@article { author = {Salehi, Seyed Javad and Farajzadeh, Ayyoub and Farahbakhsh, Abbas}, title = {A Study of the Role of Internet in Social Movement of Egypt}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {1}, number = {3}, pages = {1-16}, year = {2012}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2012.57}, abstract = {This research work intends to study the role of Internet in recent social movement in Egypt that toppled down Hosni Mubarak’s government in January 2011. During the recent years, new communication technologies, specially the Internet and social networks on the Internet, have turned to be a major source for mobilization and organization of social movements across the globe. The recent movements in Arab states of the Middle East and North Africa made use of new communication technologies and put on display a new form of revolution and mass mobilization in this region wherein people sought meeting their legitimate rights. The role of mass media in general and Internet and social networks in particular was very important ever since the outset of the movements. These communication tools promoted public awareness on one side and on the other side, accelerated the demonstrations and expansion of the movement to all cities because of possessing diversified capabilities. It is believed that large social networks such as Facebook, Twitter and personal weblogs have served as powerful and influential channels for the people of Egypt who had long suffered state censorship. Moreover, Internet and social networks brought about development of political concepts and mass mobilization for political activities in Egypt. }, keywords = {Social Movement,Egypt,Internet,Social networks,Facebook,Twitter}, title_fa = {بررسی نقش اینترنت در جنبش اجتماعی مصر}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، بررسی نقش اینترنت در جنبش اجتماعی اخیر مصر است که سرانجام در ژانویه 2011 موجب سرنگونی دولت حسنی مبارک شد. در سال­های اخیر، فناوری­های جدید ارتباطی به‏ویژه رسانه­های اجتماعی اینترنتی به منابعی مهم برای بسیج اقدام جمعی و سازماندهی جنبش­های اجتماعی در سراسر جهان تبدیل‏شده­اند. جنبش‏های اخیر در خاورمیانه عربی و شمال آفریقا با بهره‌گیری از فناوری­های جدید ارتباطی، شکلی جدید از انقلاب، جنبش و بسیج مردمی را در این منطقه به‏نمایش‏گذاشت و مردم در این کشورها خواستار احیای حقوق خود شدند. آنچه در این جنبش­ها پررنگ‏تر و تأثیرگذار­تر از همه دیده‏می­شد، رسانه­ها و به‏خصوص اینترنت و شبکه‏های اجتماعی آن است، زیرا از بدو شروع اعتراض‌ها نقش مهمی را در این جنبش‌ها ایفا کردند و از یک سو موجب آگاهی‌بخشی به مردم و ازسوی‏دیگر با داشتن قابلیت­های مختلف، سبب سرعت‏بخشی به اعتراض‏ها و گسترش آن در سطح منطقه شدند. عقیده بر این است که شبکه­های بزرگ رسانه‏های اجتماعی مانند فیس‏بوک، توییتر و وبلاگ­های شخصی به‏عنوان کانال­هایی قدرتمند ظاهر شدند که به مردم مصر در عبور از سانسور دولتی، گسترش مفاهیم اصلاحات سیاسی، بسیج شهروندان برای شرکت در فعالیت­های سیاسی به‏عنوان منبعی مهم برای اقدام جمعی و سازماندهی جنبش یاری‏رسانند.}, keywords_fa = {جنبش اجتماعی,مصر,اینترنت,شبکه‌های اجتماعی,فیس‌بوک}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_57.html}, eprint = {https://iws.shahed.ac.ir/article_57_90794db48da76d511d60e241f81d21ad.pdf} } @article { author = {Khalili, Mohsen and Heydari, Jahangir and Sayyadi, Hadi and Asghari Sani, Hossein}, title = {Modeling Geopolitical Genomes Affecting Iran-Iraq Foreign Policy}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {1}, number = {3}, pages = {17-44}, year = {2012}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2012.58}, abstract = {Geopolitical Genome is the geographical genetic and variable map of the politics and derived from geography of a country that affects foreign policy. Identifying geopolitical viewpoints coming from geopolitical genomes of the neighbors and identifying the geopolitical codes existing in the target countries can play a key role in adopting foreign policy in parallel with geopolitical weight.  With respect to historical, cultural and racial commonalities between Iran and Iraq and the influence of regional and trans-regional powers in this country it is necessary to identify and study the genomic geopolitical map of Iraq for directing Iran’s foreign policy toward this country. Placing emphasis on analysis of geopolitical codes and genomes in the political geography of Iran and Iraq, the authors have tried to analyze the consequences of this contradiction and its influence on bilateral foreign policy by presenting a model entitled “contradiction of Iran-Iraq codes/genomes”.}, keywords = {Geopolitical Genome,Geopolitical Code,foreign policy,Iran,Iraq}, title_fa = {مدلسازیِ ژنومهای ژئوپلیتیکِ تأثیرگذار بر سیاست خارجی ایران و عراق}, abstract_fa = {ژنوم ژئوپلیتیک، نقشه­ عوامل ثابت و متغیّر جغرافیایی تأثیرگذار بر سیاست و برخاسته از جغرافیای یک کشور است که سیاست خارجی را تحت ‌تأثیر قرارمی‌دهد. شناخت دیدگاه‌های ژئوپلیتیک نشأت‌گرفته از ژنوم­های ژئوپلیتیک همسایگان و شناسایی کدهای ژئوپلیتیک موجود در کشورهای هدف می­تواند نقشی مؤثر در اتخاذ سیاست خارجی هم‏راستا با وزن ژئوپلیتیک ایفا‏کند. با توجه به اشتراک در پیشینه‌ تاریخی، فرهنگی و نژادی عراق با ایران و نفوذ قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه­ای در این کشور، شناسایی و مطالعه­ نقشه‌ ژنگانِ ژئوپلیتیک این کشور برای جهت­دهی به سیاست خارجی ایران، ضروری است. نگارندگان، با تأکید بر تحلیل کدها و ژنوم‌های ژئوپلیتیک موجود در جغرافیای سیاسی ایران و عراق کوشش‏کرده‏اند تا در قالب مدلی با ‌عنوان مدل تقابل کد/ ژنوم‌های ایران و عراق، پیامدهای این تقابل و تأثیر آن بر سیاست خارجی دو کشور را تحلیل‏کنند}, keywords_fa = {ژنوم ژئوپلیتیک,کد ژئوپلیتیک,سیاست خارجی,ایران,عراق}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_58.html}, eprint = {https://iws.shahed.ac.ir/article_58_04d200aa558e7b930e3e3455a7cf89a1.pdf} } @article { author = {Emam Jomezadeh, Seyed Javad and Rahbar Qazi, Mahmoud Reza and Marandi, Zohreh}, title = {Developments in Identity Dialogs in Turkey, from Kemalism to Islamism: with an Emphasis on Justice and Development Party}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {1}, number = {3}, pages = {45-72}, year = {2012}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2012.59}, abstract = {This paper intends to analyze and clarify the turn in the ruling identity dialog in Turkey from Kemalism to Islamism. In this dialog-oriented development, political Islam plays a key role with respect to social, historical, ideological and identity variables in the Republic of Turkey. In this research work, while reviewing in brief the identity elements in Turkey of Kemalism era, we will study the conflicts between Islamism and Kemalism dialogs and finally end up with the reasons for hegemony of Islamic dialog. A study of the existing political literature on Turkey shows that the previous studies chiefly have focused on such issues as security, democracy and Turkey’s request for joining the European Union. Apparently they have all neglected the importance of Islamic identity procedures and mechanisms in Turkey and secularism. Therefore, in reviewing and clarifying the dialog-oriented developments in Turkey, we have focused on the role of Islamic identity and its impact on the policies adopted by new Turkish statesmen (with an emphasis on Justice and Development Party). According to the findings of this research, obtained through dialog analysis the new Islamists in Turkey, working under the banner of Justice and Development Party, are players who have practically managed to weaken Kemalistic dialog in the country by democratic and peaceful methods, thus pave the ground for the emergence of a new Islamic dialog. This new dialog wants to give a new definition of the relations between Islam and modernization in Turkish society. Therefore, the main purpose of this paper is to understand this fact that what strategies and tactics Turkish Islamists have taken during various ages to fight strict control of religious identity of the people by Kemalistic dialog. }, keywords = {Identity Dialog,Islamism,Kemalism,justice and development party}, title_fa = {تحول گفتمان هویت در ترکیه از کمالیسم به اسلام‌گرایی با تأکید بر حزب عدالت و توسعه}, abstract_fa = {اصلی این مقاله تحلیل و تبیین روند چرخش گفتمان هویتی حاکم در ترکیه از کمالیسم به اسلام‏گرایی است. در این تحول گفتمانی، اسلام سیاسی با توجه به متغیرهای اجتماعی، تاریخی، ایدئولوژیکی و هویتی در جمهوری ترکیه، نقشی بسیار مهم را برعهده‏دارد. در این پژوهش، ضمن مرور مختصر عناصر هویتی ترکیه در دوره کمالیسم، به واکاوی تقابل گفتمان­های اسلام‏گرایی و کمالیسم و سرانجام علل هژمونیک‏شدن گفتمان اسلام‏گرایی پرداخته‏شده‏است. بررسی ادبیات موجود درخصوص ترکیه نشان‏می­دهد که پژوهش­های صورت‏گرفته به‏طور عمده بر موضوع‏هایی ازقبیل امنیت، دموکراسی و فرایند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا تأکید‏می­کنند و به‏نظرمی­رسد که بیشتر آنها از اهمیت فرایندها و مکانیسم­های هویتی اسلام­گرایان ترکیه، نگرانی­های اسلام­گرایان درباره حفظ هویت اسلامی­شان و همچنین سکولاریسم غفلت‏کرده­اند؛ بنابراین این پژوهش در بررسی و تبیین تحول گفتمانی بالا، به نقش هویت اسلام­گرایی و تأثیر آن بر سیاست­های اتخاذشده توسط دولتمردان جدید (با تأکید بر حزب عدالت و توسعه) در این کشور اشاره‏دارد. طبق یافته­های پژوهش که بر‏اساس روش تحلیل گفتمان به‏دست‏آمده‏است اسلام­گرایان نوین ترکیه (در قالب حزب عدالت و توسعه) بازیگرانی هستند که به‏طور عملی توانسته­اند گفتمان کمالیستی در این کشور را به روش­های دموکراتیک و مسالمت­جویانه تضعیف‏کرده، گفتمان تازه اسلام‏گرایی را در این کشور به منصه ظهور برسانند. این گفتمان جدید می­خواهد تعریفی جدید از ارتباط اسلام و تجدد در جامعه ترکیه ارائه‏دهد. بنابراین، هدف اصلی این مقاله، فهم این امر است که اسلام­گرایان ترکیه در دوران مختلف تاریخ جمهوری ترکیه با چه استراتژی­ها و تاکتیک­هایی با کنترل هویت دینی مردم توسط گفتمان کمالیستی به مقابله پرداخته­اند}, keywords_fa = {گفتمان هویتی,اسلام‌گرایی,کمالیسم,‌ حزب عدالت و توسعه}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_59.html}, eprint = {https://iws.shahed.ac.ir/article_59_605e0779aa6acaa8353deefe6cc13e86.pdf} } @article { author = {Hoseyni, Seyedeh Motahhareh and Ebrahimi, Taleb and Shah Ghale, Safiallah}, title = {Orientation to West in Turkish Foreign Policy during the Reign of Justice & Development Party}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {1}, number = {3}, pages = {73-96}, year = {2012}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2012.60}, abstract = {Turkey, as a Muslim nation, has worked a lot to promote its rank in domestic and foreign fields. Turkish statesmen believe that their foreign policy is a continuation of Turkish domestic policy. Therefore, they have tested various ways to develop economic and social state of Turkey. During the past few decades, they managed to make social and economic developments so that in comparison with 70s Turkey has become a major hub of economic development and foreign investment in the region. When the Islamists (Justice and Development Party) assumed power in Turkey in 2002, drastic changes occurred in foreign policy dialog of this country. During the years before administration of Justice and Development Party, Turkish statesmen pursued Ahmet Davutoglu’s “theory of strategic depth”. He was the architect of modern Turkey. Today, Justice and Development Party, under Erdugan, seriously tries to join the European Union. To that end, Turkey has tuned its regional and trans-regional policies in tandem with full conformity with the preconditions for membership in the European Union. This analytical-descriptive paper has used library and Internet sources for its research. }, keywords = {foreign policy,justice and development party,Islamists,turkey,West}, title_fa = {نگاه به غرب در سیاست خارجی ترکیه در دوران حزب عدالت و توسعه (2012 -2002)}, abstract_fa = {ترکیه به عنوان یک کشور مسلمان، همواره تلاش زیادی را به­کار­گرفته است تا بتواند در عرصه‌های داخلی و خارجی، جایگاه خود را ارتقاء بخشد. دولتمردان این کشور با تأکید بر این نکته که سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است، راه‌های گوناگونی را آزموده‌ تا بتوانند وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور خود را بهبود بخشند. البته آنها در چند دهه گذشته به­تدریج توانسته اند به اهداف خود دست­یافته‌ و شرایط اقتصادی و سرمایه‌گذاری های مناسبی را نسبت به دهه 1970 تجربه کنند. به­ قدرت ­رسیدن اسلام­گرایان (حزب عدالت و توسعه) در سال 2002، گفتمان سیاست خارجی این کشور را تغییر داد. در سال‌های پس از به ­قدرت­رسیدن حزب عدالت و توسعه و با به کارگیری نظریه عمق استراتژیک احمد داوود اوغلو معمار ترکیه نوین، راهبرد استراتژیک سیاست خارجی این کشور تغییر کرد. حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان کوشید وارد ‌اتحادیه اروپا شود و اکنون سیاست­های منطقه­ای و فرامنطقه­ای حزب حاکم عدالت و توسعه در راستای همگرایی با شرایط عضویت در اتحادیه اروپا قرار گرفته است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و بهره­مندی از منابع کتابخانه­ای و اینترنتی این موضوع را بررسی می‌کند.}, keywords_fa = {: سیاست خارجی ترکیه,حزب عدالت و توسعه,اسلام‌گرایان}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_60.html}, eprint = {https://iws.shahed.ac.ir/article_60_0e1565ad4da0abe99fdd3a806734939d.pdf} } @article { author = {Masoudnia, Hossein and Foroughi, Atefeh}, title = {A Study of the Role of Islamic Groups in Somalia}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {1}, number = {3}, pages = {97-122}, year = {2012}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2012.61}, abstract = {Putting behind a colonial period under Great Britain and Italy, Somalia experienced an age of military dictatorship that enforced former Soviet Union model of administration. During the Cold War, Somalia turned to be a field of competition for the Soviet Union and the United States because of its geopolitical situation. Upon the fall of the Soviet Union in 1991, Somalia became the scene of bloody civil war for political power because of its traditional tribal structure. The United Nations made many initiatives to establish a national and central government in this country, but all its efforts were in vain. Fundamentalist Islamic groups in Somalia, too, have a role in the commotions, tribal disputes and the civil war for power. The Islamic groups boosted political activities ever since the collapse of the Soviet Union so that today, they have a key role in domestic developments and foreign policy of Somalia. During the recent years, Somalia has become the focus of mass media because of the Somali pirates in the Gulf of Eden and the civil war that has attracted regional and international attention. Given the above, it is necessary to establish peace and security in this country and consequently in the strategic Horn of Africa, Gulf of Eden, and Bab el Mandeb. This paper intends to clarify reasons behind formation of Islamic fundamentalist groups in Somalia, their relationship with Al-Qaeda and the pirates, as well as hopes and prospects for formation of a central Islamic government in this African country.}, keywords = {Somalia,fundamentalism,Islamic Sharia Courts,Islamic Union,Al-Shabab,Al-Qaeda,Pirates}, title_fa = {نظری بر نقش گروه‏های اسلام‌‏گرا در سومالی}, abstract_fa = {کشور سومالی پس از پشت‏سرگذاشتن دوره استعماری بریتانیا و ایتالیا به دوره‏ای از دیکتاتوری نظامی با الگوپذیری از شوروی، وارد شد. در دوره جنگ سرد هم به دلیل موقعیت استراتژیکی خود به محلی برای رقابت شوروی و آمریکا تبدیل‏شد. پس از فروپاشی شوروی و دیکتاتوری نظامی در سومالی (1991)، این کشور به دلیل ساختار سنتی قبیله‏ای، به صحنه جنگ داخلی میان قبایل برای تصاحب قدرت سیاسی مبدل‏شد. سازمان ملل متحد، تلاش‏های زیادی برای تشکیل دولت ملی و مرکزی در این کشور انجام‏داده‏ اما موفقیت چندانی به‏ دنبال‏ نداشته ‏است. در جنگ و هرج ‏و مرج داخلی سومالی در کنار اختلاف‏های قبیله‏ای، نقش گروه‏های اسلامی بنیادگرا نیز به ‏چشم‏ می‏خورد. فعالیت این گروه‏ها به‏ ویژه پس از فروپاشی دیکتاتوری زیادباره گسترش‏یافته و از این زمان به بعد، گروه‏های اسلام‏گرا نقشی عمده در تحول‏های داخلی و روابط خارجی سومالی داشته‏اند. در سال‏های اخیر، فعالیت دزدان دریایی سومالی در خلیج عدن و تأثیر هرج ‏و مرج و اختلاف‏های داخلی این کشور بر ظهور و گسترش این پدیده، توجه بین‏المللی و منطقه‏ای را به خود جلب‏کرده، لزوم برقراری نظم و ثبات در این کشور و به تبع آن، منطقه استراتژیکی شاخ آفریقا، خلیج عدن و تنگه باب‏المندب را بیشتر نمایان‏ساخته‏است. هدف از نگارش مقالة حاضر، تبیین علل تکوین گروه‏های بنیادگرای اسلامی در سومالی، ارتباط این گروه‏ها با القاعده و دزدان دریایی و چشم‏انداز شکل‏گیری دولت مرکزی اسلامی در این کشور است.}, keywords_fa = {سومالی,بنیادگرایی,اتحاد اسلامی,الشباب,القاعده}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_61.html}, eprint = {https://iws.shahed.ac.ir/article_61_b780edd9eefe3ae678938f36492709ed.pdf} } @article { author = {Ashraf Nazari, Ali and Qanbari, Loqman}, title = {Cultural Particularism and Reproduction of Religious Identities: With an Emphasis on Islamic Awakening Movement}, journal = {Journal of Political Socology of Islamic World}, volume = {1}, number = {3}, pages = {123-150}, year = {2012}, publisher = {Shahed University}, issn = {2980-9371}, eissn = {2980-9371}, doi = {10.22070/iws.2012.62}, abstract = {Globalization is a multidimensional process and culture is one of the main dimensions of this process. Although globalization of culture means cultural equalization in the world, we must not forget reproduction of Islamic identity and culture. Unlike the common viewpoints that say globalization leads to popularization and cultural equalization, solid evidences show that the progress in communication technologies has facilitated reproduction of diversified cultural identities. On this basis, this study intends to have a glance at globalization phenomenon, explain about some of its specifications and then try to classify two major viewpoints on the culture of globalization in a bid to remove some ambiguities. In the first viewpoint, we will study globalization of culture in the context of Western cultural hegemony (cultural imperialism) or sovereignty of Anglo-American culture while expressing our critical points. In the second viewpoint, we will study globalization of culture in parallel with reproduction of Islamic identity in the context of cultural particularism. Studying both viewpoints, this paper concludes that the second viewpoint, despite some faults with it, has managed to give a better understanding of the research and reproduction of Islamic awakening in terms of cultural globalization. }, keywords = {Globalization,Cultural Imperialism,Islamic Identity,Particularism,Islamic Awakening}, title_fa = {خاص‌گرایی فرهنگی و بازتولید هویت‌های دینی: با تأکید بر جنبش بیداری اسلامی}, abstract_fa = {جهانی­شدن، فرایندی چندبُعدی است که یکی از ابعاد اصلی آن، بُعد فرهنگی است. گرچه جهانی­شدن غالباً به معنی یکسان‏سازی فرهنگی در جهان تلقی می­شود، اما در کنار این مسئله نباید از بازتولید هویت ‌و فرهنگ اسلامی چشم‏پوشی­کرد. برخلاف دیدگاه رایج که جهانی­شدن را موجب عام‏گرایی و یکسان­سازی فرهنگی می‏داند، شواهد نشان­می­دهند، پیشرفت در فناوری ارتباطات و گسترش خودآگاهی­های هویتی، موجب تسهیل در بازتولید هویت­های فرهنگی مختلف شده­است. بر همین اساس، این مقاله پس از نگاهی مختصر به پدیده جهانی­شدن و بیان برخی ویژگی‌های آن سعی­دارد تا با دسته‌بندی دو دیدگاه عمده در زمینه جهانی­شدن فرهنگ، برخی ابهام­ها را بزداید؛ در دیدگاه اوّل، به جهانی­شدن فرهنگ به معنای هژمونی فرهنگ غربی (امپریالیسم فرهنگی) یا حاکمیت فرهنگ آنگلو- آمریکایی و نقد آن پرداخته­خواهد­شد و در دیدگاه دوم، به جهانی­شدن فرهنگ و به موازات آن، بازتولید هویت اسلامی در چارچوب نظریه خاص‏گرایی فرهنگی پرداخته­می‏شود. نوشتار حاضر، پس از بررسی هریک از این دو نگرش‌، نتیجه­می‌گیرد که دیدگاه دوّم به­رغم بهره­مندی از برخی ایرادها توانسته است درکی بهتر از پویش و بازتولید بیداری اسلامی را درخصوص فرایندهای ناشی از جهانی­شدن فرهنگ ارائه­دهد.}, keywords_fa = {جهانی‌شدن,امپریالیسم فرهنگی,هویت اسلامی,خاص‏‌گرایی,بیداری اسلامی}, url = {https://iws.shahed.ac.ir/article_62.html}, eprint = {https://iws.shahed.ac.ir/article_62_0f2b85b45f913f4d55cba94ad91d6ead.pdf} }