@article { author = {torabi, usef and Pirozfar, mahdi}, title = {Neo-Ottomanism and Neo-Salafism: A case comparison of Fathullah Gülen and Yusuf al-Qaradawi}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {5}, number = {11}, pages = {175-196}, year = {2017}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2018.2654.1476}, abstract = {Neo-Ottomanism and neo-Salafism and its various interpretations are one of the most important issues of today's scholars of the Islamic world. Among the scholars who have views in this area, Fethullah Gülen, the originator of social Islam, and Yusuf al-Qaradawi, a prominent Sunni Muslim thinker, are pointed out who have had social and political reflections among the intellectual and political currents of the Sunni brothers. The approach taken in this research is comparative using a descriptive-analytical method. The comparison of these two thinkers reflects their similarities and perceptual distinctions about Islam and consequently, the comparison of Gülen's neo-Ottomanist thinking with the Brotherhood's neo-Salafi plans (ideas) showed that their views on religion and the state are completely contradictory. Gülen considers Islam to be a heart affair and separate from politics, while Qaradawi calls the separation of religion and politics alien to Islam. So although Gülen promotes secularism, Qaradawi believes that secularism has never been accepted in Islam. In terms of similarities, Gulen and Qaradawi's views on democracy are closely related, and both accept democracy; in this respect Gulen and Qaradawi (both) view women as elements of civil society, but Unlike Gulen, Qaradawi considers that observation of all Islamic regulations is a prerequisite for the presence of women in society. Gülen recommends a neo-Ottomanism that is mixed with ethnic and racial values and opposes the principles of the Islamic United Ummah in the Qur'an and the Prophet Muhammad's Sire, whereas Qaradawi does not consider any gentilty or originality for ethnicity and race and he believes in the originality of the Islamic Ummah, which is closer to Islamic principles.}, keywords = {Neo-Ottomanism,Neo-Salafism,Yousef al-Qaradawi,Fethullah Gülen}, title_fa = {نوعثمانیگری و نوسلفیت: مقایسه موردی فتح‌الله گولن و یوسف القرضاوی}, abstract_fa = {نوعثمانی‌گری و نوسلفی و تعابیر مختلف درخصوص آن، ‌یکی از مسائل مهم امروزین اندیشمندان جهان اسلام محسوب‌می‌شود. ازجمله متفکرانی که در این قلمرو دارای دیدگاه‌هایی قابل‌مطالعه هستند، می‌توان به دیدگاه فتح‌الله گولن، مبدع اسلام اجتماعی و یوسف القرضاوی از اندیشمندان شاخص نوسلفی اهل سنت اشاره‌کرد که بازتاب‌های اجتماعی و سیاسی در میان گروه‌ها و جریان‌های فکری - سیاسی برادران اهل سنت داشته‌است. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و با بهره‌گیری از رویکرد تطبیقی انجام‌می‌شود؛ مقایسه تفکر این دو اندیشمند، نشان‌دهنده شباهت‌ها و تمایزهای ادراکی آنان از اسلام است و درنتیجه، مقایسه تفکرهای نوعثمانی گولنی با طرح‌های (ایده‌های) نوسلفی اخوانی قرضاوی مشخص‌کرد که دیدگاه آنها درخصوص دین و دولت، به‌طورکامل با هم تناقض‌دارد. گولن، اسلام را امری قلبی و جدای از سیاست می‌داند درحالی‌که قرضاوی، جدایی دین از سیاست را با اسلام بیگانه می‌خواند؛ بنابراین اگرچه گولن، سکولاریسم را ترویج‌می‌کند، قرضاوی معتقد است که سکولاریسم در اسلام هیچ‌گاه پذیرفته‌نبوده‌است. در بعد شباهت‌ها، دیدگاه‌های گولن و قرضاوی درباره دموکراسی، به‌طورتقریبی به هم نزدیک بوده و هر دو نفر، دموکراسی را می‌پذیرند؛ در همین راستا گولن و قرضاوی (هر دو) زنان را از عناصر جامعه مدنی می‌دانند ولی قرضاوی برخلاف گولن، رعایت تمامی شئون اسلامی را پیش‌شرط حضور زنان در جامعه می‌داند؛ بنابراین درحالی‌که گولن، تفکر نوعثمانی را توصیه‌می‌کند که به ارزش‌های قومی و نژادی، آمیخته است و با اصول و مبانی امت واحده اسلامی در قرآن و سیره پیامبر، حضرت محمد مصطفی (ص) تقابل‌دارد، درمقابل، قرضاوی به عدم اصالت قومیت و نژاد و اصالت امت واحده اسلامی، معتقد بوده که به مبانی اسلامی نزدیک‌تر است.}, keywords_fa = {نوعثمانی,نوسلفی,یوسف القرضاوی,فتحالله گولن}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_690.html}, eprint = {https://iws.shahed.ac.ir/article_690_65b9f53bec75d60f153df69ec777d185.pdf} }