per
دانشگاه شاهد
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
2980-9371
2018-03-21
6
12
1
24
10.22070/iws.2018.2550.1457
717
Research Paper
اقتصاد سیاسی توسعه ترکیه
Political Economy of Turkey Development
نسا زاهدی
n_zahedi@alumni.ut.ac.ir
1
ابراهیم سرپرست سادات
sarparastsadat@gmail.com
2
استادیار علوم سیاسی دانشگاه مفید
استادیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی
در دهه 1980، ترکیه اصلاح ساختار اقتصادی داخلی خود را تحت تأثیر جریان نولیبرالیسم بهعنوان رهیافت غالب در عرصه سیاست و اقتصاد جهانی درپیشگرفت و ارتقای جایگاه خود را در عرصه داخلی و بینالمللی از این طریق تعقیبکرد. پرسش مقاله حاضر، این بود که «نوسازی و اصلاحات نولیبرال چه تأثیرها و پیامدهایی در ساختار اقتصادی ترکیه داشته و جایگاه دولت در این روند چگونه قابلتحلیل است؟»؛ یافتههای پژوهش براساس روش توصیفی و تحلیلی و برپایه مطالعه اسنادی عبارتشدند از اینکه نقش دولت توسعهخواه ترکیه بهویژه از دوران اوزال بهعنوان صحنهگردان اصلی اصلاحات، برمبنای سیاستهای نولیبرال و ادغام ترکیه در اقتصاد جهانی بودهاست و «خروج اقتصاد از رانتخواری و هدایت به سمت ساختارهای سالم، ایجاد تغییرهای کیفی در قانون اساسی به نفع تحولات اقتصادی، پیشروی به سمت یکپارچگی با اقتصاد جهانی، تعامل با غرب و بهرهجویی از فرصتهای جهانیشدن»، خطمشیهای اصلی آن بوده که تحولات اقتصادی برآمده از آنها با روی کارآمدن حزب عدالت و توسعه، ترکیه را به جایگاهی والا رساند
In the 1980s, Turkey succeeded in reforming its internal economic structure, influenced by the course of neoliberalism as a dominant approach in the field of politics and the global economy, and promoted its domestic and international status in this way. The question of the present article is: "What effects and consequences did the neoliberal renovation and reforms have on Turkey's economic structure and how is the state's position in this process analyzed?"; The findings of the study based on a descriptive and analytical method and the study of the documents showed that the role of the developmental government in Turkey, especially from the era of Ozal as the main director of the reforms, has been based on neoliberal policies and the integration of Turkey into the global economy, and "the withdrawal of economy from usury to a healthy structure, creating qualitative changes in the constitution for the benefit of economic change, advancing towards integration with world economy, interaction with the West and utilizing the opportunities of globalization," were their main policies that the economic developments arising from them along with the emergence of the Justice and Development Party, brought Turkey to a prominent place
https://iws.shahed.ac.ir/article_717_b14587bb255f54afd9319799399ae891.pdf
نولیبرالیسم
اصلاحات اقتصادی
آزادسازی سیاسی در ترکیه
اوزال
Neoliberalism
economic reforms
political liberalization in Turkey
Ozal
per
دانشگاه شاهد
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
2980-9371
2018-03-21
6
12
25
44
10.22070/iws.2018.2868.1503
718
Research Paper
دیپلماسی هوشمند و همگرایی منطقهای: جهان اسلام
Smart Diplomacy and Regional Convergence: The Muslim World
فرهاد قاسمی
faghasemi@ut.ac.ir
1
ایران رکن آبادی اصل
iran.roknabadi@yahoo.com
2
دانشیار روابط بینالملل دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران
دانشجوی دکترای روابط بینالملل دانشگاه تهران
نظمهای منطقهای بهعنوان یکی از مهمترین حوزههای مطالعاتی روابط بینالملل مطرحاند که بهشدت تحت تأثیر سازهها و پویشهای نظام (سیستم) بینالملل قراردارند. تحول نظام بینالملل به سیستم پیچیده- آشوبی، همگرایی منطقهای و دستگاه تحلیلی آن را با واقعیتهایی نوین روبهروکردهاست که ادبیات کلاسیک روابط بینالملل به آن کمتر توجهکردهاست؛ تغییر سازه سیستم بینالملل به سازه شبکهای و دینامیک قدرت آن به قدرت هوشمند از آن جمله است؛ دیپلماسی هوشمند براساس منطق قدرت هوشمند و کارکرد آن در مدیریت نظمها و همگرایی منطقهای ازجمله چنین واقعیتهایی است که ادبیات موجود به آن نپرداختهاست؛ در این راستا همگرایی در جهان اسلام بهعنوان شبکه منطقهای، فاقد چنین دستگاه تحلیلی است؛ براساس این، پرسش محوری پژوهش حاضر، بر محور چنین واقعیتهایی شکلمیگیرد. پژوهش این فرضیه، محوری را مطرحمیکند که دیپلماسی هوشمند براساس قواعد پیچیدگی و آشوب ازجمله سازه شبکهای و همچنین مدیریت دینامیکها، سبب همگرایی و تکامل شبکههای منطقهای میشود. در شبکه جهان اسلام که با انشقاقهای سازهای و دینامیک روبهروست، دیپلماسی هوشمند شبکهای، راهی برای تحقق همگرایی است. هدف نهایی مقاله، ارائه مدل تحلیلی نوینی است که دیپلماسی هوشمند شبکهای را برای همگرایی و ادغام در نظمهای منطقهای ازجمله جهان اسلام مفهومسازیمیکند.
Regional disciplines are considered as one of the most important fields of international relations studies, which are heavily influenced by the structures and dynamics of the international system. The transformation of the international system into a complex-turbulent system, has faced regional convergence and its analytical apparatus with new realities that the classical literature of international relations has not paid much attention to; the change in the structure of the international system into its network structure and the dynamism of its power to intelligent power are among such realities; smart diplomacy based on the logic of intelligent power and its function in the management of order and regional convergence, are also of such facts that are not given due attention in the existing literature ; in this regard, convergence in the Islamic world as a regional network lacks such an analytical apparatus. Hence, the axiomatic question of the present study focuses on such realities. The research hypothesis suggests that smart diplomacy, due to the rules of complexity and chaos, including network structure, as well as the management of dynamics, leads to the convergence and evolution of regional networks. In the Islamic world, faced with structural and dynamic divisions, intelligent network diplomacy is a way to achieve convergence. The ultimate goal of the paper is to provide a new analytical model that conceptualizes smart network diplomacy for convergence and integration into regional disciplines, including the Islamic world
https://iws.shahed.ac.ir/article_718_8e3595886b243a540cb9323b94d4ee26.pdf
شبکه منطقهای جهان اسلام
دیپلماسی هوشمند
دیپلماسی شبکهای
قدرت هوشمند
همگرایی منطقهای
Regional Network of Islamic World
Smart Diplomacy
Network Diplomacy
Smart Power
Regional Convergence
per
دانشگاه شاهد
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
2980-9371
2018-03-21
6
12
45
72
10.22070/iws.2018.2789.1491
719
Research Paper
نسبت عملی منافع ملی و ایدئولوژی اسلامی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
The Practical Relationship between National Interest and Islamic Ideology in Foreign Policy of the Islamic Republic of Iran
محمد حسن خانی
mhkhani@yahoo.com
1
حسین محمدی سیرت
mohammadisirat@chmail.ir
2
دانشیار علوم سیاسی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)
دانشآموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه امام صادق
منابع کلیدی روابط بینالملل بر اهمیت و جایگاه منافع ملی در طراحی سیاست خارجی تأکیددارند اما منافع ملی در جمهوری اسلامی ایران، بهعنوان یک نظام سیاسی برخواسته از اندیشه اسلام سیاسی، مفهومی ترکیبی از هویت ملی و هویت دینی است؛ این ترکیب، مسائلی را موجبمیشود که ازجمله آنها، نسبت «منافع ملی» و «مبانی اسلامی» در سیاست خارجی است. هدف از این پژوهش بهعنوان تحقیقی کیفی، تحلیل سازهانگارانه وضعیتِ موجودِ نسبت میان منافع و مبانی اسلامی در صحنه واقع و اجرایی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است؛ به این منظور و برای مطالعه مستقیم و بیواسطه این مسئله، براساس ساختار و نهادهای مؤثر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، ده مصاحبه عمیق نخبگانی انجامشد. براساس دادههای تجربی بهدستآمده از مصاحبهها، وضعیت موجود، گویای «تطابق مفهومی، تزاحم مصداقی، تعامل و همافزایی» میان منافع ملی و مبانی اسلامی در میدان عمل است. از منظر نخبگان اجرایی سیاست خارجی، ایران بهعنوان یک بازیگر عقلانی درعین مطلوبنگری (ایدهالنگری)، واقعبین بوده و میان منافع ملی خویش و مبانی اسلامی، جمعی منطقی برقرارکردهاست.جمهوری اسلامی براساس مشی عاقلانه، تعقیب مصالح عالیه خویش را اولویتبخشیده و با بهرهگیری از ظرفیت نظریه «حفظ نظام»، نسبت میان منافع ملی و مبانی اسلامی را مشخصکردهاست؛ بررسی نسبت یادشده در مقام تجربه، گویای یگانگی و تطابق یا کمترین عدم تعارض است و با آنچه در مقام نظر از دوگانگی و تزاحم، مطرح است، فاصلهدارد.
Key sources of international relations emphasize the importance and position of national interests in the design of foreign policy, but national interests in the Islamic Republic of Iran, as a political system based on the concept of political Islam, is a concept of a combination of national identity and religious identity; this combination brings with it issues that Among them, the ratio of "national interests" and "Islamic principles" in foreign policy. The aim of this qualitative research is to analyze the current status of the relationship between the Islamic interests and principles in the realm of the Islamic Republic of Iran's foreign policy.To this aim, and for direct and immediate study of this issue, based on the structure and institutions influential in foreign policy of the Islamic Republic of Iran, ten profound elite interviews were conducted. According to the empirical data obtained from the interviews, the status quo suggests "conceptual adaptation, interconnectedness, interaction and co-operation" between national interests and Islamic foundations in the field. From the point of view of the executive elite of foreign policy, Iran, as a rational actor, has been realistic in its idealistic way and has reasonably summed up national interests and Islamic principles.The Islamic Republic, based on a wise approach, has prioritized the pursuit of its high interests and, using the capacity of the theory of "preserving the system", has determined the relation between national interests and Islamic principles; Investigating the relationship in the sense of experience unity and conformity with the least conflict, and is distanced from what is pertinent to dichotomy
https://iws.shahed.ac.ir/article_719_e286b78519c7b35ea9a1fbc3c989d65a.pdf
منافع ملی
سیاست خارجی
مبانی اسلامی
جمهوری اسلامی ایران
national interest
foreign policy
Islamic Principles
Islamic Republic of Iran
per
دانشگاه شاهد
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
2980-9371
2018-03-21
6
12
73
104
10.22070/iws.2018.2776.1487
720
Research Paper
تأثیر کارکردهای شبکههای اجتماعی بر سمتگیریهای فرهنگ سیاسی کاربران دانشگاهی در ایران (مطالعه موردی وایبر و تلگرام)
The Effect of Social Networking Functions on the Orientations of Political Culture of Academic Users in Iran (Case Study Viber and Telegram
مهدی بیگدلو
bigdeloo@alumni.ut.ac.ir
1
ناصر هادیان
nhadian@yahoo.com
2
دکتری جامعهشناسی سیاسی دانشگاه تهران
استادیار روابط بینالملل دانشگاه تهران
ایفای نقش ملموس انواع شبکههای اجتماعی مجازی، طی سالهای اخیر در ایران، این احساس کلی را ایجادکرده که با افزایش سرعت تحول فنی این رسانهها، سرعت تحول اجتماعی نیز افزایشخواهدیافت چراکه ایفای کارکردهای مختلف، جایگاهی مناسب به این شبکهها در جامعه ایرانی بخشیده و نادیدهگرفتن آنها را بهطورتقریبی ناممکنکردهاست اما اینکه «آیا این کارکردها سمتگیریهای فرهنگ سیاسی جامعه دانشگاهی را متأثرکرده یا خیر؟»، پرسشی است که تحقیق حاضر به روش آمیخته و در سطح توصیفی- تحلیلی، پاسخ آن را از استادان دانشگاههای هشت کلانشهر کشور به شیوه پیمایشی جویا شدهاست و با تحلیل دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون تاو کندال و همبستگی اسپیرمن، ضمن مشخص نمودن جهت و سطح رابطه دو متغیر تحقیق به این نتیجه دستیافتهاست که سه کارکرد «توسعه قابلیتهای نظارتی، همگرایی ارتباطات اجتماعی و ارزشسازی وایبر و تلگرام» بر شش مؤلفه از هشت مؤلفه فرهنگ سیاسی کاربران دانشگاهی در ایران مؤثر بوده که از این میان، تأثیر این کارکردها بر نقد نظام سیاسی، «متوسط» و تأثیر بر مؤلفههای بیاعتمادی، مطلقگرایی فکری، بیگانهستیزی، افراطگرایی و غالببودن ارزشهای دینی، «ضعیف ولی مثبت» بودهاست و دو مؤلفه رفتارهای فراقانونی و خودمداری، از این کارکردها تأثیری نمیپذیرند
The role played by the various types of virtual social networks in recent years in Iran has created a general feeling that with the speed of technical development of these media, the pace of social change will also increase since their various functions has placed these networks in a good position in Iranian society and ignoring them is almost impossible, but whether "Do these functions affect the orientations of the political culture of the academic community?", is the question that the present research at a descriptive-analytical level, has been seeking the answer for in the responses of the professors of the universities of eight metropolises of the country through a survey. By analyzing the data obtained using Tao Kandal test and Spearman correlation, while determining the direction and level of relationship between the two variables, the research findings showed that three functions of "development of regulatory capabilities, convergence of social communication and valuation by Viber and Telegram" are influential on six of the eight components of the political culture of university users in Iran, the effect of these functions on criticizing the political system, "moderate", and the impact on the components of distrust, intellectual absolutism, alienation, extremism and domination of religious values, was "weak but positive". And two components of the extra-judicial and autonomy behavior were not found influenced by these functions
https://iws.shahed.ac.ir/article_720_97cead3817b5da56786926a35b1ebb37.pdf
رسانه
رسانه اجتماعی
فضای مجازی
فرهنگ دیجیتال
نرمافزارهای گوشی همراه (موبایلی)
media
social media
cyberspace
digital culture
mobile software
per
دانشگاه شاهد
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
2980-9371
2018-03-21
6
12
105
128
10.22070/iws.2018.2998.1529
721
Research Paper
مؤلفههای مانایی انقلاب اسلامی در منظومه فکری مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
Survival Components of the Islamic Revolution in the Supreme Leader’s intellectual System
ناصر جمال زاده
jamalzadeh@yahoo.com
1
محمدباقر باباهادی
babahadi@isu.ac.ir
2
رضا فیضی
rezafeizi@isu.ac.ir
3
دانشیار دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)
دانشجوی دکتری گرایش جامعهشناسی سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)
دانشجوی دکتری گرایش جامعهشناسی سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)
یکی از مهمترین علل مطالعه انقلابها، پیبردن به عواملی است که باعث دگرگونی یا ماندگاری انقلاب میشود. ماندگاری انقلاب اسلامی، موضوعی است که رهبر انقلاب اسلامی بهخصوص در سالهای اخیر، روی آن، بسیار تأکیدداشتند تا گروههای مختلف، آن را تأمینکنند. در بیانات رهبر معظم انقلاب به این نکته اشارهشدهاست که باید انقلاب و ماندگاری آن، بهعنوان یک هدف و شاخص درنظرگرفتهشده، تأمینشود. در این مقاله سعیشدهاست تا چیستی مؤلفههای مانایی انقلاب اسلامی در منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) بهعنوان پرسش اصلی پاسخدادهشود؛ این امر با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجامگرفتهاست. نتایج این پژوهش در قالب جدولهای یافتهها شامل مضامین پایهای و سازماندهنده جمعبندیشدهاست. در این پژوهش، چهار مضمون سازماندهنده اصلی یعنی «اسلام، رهبری، مردم و کارآمدی» با توجه به بیانات و اندیشههای مقام معظم رهبری بهدستآمدند؛ این چهار عنصر اصلی که ارکان نگهدارنده انقلاب اسلامی هستند، مؤلفههایی جزئیتر نیز دارند که در قالب مضامین پایهای مطرح شدهاند؛ درنهایت تلاششد تا الگویی از عوامل ماندگاری انقلاب که رهبرمعظم انقلاب، آنها را بیانکردهاند، ارائهشود. مؤلفههای گردآوریشده در این پژوهش، عناصری هستند که در طول سالیان، مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) مطرحفرمودهاند و لزوم توجه، حفظ و تداوم این مؤلفهها برای حفظ انقلاب اسلامی و رشد آن ضروری است.
One of the most important reasons for studying revolutions is to find out what causes the transformation or survival of the revolution. The survival of the Islamic Revolution is a subject that the leader of the Islamic Revolution, especially in recent years, has emphasized on, so that different groups will provide it. In the statements of the Supreme Leader, it is pointed out that the revolution and its survival must be ensured and considered as a goal and an indicator. In this article, the effort is taken to answer this question: " What are the components of the survival of Islamic Revolution in the intellectual system of Ayatollah Khamenei," as the main question of the research. This is done using the MAXQDA software and the method of subject analysis. The results of this study are presented in the form of a table of findings containing the basic and organizer themes. In this research, four main organizer themes, namely, "Islam, leadership, people and efficiency", were gathered from the views expressed by the Supreme Leader; these four main elements, which are the pillars of the Islamic Revolution, have some subcomponents that are considered as the basic themes. Finally it has been attempted to provide a model of the survival components of the revolution that are expressed by the Supreme Leader. The components gathered in this research are the elements that have been raised over the years by the Supreme Leader, and the need for attention, preservation and continuation of these components is essential for maintaining the Islamic Revolution and its development.
https://iws.shahed.ac.ir/article_721_fa0ea894cc9677eedfd2edf05bf19119.pdf
ماندگاری انقلاب
انقلاب اسلامی
ایران
آیتالله خامنهای
ارکان انقلاب
Persistence of the revolution
Islamic Revolution
Iran
Ayatollah Khamenei
the pillars of the revolution
per
دانشگاه شاهد
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
2980-9371
2018-03-21
6
12
129
162
10.22070/iws.2018.2947.1516
722
Research Paper
واکاوی منشور اقدام ملی و تأثیر آن بر وضعیت سیاسی بحرین
Review of the National Action Charter and its Impact on the Political Situation in Bahrain
محمدرضا حاتمی
hatami5@yahoo.com
1
علیرضا بیگی
3lloush2025@gmail.com
2
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه پیام نور
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)
عواملی بسیار، موجب اختلاف میان حکومت و ملت در بحرین شدهاند؛ یکی از مهمترین آنها «منشور اقدام ملی» است که در زبان عربی «میثاق العمل الوطنی» نامدارد. آنچه در عرصه داخلی، زمینههای چالش حداکثری را میان مردم و حکومت بحرین فراهمآورده، منشور اقدام ملی است؛ حکومت بحرین، مدعی است، طبق این منشور که در سال 2001، مردم آن را پذیرفتند، آنها (مردم بحرین) از امتیازهایی گسترده، بهرهمند شدند؛ این در حالی است که اکثریت مردم این مجمعالجزایر معتقدند که مفاد منشور اقدام ملی با آنچه ازسوی نظام این کشور انجاممیشود، بهطورکامل تفاوتدارد؛ بنابر باور مردم، آنچه در سال 2000 ازسوی شخص پادشاه بیانشد و در سال 2001 در منشور اقدام ملی بهثبترسید، با آنچه نظام، امروزه در عرصه عمل انجاممیدهد، بهطورکامل متفاوت است. پرسش اصلی پژوهش، این است که «منشور اقدام ملی چه تأثیری بر وضعیت سیاسی بحرین داشته و چگونه موجب اختلاف میان مردم و حکومت این مجمعالجزایر شدهاست؟»؛ برای پاسخگویی به این پرسش، بایستی ابتدا نظام سیاسی بحرین و شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه آن را بررسیکرده، سپس با واکاوی مهمترین مفاد منشور اقدام ملی، چگونگی اختلاف میان مردم و نظام بحرین را توسط این منشور تبیینکرد.
پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیل و گردآوری اطلاعات مبتنیبر روش کتابخانهای و مصاحبه نخبگانی تبیینمیسازد که اقدامهای حکومت بحرین در منشور اقدام ملی با هویت دینی جامعه بحرین بسیار تفاوتدارد، چراکه حاکم وقت بحرین با تصویب یکجانبه قانون اساسی سال 2002، اختیارهایی برای خود تصویبکرد که با مفاد منشور اقدام ملی تناقضدارد و همین امر، موجب افزایش شکاف اختلافات میان مردم جامعه و حکومت، بهویژه در جنبش 14 فوریه سال 2011 شد.
Many factors have led to disagreements between the government and the nation in Bahrain, one of the most important of which is the "National Action Charter," which is called "Misagh al-Amal al-Watani" in Arabic. What has provided the internal context with the greatest challenges for the people and the Bahraini government is the National Action Charter. Bahraini government claims that, under the Charter, accepted by the people in 2001, they (the people of Bahrain) enjoyed widespread benefits While the majority of the people of the archipelago believe that the provisions of the national action plan are consistent with those of the country's system, according to people, what was said by the king in 2000 and endorsed in the 2001 National Charter, is totally different from what the system is doing today. The main question of the study is: "What is the impact of the national action plan on the political situation in Bahrain and how has it caused disagreements between the people and the government of the archipelago?" To answer this question, Bahraini political system and its political and social conditions ought to be studied first. Then, by examining the most important provisions of the National Action Charter, the Charter related disagreements between the people and the Bahraini system would be identified. The present study uses a descriptive method for gathering and analyzing information based on the library method and the elite interview. Research findings show that there is a great difference between Bahraini government actions in the Charter of National Action with the religious identity of the Bahraini community, for the Bahraini ruler, with the unilateral adoption of the 2002 constitution, gave himself certain authority that is in mere contradiction with the National Action Charter, and this increased the gap between the people and the government, especially in the February 14, 2011 movement.
https://iws.shahed.ac.ir/article_722_d27c717c68ba15f5e551852dcbf8c42d.pdf
بحرین
آلخلیفه
جنبش 14 فوریه
میثاق العمل الوطنی
هویت دینی
Bahrain
Al-Khalifa
February 14 Movement
Misagh al-Amal al-Watani
Religious Identity
per
دانشگاه شاهد
جامعهشناسی سیاسی جهان اسلام
2980-9371
2018-03-21
6
12
163
203
10.22070/iws.2018.2774.1486
723
Research Paper
علل و دلایل شکلگیری، تداوم و گسترش جنبش گولن
Causes and the reasons for the formation, continuation and expansion of the Gulen movement
مهدی اختیاری میاب
mehdi.miyabli68@gmail.com
1
سیدعباس هاشمی
teachpol@yahoo.com
2
کارشناسارشد علوم سیاسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین
استادیار گروه علوم سیاسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین
این تحقیق با هدف بررسی علل و دلایل شکلگیری، تداوم و گسترش جنبش هیزمت[1] (جنبشی منتسب به فتحالله گولن)، ضمن بررسی آرا و اندیشههای گولن، خاستگاه فکری و نظری این جنبش را در بستر تاریخی تحولات و شرایط سیاسی و اجتماعی ترکیه مطالعهکردهاست؛ علاوهبراین، روند گسترش این اندیشهها و سازماندهی این جنبش در قالب نهادهای آموزشی و مالی منضبط و کارآمد و رسانههای ارتباط جمعی با نگرشی سیستمی (بررسی عوامل درونی و بیرونی تأثیرگذار بر جنبش) بررسیشدهاست. این تحقیق از نوع تحقیقهای اکتشافی است و از روش (تکنیک) توصیف و تاحدودی تحلیل با مراجعه به اسناد بهرهگیریشدهاست.بهطورکلی، جنبش گولن ازیکسو محصول شرایط تاریخی ترکیه و واکنشی به سیاستهای سکولاریستی دولتها و ازسویدیگر، تلاشی مستمر بهمنظور سازگاری اسلام با مدرنیته و دموکراسی بودهاست. بهرهگیری از آموزههای تصوف، تقدیس کار و کوشش جمعی، مبارزه با فقر، جهل و تفرقه و تلاش برای آشتی سنت و مدرنیته با وامگیری از سنت لیبرالیسم و اخلاق پروتستانی، نوعی از اسلام را به جهانیان عرضهکردهاست که از اسلام اجتماعی در برابر اسلام سیاسی دفاعمیکند؛ اگرچه فعالیتها و اقدامهای این جنبش تحتالشعاع حوادث پس از کودتای نافرجام قرارگرفته و دولت ترکیه مبارزهای گسترده را برای حذف این جنبش آغازکردهاست، بهنظرنمیرسد داستان جنبشی که جای پای عمیقی در سنت اسلامی و فرهنگ بومی دارد و توانایی خود را در تطبیق با شرایط موجود و روزآمدکردن اندیشههای اسلامی نشاندادهاست، به این زودی بهپایانبرسد.
[1] . هیزمت در زبان و فرهنگ ترکی به معنای «خدمت به هنموعان و اهتمام در کاری» است (وبسایت فرهنگستان زبان ترکی، 2 نوامبر 2017). در این تحقیق، جنبش گولن، جنبش خدمت یا هیزمت یا جماعت گولن، همگی معادل همدیگر بهکاررفتهاند.
The purpose of this study was to investigate the causes and reasons for the formation, continuation and expansion of the Movement of Hizmet[1] (Movement attributed to Fethullah Gulen). While analyzing Gulen's views and thoughts, the intellectual and theoretical origins of this movement in the historical context of Turkey's political and social changes has been studied. Moreover, the trend of the spread of these ideas and organization of this movement in the form of disciplined and efficient educational and financial institutions and mass media has been studied with a systemic attitude (internal and external factors influencing the movement). This is an exploratory research using descriptive and to a certain extent analytical method through referring to documents. In general, the Gulen movement was also a product of Turkey's historical conditions and a response to secularist policies of governments and the media, a continuous effort to adapt Islam to modernity and democracy. The use of Sufi teachings, the sanctification of work and collective effort, the fight against poverty, ignorance and division, and the struggle for reconciliation of tradition and modernity by borrowing from the tradition of liberalism and Protestant morality, have introduced a kind of Islam to the world that defends the social Islam against Political Islam. Although the activities and actions of this movement have been overshadowed by events after a failed coup and the Turkish government has launched a massive campaign to eliminate this movement, It seems that the story of a movement that has a deep foothold in Islamic tradition and indigenous culture and has shown its ability in adapting to existing conditions and in updating Islamic thoughts, will soon end.
[1] . Hizmet In Turkish language and culture means "serving the mankind and taking the effort to do a job."(website of the Academy of Turkish Language, November 2, 2017) In this research, the Gulen Movement, the Service Movement, or Hizmet or Gulen Community, are all meant to refer to the same entity.
https://iws.shahed.ac.ir/article_723_b5b6cb3855c7c82830909a2072ed5188.pdf
فتحالله گولن
جنبش هیزمت
اسلام اجتماعی
ترکیه
Fethullah Gulen
Movement of Hizmet
social Islam
turkey