@article { author = {Mahdipour, Assiyeh}, title = {A Study of the Dimensions and Consequences of the Resistance Strategy in Ayatollah Khamenei's Works}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {8}, number = {17}, pages = {1-30}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2021.4594.1806}, abstract = {Resistance is politics and constant behavior in the face of hostility and aggression or whatever; Which upsets the balance. Standing up and standing firm against any internal and external factors that upset the balance is not limited to the military aspect; Rather, it is a multifaceted and deterrent strategic resistance in the face of threats and dangers. The subject of this article is to study what is the strategy of resistance, its dimensions, contexts, consequences, and perspective in the Supreme Leader's works as a determining component in the development of Islamic society and overcoming the challenges arising from the powerseeking feature of the domination system. Meanwhile, a study of the statements of the Supreme Leader since 1989 shows that the strategy of resistance in his thought is of vital importance in the continuation of the Islamic Revolution and reaching the horizon of Islamic civilization and the model of Iranian-Islamic progress. The method used in this research is the Grounded Theory research strategy. The data of this study were extracted from the texts of Ayatollah Khamenei's statements during three decades from 1989 to 2017 based on the thematic files of the resistance on khameni.ir site. They were classified into 146 codes and 11 categories and various concepts based on the Grounded Theory method, and accordingly, during three stages of open, axial, and selective coding, the process of communication between key points, concepts, and categories was revealed and around the central concept of resistance, the underlying, deterrent dimensions and consequences of the Islamic resistance strategy were investigated and designed. The findings of this article show that the strategy of resistance is a multidimensional concept that provides the ground for achieving a new Islamic civilization by denying domination and creating deterrence in various political, economic, military, and cultural dimensions.  }, keywords = {: Resistance Strategy,Ayatollah Khamenei,Islamic civilization,Grounded,Theory}, title_fa = {بررسی ابعاد و پیامدهای راهبرد مقاومت در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله)}, abstract_fa = {مقاومت، سیاست و سلوکی مستمر در رویارویی با دشمنی‌ها و تجاوزگری‌ها و یا هر چیزی است؛ که بر هم زننده تعادل و توازن باشد. به پا خاستن و پایدار ماندن در برابر هرگونه عامل درونی و بیرونی که بر هم زننده تعادل و توازن باشد محدود به جنبه نظامی نیست؛ بلکه مقاومت راهبردی چندوجهی و بازدارنده در رویارویی با تهدیدها و خطرات است. بررسی چیستی راهبرد مقاومت، ابعاد، زمینه‌ها، پیامد و چشم‌انداز آن در اندیشه مقام معظم رهبری به‌عنوان مؤلفه‌ای تعیین‌کننده در پیشرفت جامعه اسلامی و غلبه بر چالش‌های ناشی از قدرت‌طلبی نظام سلطه، موضوع این مقاله است. در این میان بررسی بیانات مقام معظم رهبری از سال 1368 تاکنون نشان می‌دهد که راهبرد مقاومت در اندیشه ایشان از اهمیت حیاتی در تداوم انقلاب اسلامی و رسیدن به افق تمدن اسلامی و الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی دارد. روش مورداستفاده در این پژوهش استراتژی پژوهشی داده بنیاد است. داده‌های این بررسی از متن بیانات آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله) طی سه دهه از 1368 تا 1398 بر مبنای فیش‌های موضوعی مقاومت در سایت khameni.ir استخراج شد که با استفاده از روش داده بنیاد در قالب 146 کد و 11 مقوله و مفاهیم متعدد دسته‌بندی گردید. بر مبنای این روش طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی فرایند ارتباط میان نکات کلیدی، مفاهیم و مقوله‌ها آشکار شد و حول مفهوم محوری مقاومت، ابعاد زمینه‌ساز، بازدارنده و پیامدهای راهبرد مقاومت اسلامی بررسی و طراحی شد. یافته‌های این مقاله نشان می‌دهد راهبرد مقاومت مفهومی چندبعدی است که با نفی سلطه و ایجاد بازدارندگی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی زمینه را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی فراهم می‌سازد.}, keywords_fa = {راهبرد مقاومت,آیت‌الله خامنه‌ای,تمدن اسلامی,روش داده بنیاد}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3159.html}, eprint = {} } @article { author = {Jafari, Abolfazl and Kolaei, Elaheh}, title = {The Evolution of the Fundamentals of Political Legitimacy in Post-Soviet Central Asia}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {8}, number = {17}, pages = {31-56}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2021.4818.1835}, abstract = {The fundamentals of legitimacy are the values that a government or leader must have, inthe eyes of the people at home or in the international system abroad, or must implement insociety; Because the transition process that will lead to the replacement of a leader, if itlacks legitimacy, calls into question the survival of such leader and will overthrow him.Rational justification for accepting the authority of the Leader, which is directly related to the extent of government power and citizens' freedom, and is referred to as legitimacy, is one of the most important concerns facing rulers or governments. For this reason, survival has always been a constant concern for Central Asian leaders, and this has directly depended on their legitimacy. Given Weber's framework of all kinds of legitimacy, the predominant legitimacy of Central Asian leaders in their countries' political systems has always depended on charismatic and traditional legitimacy, but as they entered the international system as new political units, they faced modernity fundamentals of legitimacy, which challenged their present legitimacy. In this regard, in this descriptive analytical article, we seek to provide a perspective on the status of legitimacy and its predominant aspect in the political structure of Central Asia so as to be used as a model to analyze the future political transitions of Central Asia.}, keywords = {Legitimacy,Central Asia,Post-Soviet Era,Political Transition}, title_fa = {تحول مبانی مشروعیت سیاسی در آسیایمرکزی پساشوروی}, abstract_fa = {بنیان‌های مشروعیت، ارزش‌هایی هستند که یک حکومت یا رهبر در نگاه مردم در سطح داخل یا نظام بین‌الملل در سطح خارج باید آن‌ها را داشته یا در جامعه پیاده‌سازی کند؛ چراکه گذاری که سبب جانشینی رهبر جدید شود اگر مشروعیت نداشته باشد بقای آن رهبر را زیر سؤال برده و او را ساقط می‌کند. توجیه عقلی جهت پذیرش سلطه حاکمیت رهبر که ارتباط مستقیم با میزان قدرت دولت و حدود آزادی شهروندان دارد و از آن با لفظ مشروعیت یاد می‌شود از مهم‌ترین دغدغه‌های پیش روی حاکمان و یا حکومت‌ها به شمار می‌رود. به همین خاطر، حفظ بقاء همواره یک موضوع همیشگی و دغدغه‌مند برای رهبران آسیای‌مرکزی بوده است که این امر به‌صورت مستقیم درگرو مشروعیت آن‌ها بوده است. با توجه به چهارچوب‍بندی وبر از انواع مشروعیت‌ها، وجه غالب مشروعیت رهبران آسیای‍مرکزی در نظام‌های سیاسی کشورهای خود همواره در سایه مشروعیت کاریزماتیک و سنتی بوده است ولی با ورود آن‌ها به نظام بین‌الملل به‌عنوان واحدهای جدید سیاسی، آن‌ها با مبانی مدرنیته مشروعیت مواجه شدند که مشروعیت فعلی آن‌ها را زیر سؤال می‌برد. در این راستا، در این مقاله که به شیوه توصیفی – تحلیلی به نگارش درآمده است به دنبال ارائه دورنمایی از جایگاه مشروعیت و وجه غالب آن در ساختار سیاسی آسیای‍مرکزی هستیم تا با بررسی آن طرح‍واره‍ای از مبانی تحول‌یافته مشروعیت در دوران سیاسی معاصر آسیای‍مرکزی به‍دست آمده تا از آن به‌عنوان الگو و ابزاری برای تحلیل روند گذارهای سیاسی آتی آسیای‍مرکزی مورداستفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {مشروعیت,آسیای مرکزی,دوران پساشوروی,گذار سیاسی,منابع هیدروکربنی}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3160.html}, eprint = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3160_37965ec97e6d5592e553191d8497c7c4.pdf} } @article { author = {majidi, mohammad reza and Basirati, Monireh}, title = {How to manage the developments of the societies of the Islamic world using the UNESCO Social Transformation Management Program (MOST)**}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {8}, number = {17}, pages = {57-82}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2021.4912.1861}, abstract = {The world today is witnessing many issues and challenges that are also affecting Islamic societies. Issues such as the globalization of phenomena, rapid social changes such as the expansion of cities and the development of urbanization, immigration, ethnic and linguistic demands, etc. Climate change and drought are also advancing, with many cultural and social consequences, including numerous issues and challenges. The Islamic world should put these topics on the agenda at the national, regional and inter-regional levels, and in its bilateral and multilateral relations, and welcome them for good management. As in the second principle of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, to achieve the goals of the system, that in addition to ijtihad based on the Quran and traditions, the use of human sciences and technologies is emphasized, in this regard due attention should be paid to the experiences of other societies and their civilizational achievements. For more than two decades, the UNESCO Intergovernmental Program for the Management of Social Change has been working as a specialized agency of the United Nations and has pursued various programs at the national, regional and international levels. The National Committee for the Management of Social Change are also formed within the framework of national commissions. Use of this capacity and similar institutions; Like ISISCO, ECO Cultural Institute, etc., and the synergy of balances and experiences can help Islamic societies, especially cultural and social policy makers in the abovementioned direction. In this paper, taking a descriptive- analytical approach, an attempt is made to take a simultaneous look at the most important social issues and challenges ahead on the one hand and its analysis and adaptation to the UNESCO Social Transformation Management Program and the experiences of other societies on the other hand so as to heed some mechanisms and ways to deal with those issues among which the ones addressed in this article are ethnic and linguistic demands or climate change, which will have social consequences such as migration}, keywords = {Globalization,Social Transformation,climate change,ethnic and linguistic demands,and International Migration}, title_fa = {چگونگی مدیریت تحولات جوامع جهان اسلام با استفاده از برنامه مدیریت دگرگونی‌های اجتماعی یونسکو (MOST)}, abstract_fa = {جهان امروز شاهد مسایل و چالش­های متعددی است که جوامع اسلامی نیز متاثراز آنها بوده و هست. مسایلی چون جهانی شدن پدیده­ها، دگرگونی­های شتابان اجتماعی؛ نظیر گسترش شهرها و توسعه شهرنشینی، مهاجرت‌، مطالبات قومی و زبانی و .... . همچنین تغییرات آب و هوایی و خشکسالی، با تبعات فراوان فرهنگی و اجتماعی، از جمله مسایل و چالش­های متعدد پیش­روی هستند. جهان اسلام باید در سطوح ملی، منطقه­ای و بینا منطقه­ای و در روابط دو و چند جانبه خود این عناوین را در دستور کار قرار دهد و به استقبال آنها به منظور مدیریت مطلوب برود. همانگونه که در اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به اهداف نظام، علاوه بر اجتهاد بر پایه کتاب و سنت، بر استفاده از علوم و فنون بشری تاکید دارد، در این زمینه نیز باید به تجربیات جوامع دیگر و دستاوردهای تمدنی آنها توجه کرد. بیش از دو دهه است، برنامه بین الدول مدیریت دگرگونی­های اجتماعی در سازمان یونسکو به عنوان نهاد تخصصی ملل متحد شروع به کار و برنامه­های مختلفی را در سطوح ملی، منطقه­ای و بین المللی پیگیری کرده است.کمیته ملی مدیریت دگرگونی­های اجتماعی نیز در چارچوب کمیسیون­های ملی تشکیل شده است. استفاده از این ظرفیت و نهادهای مشابه؛ مانند آیسیسکو، موسسه فرهنگی اکو و ... و هم افزایی توا­­ن­ها و تجارب می­تواند در این راه، یاری رسان جوامع اسلامی به ویژه سیاستگذاران فرهنگی و اجتماعی باشد. در این نوشتار، تلاش می­شود با رویکرد روش­شناسی توصیفی- تحلیلی و با نگاهی توامان به مهم­ترین مسایل و چالش­های اجتماعی پیش رو از یک سو و تحلیل و تطبیق آن با برنامه مدیریت دگرگونی­های اجتماعی یونسکو، تجربه جوامع و مناطق مختلف از سوی دیگر، برخی ساز وکارها و راه‌های مقابله با آن مسائل و راه حل­ها مورد توجه قرار گیرد؛ از جمله مسائلی که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته مطالبات قومی و زبانی و یا تغییرات آب و هوایی که خود پیامدهای اجتماعی از جمله مهاجرت را هم دربر خواهد داشت.}, keywords_fa = {جهانی شدن,دگرگونی‌های اجتماعی,تغییرات آب و هوایی,مطالبات قومی و زبانی و مهارجرت‌های بین-المللی}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3161.html}, eprint = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3161_9c9665612a25234c9f346e6fea0c3639.pdf} } @article { author = {dara, jalil and poruz, majid}, title = {Comparison of Islamist Sub-discourses in Iran (1953-1979); from Apoliticism to Politicism}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {8}, number = {17}, pages = {833-114}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2021.5430.1918}, abstract = {The purpose of this study is to know and introduce the general situation of Islamist discourse in the period of 1953-79. The Islamist discourse in this period consisted of sub-discourses, each of which had a central sign and floating signs. The relationship that each of these sub- discourses had with the field of politics, in a way, determines the extent of their role-playing in the formation of the Islamic Revolution. This study, while analyzing the above-mentioned sub-discourses from the perspective of Laclau and Mouffe's discourse theory, seeks to answer the main question: what was the relationship between Islamist sub-discourses in the field of politics in 1953-79. The research findings show that among the seven sub-discourses of Islamism in the mentioned period, the sub-discourses of theological Islam and Hojjatieh, were apolitical and sub-discourses of Islamic jurisprudence, nationalism, militancy, defiant socialism, and the armed left, were political. On the other hand, all the Islamist-political sub- discourses in choosing a central sign were different from each other, but in some cases, they were similar in floating signs. The method of this research is descriptive-analytical and based on the documentary-library study}, keywords = {Discourse,Sub-Discourse,Islamism,apolitical,politicist}, title_fa = {مقایسه خرده‌گفتمان‌های اسلامگرا در ایران (57-1332)؛ از سیاست گریزی تا سیاست ورزی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، شناخت و معرفی کلی از وضعیت گفتمان اسلام­گرا در فاصله زمانی سال های 57-1332 ش است. گفتمان اسلام­گرا در این دوره متشکل از خرده­گفتمان­هایی بود که هرکدام واجد دال مرکزی و دال­های شناور بودند. نسبتی که هر یک از این خرده­گفتمان­ها با حوزه سیاست داشتند، به نوعی تعیین­کننده میزان نقش­آفرینی آنها در شکل­گیری انقلاب اسلامی است. این پژوهش ضمن تحلیل خرده‌گفتمان­های مذکور از منظر نظریه گفتمان لاکلا و موفه، در پی پاسخ به این پرسش اصلی است که خرده­گفتمان­های اسلام­گرا در سال­های 57-1332ش چه نسبتی با حوزه سیاست داشتند. یافته­های پژوهش نشان می­دهد از میان هفت خرده­گفتمان اسلام­گرا در دوره مذکور، خرده­گفتمان‌های اسلام حوزوی و حجتیه، سیاست گریز و خرده­گفتمان­های اسلام فقاهتی، ملی­گرا، مبارز، سوسیالیسم و چپ مسلحانه، سیاست­ورز بودند. از طرفی همه خرده­گفتمان­های اسلام­گرای سیاست‌ورز در انتخاب دال مرکزی متفاوت از یکدیگر بودند، اما در مواردی در دال­های شناور شباهت داشتند. روش این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و بر اساس مطالعه اسنادی-کتابخانه­ای است.}, keywords_fa = {گفتمان,خرده‌گفتمان,اسلام‌گرایی,سیاست‌گریز,سیاست‌ورز}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3162.html}, eprint = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3162_1b623fc845a5b785f9c530bf332c9afa.pdf} } @article { author = {spahdarnya, sirus and samieiIsfahani, AliReza}, title = {The Secret of The Survival of The Rentier Government in the History of Contemporary Iran (1989-2005)}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {8}, number = {17}, pages = {115-142}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2021.4644.1814}, abstract = {The present article seeks to assess the contribution and impact of the interests, values, and practices of the rentier government as well as its supporting social forces as a historical institutional force in determining the structure of Iran's political economy after the Islamic Revolution. Therefore, the main question of the research is why the Islamic Revolution of Iran, which claimed to have launched a new plan in the socio-political structure of Iran, especially to transform the field of economics; Could not bring about a profound change in this area, and as a result, Iran's economy continues to revolve around the rentier government? Which forces, interests, and motives caused the post-revolutionary governments, especially the construction and reform governments (1989 to 2005), to move on in the direction of the rentier government? Findings from the perspective of historical sociology and political economy and using the theoretical system of historical institutionalism and the rentier government while looking at the background of the rentier government in Iran; Examines the performance of construction and reform governments and the relationship between the four main concepts or variables - oil, government, institutions and development; Shows that the injection of petrodollars in the second Pahlavi era into the body of the Iranian economy, brought about the emergence of specific institutional oil procedures (including budgeting system, currency exchange, weak private sector and social class dependence ...) in the field of decision-making and Governance method in a way that post-revolutionary governments, despite the dramatic changes that the revolution brought about in many of the previous values and structures, failed to break the bureaucratic order and procedures of oil institutions, as well as the culture and interests of social forces who supported such order.}, keywords = {rentier government of Iran,Oil Institutions,Historical Institutionalism,Historical Sociology,path dependence}, title_fa = {راز بقای دولت رانتیه در تاریخ ایران معاصر (1384-1368}, abstract_fa = {نوشتار حاضر در پی سنجش سهم و تأثیر منافع، ارزش­ها و رویه­های دولت رانتی و همچنین نیروهای اجتماعی پشتیبان آن به‌مثابه نیروی نهادیِن تاریخی، در تَعَیُن­بخشی به ساختار اقتصاد سیاسی ایران پس از انقلاب اسلامی است. ازاین‌رو، پرسش اصلی پژوهش این است که چرا انقلاب اسلامی ایران که مدعی دراندازی طرحی نو در ساختار سیاسی- اجتماعی ایران به ویژه دگرگون ساختن عرصه اقتصاد بود؛ نتوانست تحولی ژرف در این عرصه پدید آورد و در نتیجه اقتصاد ایران همچنان بر مدار دولت رانتی می‌چرخد؟ به­عبارت روشن­تر کدام نیروها، منافع و انگیزه­هایی باعث تداوم حرکت دولت‌های پس از انقلاب، به ویژه دولت‌های سازندگی و اصلاحات (1368 تا 1384)، در مسیر دولت رانتیر شدند؟ یافته‌های ‌پژوهش که از منظر جامعه­شناسی تاریخی و اقتصاد سیاسی و با بهره‌گیری از منظومه نظری نهادگرایی تاریخی و دولت ‌رانتیر ضمن نگاهی به پیشینه دولت رانتی در ایران؛ عملکرد دولت‌های سازندگی و اصلاحات و نسبت­ میان چهار مفهوم یا متغیر اصلی- نفت، دولت، نهادها و توسعه- را مورد سنجش و بررسی قرار داده است؛ نشان می­دهد که تزریق پترودلار یا دلارهای نفتی در عصر پهلوی دوم به پیکر اقتصاد ایران، به پیدایش رویه‌های نهادیِ خاصِ نفتی(شامل نظام بودجه­ریزی، ارزآوری، ضعف بخش خصوصی و وابستگی طبقات اجتماعی...) در حوزه تصمیم‌گیری و شیوه حکمرانی، منتهی شد به گونه­ای که دولت­های پس از انقلاب نیز به به رغم دگرگونی­های شگرفی که انقلاب در بسیاری از ارزش­ها و ساختارهای پیشین بوجود آورد نتوانستند؛ از کمند نظم دیوانسالارانه و رویه­های نهادین نفتی و همچنین فرهنگ و علایق نیروها و کنش­گران اجتماعی پشتیبان چنین نظمی رهایی یابند و در عوض زمینه اتکاء بیش­از­پیشِ رژیم جدید به الگوی «وابستگی به مسیر طی شده» و بازتولید دولت رانتی در عرصه اقتصاد سیاسی فراهم گردید.}, keywords_fa = {دولت رانتی ایران,نهادهای نفتی,نهادگرایی تاریخی,جامعه‌شناسی تاریخی,وابستگی به مسیر}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3163.html}, eprint = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3163_24cfaac072c55d8436aeb0161dfb80f1.pdf} } @article { author = {shafiei, somayeh sadat and hoseinifar, seyed zahra}, title = {Women's political participation in the Islamic Revolution; Semiotic analysis of revolution posters}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {8}, number = {17}, pages = {143-172}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2021.5203.1889}, abstract = { The present article aims to identify the political and social dimensions of women's activism in the social changes of contemporary Iran and seeks to examine their political participation during the victory of the Islamic Revolution and the establishment of the Islamic Republic based on existing documents. Revolution posters are a kind of political poster that contains features and visual elements related to the nature of the developments of this period. Among the few works available on the subject of the presence of women in the Islamic Revolution, researchers have semiotically analyzed eight available posters. The method of research is qualitative and the technique used is social semiotics with a focus on the social meaning evoked. The semiotic report of each image is presented separately based on Van Leeuwen’s three paradigms based on the meaning of representation, interaction, and combination. In general, it can be concluded that women’s political participation is depicted in the form of participation in demonstrations and elections in posters. Although quantitatively less present than men, women in the focal positions of the poster are depicted side by side with men. The posters bear the hallmarks of Islamic ideology, including the hijab, as well as the responsibility of motherhood and closeness to the martyrs of the revolution for women, and often evoke the social role of mother-woman. Therefore, it can be claimed; Revolution posters contain hints of new gender relations at this time. In other words, the combination of semantic levels in the general figure shows; How a militant Muslim woman in the revolutionary atmosphere and as a socially active activist has found the opportunity for political participation, regardless of gender stereotypes, under the supportive positions of the Supreme Leader}, keywords = {Islamic Revolution Art,Social Role,Demonstrations,Social Semiotics,women,Political Participation}, title_fa = {مشارکت سیاسی زنان در انقلاب اسلامی؛ تحلیل نشانه‌شناختی پوسترهای انقلاب}, abstract_fa = {مقاله حاضر با  هدف شناسایی ابعاد سیاسی، اجتماعی کنشگری زنان در تغییرات اجتماعی ایران معاصر نگاشته شده و به دنبال بررسی مشارکت سیاسی آنان در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی بر اساس اسناد موجود است. پوسترانقلاب نوعی پوستر سیاسی است که حاوی ویژ­گی‌ها و عناصر بصری مرتبط با ماهیت تحولات این دوره است. از میان معدود آثار در دسترس با موضوع حضور زنان در انقلاب اسلامی، پژوهشگران به تحلیل نشانه­شناختی هشت پوستر در دسترس پرداخته­اند. روش تحقیق کیفی و تکنیک به­کار­گرفته­شده نشانه شناسی اجتماعی با تمرکز بر معنای اجتماعی متبادر‌شده، است. بر اساس فرانقش­های سه گانه ون لیوون مبتنی بر معنای بازنمودی، تعاملی و ترکیبی، گزارش نشانه­شناختی هر تصویر بطور مجزا ارائه شده است.در مجموع می­توان نتیجه گرفت مشارکت سیاسی زنان در قالب شرکت در تظاهرات و در انتخابات در پوسترها به تصویر درآمده است. هرچند در مقایسه با مردان به لحاظ کمی، با قلت حضور مواجه است، اما زنان در موقعیت­های کانونی پوستر، دوشادوش مردان ترسیم شده­اند. پوسترها دربردارنده نشانه­های ایدئولوژی اسلامی از جمله حجاب، و نیز عهده­داری نقش مادری و قرابت با شهدای انقلاب برای زنان هستند و اغلب نقش اجتماعی زن- مادر را تداعی می­کنند. لذا می­توان ادعا کرد؛ پوسترهای انقلاب حاوی دلالت­هایی از مناسبات جنسیتی جدید در این مقطع زمانی هستند. به عبارت دیگر ترکیب سطوح معنایی در شکل کلی نشان می­دهد؛ چگونه زن مسلمان مبارز در فضای انقلابی و در مقام کنشگر فعال اجتماعی ذیل مواضع حمایتگرانه رهبر انقلاب، فارغ از کلیشه­های جنسیتی، مجال و فرصت مشارکت سیاسی یافته‌است.}, keywords_fa = {هنر انقلاب اسلامی,نقش اجتماعی,تظاهرات,نشانه‌شناسی اجتماعی,زنان,مشارکت سیاسی}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3164.html}, eprint = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3164_bfc78920dbb0643fe52d5fad83279274.pdf} } @article { author = {tabiee, mansoor and aminizadeh, sina and iman, mohamad taghi}, title = {Paradigmatic Convergence and divergence of parties and party activists (Case Study of the Kargozaran Party, Motalefe Eslami, Rouhaniat Mobarez*)}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {8}, number = {17}, pages = {173-202}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2021.5353.1906}, abstract = {Currently, one of the pillars of a country's political system is the existence of political parties. Parties have done well so far, especially in developed countries; Because there is a kind of convergence between the political worldview of the party and party activists in these societies, which facilitates the process of political development. Therefore, the present study is an attempt to analyze and compare the ideological and paradigmatic foundations of the parties with the interviews of activists of the three prominent parties after the revolution ( Kargozaran, Motalefe Eslami , Rouhaniat Mobarez). The statistical population of the study is all the parties registered in the Ministry of Interior in 1997, among which three parties were selected according to the opinion of the elites. The study method is qualitative content analysis with a directional approach (summary), and maxqda 12 (2018) software is used for analysis. The results show that the parties' ideologies are not in line with the concepts extracted from the interviews of party activists, and in addition, we see a wide paradigmatic confusion in the ideologies and interviews of party activists that none of the parties has used specific ideas and paradigms. Kargozaran party in the statute emphasizes more on a positivist approach; But in interviews with party activists, the role of the interpretive approach is greater. In the case of the Motalefe Eslami Party, the situation is the opposite of the Kargozaran; The share of the positivist paradigm in the statute is less than the interview. And for Rouhaniat Mobarez, the interpretive share in the statute is the opposite of the interviews. Also, all three parties have used a combination of existing paradigms, and none of them has clearly used a specific paradigm; There is a paradigmatic confusion in party interviews and ideologies. Of course, the intellectual principles used in the internal parties have a more secular approach that is not compatible with the concepts claimed by the Islamic system and the intellectual and practical goals of the Islamic Revolution.}, keywords = {Parties,Content Analysis,kargozaran,motalefe eslami,Rouhaniat Mobarez,Paradigm}, title_fa = {همگرایی و واگرایی پارادایمی احزاب و فعالان حزبی (مطالعه موردی حزب کارگزاران، موتلفه اسلامی، روحانیت مبارز)}, abstract_fa = {در حال حاضر یکی از ارکان توانمندی نظام سیاسی یک کشور وجود احزاب در عرصه سیاست است. احزاب به خصوص در کشورهای توسعه یافته تا کنون  به خوبی عمل نموده اند؛ زیرا نوعی همگرایی بین جهان بینی سیاسی حزب و فعالان حزبی دراین جوامع وجود دارد که فرایند توسعه سیاسی را هموارتر می کند. لذا پژوهش حاضر تلاشی به منظور تحلیل و مقایسه مبانی فکری و پارادایمی احزاب با مصاحبه های  فعالان سه حزب مطرح بعد از انقلاب (موتلفه اسلامی، روحانیت مبارز، کارگزارن) است. جامعه آماری پژوهش تمام احزاب ثبت شده در وزارت کشورتا سال 97 می‌باشد که سه حزب طبق نظرنخبگان انتخاب گردیده اند. روش بررسی ، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد جهت دار (تلخیصی) است که از نرم افزار maxqda 12(2018)  برای تحلیل استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که مرامنامه های احزاب با مفاهیم مستخرج از مصاحبه ها فعالان حزب همراستا نیست و علاوه بر آن شاهد خلط پارادایمی گسترده ای در مرامنامه و مصاحبه فعالان حزبی هستیم که هیچ کدام از احزاب مبانی فکری و پارادایمی مشخصی استفاده ننموده اند. مفاهیم مستخرج از سه حزب مورد بررسی حزب کارگزاران در مرامنامه بیشتر بر رویکرد اثباتی تاکید دارد؛ اما در مصاحبه با فعالان حزبی کارگزاران سهم رویکرد تفسیری بیشتر است.در حزب موتلفه اسلامی شرایط برعکس حزب کارگزاران است؛ سهم پارادایم اثباتی در مرام نامه کمتر از مصاحبه است.در تشکل روحانیت مبارز[1] نیز سهم تفسیری در مرامنامه برعکس مصاحبه های صورت گرفته است. همچنین در احزاب و تشکلات مورد بررسی هر سه احزاب از ترکیبی از پارادایم های موجود استفاده کرده اند و هیچ یک به صورت مشخص و شفاف از یک پارادایم بهره نبرده اند؛ خلط پارادایمی در مصاحبه و مرامنامه‌های احزاب وجود دارد. البته مبانی فکری استفاده شده در احزاب  داخلی بیشتر دارای رویکردی سکولار هستند که با مفاهیم مدعی نظام اسلامی واهداف فکری و عملی  انقلاب اسلامی سازگار نیست[1] . تشکل سیاسی روحانیت مبارز با توجه به ویژگی‌هایی که نخبگان سیاسی پیرامون حزب بودن مدنظر دارند؛ می‌تواند جز احزاب قرار گیرد زیرا مختصات حزب بودن را دارا می‌باشد اما خود تشکل روحانیت مبارز با وجود تاثیر‌گذاری سیاسی در سطوح کلان و دارا بودن مختصات حزبی اقدامی جهت ثبت شدن در قالب حزب در وزارت کشور ندارد.}, keywords_fa = {احزاب,تحلیل محتوا,کارگزاران,روحانیت مبارز,موتلفه اسلامی,پارادایم}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3165.html}, eprint = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3165_774ff68c784cc7955f93c9547e06ab45.pdf} } @article { author = {Zibaei, Mehdi}, title = {A Comparative Study of the Tunisian and Egyptian Revolutions in the Context of the Arab Unrest}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {8}, number = {17}, pages = {203-226}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2021.5013.1872}, abstract = {With the onset of the domino effect of unrest in the Arab world, Tunisia and Egypt became the first Arab states to undergo political and social transformations as the source and starting point of these uprisings. The unrest in Tunisia and Egypt has led to what is referred to as the Jas and Nile revolutions, respectively. Given the political, economic, social, and cultural commonalities of these countries, the revolutions in question seem to have had similar roots. However, the process of change in these countries was not the same. The youth and working-class coalition played an influential role in initiating and carrying out the unrest in the countries in question. But the way the army reacts to the developments on the one hand and the reaction of Islamist currents to the space provided in the light of these unrests on the other hand shows the difference in the events in question. In this regard, although the Tunisian revolution is the only successful protest in the Arab world; But the return of figures of the pre-revolutionary period to power in both countries indicates a new pattern of reform revolutions called refolutions. In the present article, in the light of the descriptive-analytical research method and relying on crisscross methods of analogy and induction, the influential elements in the emergence and directing the unrest in Tunisia and Egypt, are studied.}, keywords = {Arab unrest,Refolutions,Tunisia,Egypt,Army}, title_fa = {بررسی تطبیقی انقلاب‌های تونس و مصر در بستر ناآرامی‌های عربی}, abstract_fa = {با شروع دومینوی ناآرامی در سرزمین­های عربی، تونس و مصر اولین دولت­های عرب بودند که به عنوان خاستگاه و نقطه آغاز این طغیان­ها دستخوش تحولات سیاسی و اجتماعی شدند. ناآرامی­های مذکور در کشورهای تونس و مصر به نتایجی انجامید که از آنها به ترتیب با عناوین انقلاب­های یاس و نیل یاد می­شود. با توجه به اشتراکات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای مذکور به نظر می­رسد  انقلاب­های مورد بحث دارای ریشه­های مشابه­ای بودند. با این حال، روند تغییرات در کشورهای مزبور یکسان نبود. در حالی که ائتلاف جوانان و طبقه کارگر در آغاز و انجام ناآرامی­های مذکور در کشورهای مورد بحث نقشی تاثیرگذار داشت. اما نحوه برخورد ارتش با تحولات از یک سو و واکنش جریان­های اسلام­گرا به فضای فراهم شده در پرتو این ناآرامی­ها از سوی دیگر بیانگر وجود تفاوت در حوادث مورد بحث است. در این ارتباط، با آن که انقلاب تونس تنها اعتراض موفق در جهان عرب معرفی می­شود؛ اما بازگشت عناصر دوره پیش از انقلاب به قدرت در هر دو کشور نشان از الگوی جدید انقلاب­های اصلاحاتی دارد که بدان اصقلاب گفته می­شود. در مقاله حاضر سعی بر آن است در پرتو روش­ پژوهشی توصیفی-تحلیلی و با اتکاء به شیوه­های متقاطع قیاس و استقراء عناصر تاثیرگذار در بروز و هدایت ناآرامی در دو کشور تونس و مصر مورد بررسی قرار گیرد.}, keywords_fa = {ناآرامی‌های عربی,اصقلاب,تونس,مصر,ارتش}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3166.html}, eprint = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3166_455330df38dad2de963f061f1c6f00d7.pdf} } @article { author = {Ahmadipour Chahardeh, Esmaeil and Gholami, Mohammad Reza and Noori, Hadi}, title = {Analysis of ISIL Discourse Mechanisms (The Islamic State of Iraq and the Levant)}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {8}, number = {17}, pages = {227-248}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2021.4731.1822}, abstract = {The present study analyzes the discourse of ISIS (the Islamic State of Iraq and the Levant) as one of the religious-political movements formed in the Islamic world. The above movement, while being influenced by international factors, has a special discourse atmosphere. The main objectives of the present study are to identify the elements of discourse in the ISIL group, to identify the counter-discourse and discourses against the ISIL group, to identify the central and floating signifiers governing the discourse of the ISIL, and to determine the articulation governing the discourse of this group. To achieve these goals, Laclau and Mouffe's theory of discourse was used simultaneously as a theoretical foundation and research method. This theory, on the one hand, is suitable for analyzing political and social phenomena at the macro level due to its emphasis on concepts such as central slab, floating slab, antithesis, antagonism, hegemony, etc., and on the other hand, due to its methodological foundations, it can be used as a research method. In this study, the texts related to the ISIL magazine, which has been published in 15 issues in both English and Arabic; Were selected as the statistical population. The findings of the study indicate that the central signifier of the ruling discourse of ISIL is the Islamic Caliphate. Floating signifiers in the discourse of ISIL have also become significant in relation to the above central signifier, and based on this, signifiers such as enemy-jihad-migration and caliph (Imam) were recognized as floating signifiers of this group.}, keywords = {Central signifier,Deconstruction,Laclau and Mouffe discourse,ISIL discourse,Articulation}, title_fa = {تحلیل سازوکارهای گفتمانی داعش (دولت اسلامی عراق و شام)}, abstract_fa = {پژوهش‌حاضر، به تحلیل گفتمان گروه داعش(دولت اسلامی عراق و شام) به عنوان یکی از جنبشهای سیاسی مذهبی شکل گرفته در دنیای اسلام می­پردازد. جنبش فوق ضمن تاثیر پذیری از عوامل بین‌المللی، از یک فضای گفتمانی خاصی برخوردار است. اهداف اصلی پژوهش‌حاضر، شناسایی عناصرگفتمانی موجود درگروه داعش، مشخص‌ساختن پادگفتمان وگفتمان‌های مقابل گروه داعش، مشخص ساختن دال‌های مرکزی و شناور حاکم بر گفتمانِ گروه داعش و تعیین مفصل‌بندی حاکم بر گفتمان این گروه است. برای تحقّق اهداف مذکور، از نظریه گفتمان لاکلائو و موفه ، به صورت توأمان به عنوان مبانی نظری و روش پژوهش بهره گرفته شد. این نظریه از سویی به دلیل تاکید برمفاهیمی نظیر دال مرکزی، دال های شناور، ضدیّت، هژمونی و... به عنوان مفاهیم کانونی برای تحلیل پدیده‌های سیاسی و اجتماعی در سطح کلان مناسب است و از سویی دیگربه علت برخورداری از مبانی روش‌شناختی، قابلیت استفاده از آن به عنوان روش تحقیق نیز وجود دارد. در این تحقیق، متون مربوط به مجلّة گروه داعش که به دو زبان انگلیسی و عربی، در 15 شماره توسط این گروه منتشر گردیده است؛ به عنوان جامعة آماری انتخاب گردید. یافته‌های پژوهش حکایت از آن دارد که  دال مرکزی گفتمان حاکم بر داعش، خلافت ­اسلامی است. دال­های شناور در گفتمان گروه داعش نیز در ارتباط با دال­ مرکزی فوق معنادار گشته و بر این اساس دالهایی نظیر دشمن- جهاد- هجرت و خلیفه (امام) به عنوان دال­های شناور این گروه شناخته شدند}, keywords_fa = {دال‌ مرکزی,ساختارشکنی,گفتمان لاکلائو و موفه,گفتمان‌ داعش,مفصل‌بندی}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3167.html}, eprint = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3167_09dd47f230a0da722cba5710e61f05c7.pdf} } @article { author = {ebrahimi, ali and Hossein, harsi and Emamjomehzadeh, Seyyed Javad and hatami, hatami, abas}, title = {Sociological Analysis of The Rise and Fall of The ISIL Reactionary Movement Based on Snow and Benford Framing Theory}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {8}, number = {17}, pages = {249-278}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2021.4829.1838}, abstract = {The present article seeks to analyze the reactionary movement of ISIL from a sociological point of view, relying on Snow and Benford framing theory. The main question of the article is what are the causes of the rise and fall of ISIL based on the Snow and Benford framing theory? Thus, the leading article tries to respond to this important issue in a deductive way and by collecting library information, and documents. The findings of the study show that, firstly, the framing theory provides the basis for understanding the global mobilization of fighters to join ISIL. Secondly, according to this, factors such as the feeling of injustice in the current situation, ISIL as a solution to improve the social situation, and accreditation to terrorist violence have been effective in identifying the fighters. Third, given the competitive process that existed between actors and influencers in the field of collective action in framing theory, confrontational challenges such as the opposition of state actors, internal disputes between ISIL leaders and members, and differences of opinion and action arose. As a result, an arena was set for the decline of the ISIL reactionary movement. Key achievements of this study include the close link between sociology and terrorism and the growing focus on interpreting dissatisfaction and other elements of thought, such as upholding values ​​and beliefs in a movement; Which has already faced a research vacuum.}, keywords = {Sociological analysis,Framing theory,ISIL reactionary movement}, title_fa = {تحلیل جامعه شناختیِ ظهور و افول جنبش ارتجاعیِ داعش بر اساس نظریه چارچوب اسنو و بنفورد**}, abstract_fa = {مقاله حاضر درصدد است تا از حیث جامعه­شناختی و با تمسّک بر نظریه چارچوب اسنو و بنفورد، جنبش ارتجاعی داعش را مورد تحلیل قرار دهد. سؤال اصلی مقاله این است که عوامل ظهور و افول داعش بر اساس نظریه چارچوب اسنو و بنفورد چیست؟ بدین­سان، نوشتار پیش­رو تلاش می­کند، با روشی قیاسی و از طریق جمع­آوری اطلاعات، اسناد و مدارک کتابخانه­ای به این مهم پاسخگو باشد. یافته­های تحقیق نشان می­دهد، اول آنکه نظریه چارچوب، امکاناتی را جهت ادراک بسیج جهانی جنگجویان در ملحق­شدن به داعش فراهم می­کند. دوم آنکه بر همین اساس، عواملی چون احساس بی­عدالتی نسبت به وضع موجود، داعش به مثابه راه­حلی در بهبودی موقعیت اجتماعی و اعتباربخشی به خشونت­های تروریستی در جهت هویت­بخشی جنگجویان مؤثر بوده است. سوم آنکه  با توجه به فرایند رقابتی که میان بازیگران و تأثیرگذاران عرصه اقدام جمعی در نظریه چارچوب وجود داشت، چالش­های مقابله­ای از قبیل مخالفت بازیگران دولتی، اختلافات داخلی سران و اعضای داعش و مغایرت نظر و عمل به­وجود آمد که به عرصه‌ای برای افول جنبش ارتجاعی داعش تعیّن یافت. از دستاوردهای کلیدی این تحقیق می­توان به ربط وثیق جامعه­شناسی با تروریسم و توجه افزون­تر نسبت به تفسیر نارضایتی و دیگر عناصر اندیشه ای، مانند حمایت از ارزش ها و اعتقادات در یک جنبش اشاره کرد؛ که تا پیش از این با خلأ تحقیقاتی مواجه بوده است.}, keywords_fa = {تحلیل جامعه‌شناختی,نظریه چارچوب,جنبش ارتجاعی داعش}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3168.html}, eprint = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3168_9448269cf67b03b9674d2bc850578e42.pdf} } @article { author = {Mirhosseini, Seyyed-Abdolhamid}, title = {A Critical Study of Barack Obama’s Discourse on the Iranian Nuclear Issue in his Eight Years in Office}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {8}, number = {17}, pages = {279-304}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2021.4878.1852}, abstract = {Political discourse plays a crucial role in directing thoughts, and discursive functioning in politics may be placed next to major political, economic, and even military decisions. Therefore, this study attempts to explore some discursive aspects of the Iranian nuclear issue as a major concern related to Iran in the international arena and to investigate the discursive image portrayed in this regard by the American President Barack Obama during his two terms in office. A body of 377 speeches by Obama during 2009–2016 was studied based on Van Dijk’s perspectives on “critical discourse studies” through a mix of lexical search and multiple phases of qualitative coding. The outcome was a discursive image comprising seven major themes: the Iranian nuclear threat; America’s will to face this threat; preference for a peaceful solution; applying all options; universal agreement with America; encountering internal pressure; and the nuclear agreement as an important success. These themes illustrate a discursive plan underlying Obama’s speeches aimed at creating audience consent for American political, economic, and military decisions and actions. Critical awareness on the part of the audience regarding this kind of discursive images can create space for critical appraisal of discursive trends, and critical discourse studies can be employed to enhance this awareness.}, keywords = {critical discourse studies,political discourse analysis,Obama speeches,Iranian nuclear issue}, title_fa = {بررسی انتقادی گفتمان باراک اوباما در زمینۀ موضوع هسته‌ای ایران طی هشت سال دورۀ ریاست‌جمهوری}, abstract_fa = {گفتمان سیاسی نقش عمده‌ای در جهت‌دهی افکار دارد و نقش‌آفرینی گفتمانی در امور سیاسی در کنار تصمیمات عمدۀ سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی قرار می‌گیرد. ازهمین‌رو، مقالۀ حاضر برای تبیین برخی ابعاد گفتمانی موضوع هسته‌ای به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به ایران در سطح بین‌المللی، به بررسی تصویر گفتمانی ارائه شده در سخنان باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا دربارۀ این موضوع طی دو دوره ریاست‌جمهوری می‌پردازد. مجموعه‌ای از 377 سخنرانی اوباما طی سال‌های 2009 تا 2016 بر مبنای دیدگاه ون دایک دربارۀ "مطالعات انتقادی گفتمان" با به‌کارگیری ترکیبی از جستجوی واژگانی و چند مرحله کُدگذاری کیفی مورد مطالعه قرار گرفت که حاصل آن استخراج تصویری گفتمانی متشکل از هفت مقولۀ اصلی بود: تهدید هسته‌ای ایران؛ جدیت آمریکا برای مقابله؛ ترجیح راه‌حل صلح‌آمیز؛ استفاده از همۀ گزینه‌ها؛ همراهی جهانیان با آمریکا؛ پاسخ به فشارهای داخلی؛ و دستاورد توافق هسته‌ای. این مقولات نشان‌گر وجود طرحی مستتر در سخنان اوباما برای همراه‌سازی مخاطبان با تصمیمات و اقدامات سیاسی، اقتصادی، و نظامی آمریکا است. آگاهی انتقادی مخاطبان نسبت به این نوع تصاویر گفتمانی می‌تواند به ارزیابی آگاهانه از جریانات گفتمانی منجر شود و از مطالعات انتقادی گفتمان می‌توان برای ایجاد این آگاهی بهره برد.}, keywords_fa = {مطالعات انتقادی گفتمان,تحلیل گفتمان سیاسی,سخنرانی‌های اوباما,موضوع هسته‌ای ایران}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3169.html}, eprint = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3169_85e5e49de101e6b30139ea029e2eddc9.pdf} } @article { author = {Ahmadi, Hossein and Hazeri, Ali Mohammad}, title = {Comparative-historical study of the experience of the Cultural Revolution in Iran and China from a historical sociology perspective}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {8}, number = {17}, pages = {305-332}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2021.5294.1899}, abstract = {The Cultural Revolution in China initiated by Mao and his supporters was carried out by party cadres and the Red Army in a revolutionary manner from above and ended with Mao's death. In the Cultural Revolution of Iran, there was a kind of agreement between Imam Khomeini and the revolutionary forces. This Cultural Revolution has shown more reliability and has continued after the founder of the Islamic Republic. These two cultural revolutions have differences and similarities that need to be understood in order to understand how the social system affected by them continues. The authors aim to study and describe the comparative history of these differences and similarities. Therefore, the study wants to answer the question of what are the similarities and differences between the Cultural Revolution in Iran and China? The salient features of the experience of the Cultural Revolution in Iran and China are compared qualitatively and a suitable description of the similarities and differences between the two revolutions in terms of historical sociology is made. The information is collected in a documentary manner and attempts have been made to consider different perspectives on each of the features. Findings show that the two studied events in the academic environment had formal similarities and content differences. The Cultural Revolution of Iran has a pattern of changes based on religious tradition, a positive attitude towards religion, eliminating the shortcomings of modern education, eliminating deprivation, countering the counter-revolutionary conspiracy, pioneering student organizations, and it has maintained the desired standards of academic indicators. But the Chinese Cultural Revolution has been characterized by a pattern of materialistic, anti-religious, pro-proletarian developments, the elimination of Mao's political rivals, a centralist one, and a major shift in academic education.}, keywords = {Cultural Revolution,Politicization of Education,Ideology,China,Iran}, title_fa = {مطالعه تطبیقی- تاریخی تجربه انقلاب فرهنگی در ایران و چین از دیدگاه جامعه‌شناسی تاریخی}, abstract_fa = {انقلاب فرهنگی در چین با محوریت مائو و هواداران وی آغاز گردیده، توسط کادرهای حزبی و ارتش سرخ به شیوه انقلاب از بالا اجرا و با مرگ مائو پایان یافته است. در انقلاب فرهنگی ‌ایران نوعی توافق بین امام ‌خمینی(ره) و نیروهای انقلابی وجود داشته، ادامه انقلاب فرهنگی پایایی بیشتری را از خود نشان داده و پس از رحلت امام(ره) نیز تداوم یافته است. این دو انقلاب فرهنگی دارای تفاوت‌ها و شباهت‌هایی هستند که شناخت آن‌ها برای فهم نحوه تداوم نظام اجتماعی متأثر از آن‌ها ضرورت دارد. هدف نگارندگان بررسی و توصیف تاریخی-تطبیقی این تفاوت‌ها و شباهت‌هاست، بنابراین مطالعه می‌خواهد به این سؤال پاسخ دهد که چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی میان انقلاب فرهنگی در دو کشور ایران و چین وجود دارند؟ ویژگی‌های برجسته تجربه انقلاب فرهنگی در ایران و چین به شیوه کیفی مقایسه شده و توصیف مناسبی از نقاط تشابه و تفاوت دو انقلاب از نظر جامعه‌شناسی تاریخی به عمل می‌آید. گردآوری اطلاعات به شیوه اسنادی است و تلاش بر این بوده دیدگاه‌های مختلف در زمینه هر کدام از ویژگی‌ها مدنظر قرار گیرد. یافته‌ها نشان می‌دهد دو رخداد مورد مطالعه در فضای دانشگاهی دارای شباهت‌های شکلی و تفاوت‌های محتوایی بوده‌اند. انقلاب فرهنگی ‌ایران دارای الگوی تحولات مبتنی بر سنت ‌مذهبی، نگرش مثبت به دین، رفع کمبودهای آموزش مدرن، محرومیت‌زدایی، مقابله با توطئه ضدانقلاب، پیشگامی تشکل‌های دانشجویی، و حفظ معیارهای مطلوب شاخص‌های دانشگاهی بوده، ولی انقلاب فرهنگی چین با الگوی تحولات مادی‌گرایانه، دین­ستیزانه، طرفداری از پرولتاریا، حذف رقبای سیاسی مائو، تمرکزگرایانه و با تغییر عمده در شاخص‌های آموزشی دانشگاهی مشخص شده است.}, keywords_fa = {انقلاب فرهنگی,سیاسی شدن آموزش,ایدئولوژی,چین,ایران}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3235.html}, eprint = {https://iws.shahed.ac.ir/article_3235_d74ab5d44150419400e1c1e0878f5c9f.pdf} }