیکی، سطح رسانهها بهصورت تصویرسازی منفی و سطح دولت به شکل تبعیض در حقوق شهروندی و خدمات تقسیم شده است. مقاله ی پیش رو به روش توصیفی – تحلیلی نگاشته شده است. داده ها با استفاده از روش کتابخانه ای – اسنادی گردآوری شده اند سپس توصیف و مورد تحلیل قرار گرفته اند. در همین راستا از نتایج یک پژوهش پیمایش پرسشنامه ای مربوط به سال 2012، بهره گیری شده است.
"اسلامهراسی"
"اسلامستیزی"
"انگلستان"
"افراطیگری"
"رسانهها"
2016
03
20
133
155
https://iws.shahed.ac.ir/article_402_7a8b5654c463bec30def46138801c1c1.pdf